Yes. Uppenbarligen skiljer det då? Eller bara lite mer försiktiga med vad de lovar jämfört med polska fabrikatet
 
AXS
Funderar på att lägga i ett mindre badrum. Hinner jag på en helg?

Vill installera bort toan på fredag morgon och installera den igen på söndag kväll för att få det att funka med familjen.

Klinker idag och bara 5kvm.
 
AXS AXS skrev:
Funderar på att lägga i ett mindre badrum. Hinner jag på en helg?

Vill installera bort toan på fredag morgon och installera den igen på söndag kväll för att få det att funka med familjen.

Klinker idag och bara 5kvm.
Samma här, också intresserad av att göra på gästtoalett!
 
AXS AXS skrev:
Funderar på att lägga i ett mindre badrum. Hinner jag på en helg?

Vill installera bort toan på fredag morgon och installera den igen på söndag kväll för att få det att funka med familjen.

Klinker idag och bara 5kvm.

jag tror inte det går att göra på en helg. Gäller det väggar och golv eller bara golv?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Det är rätt mycket torktider och slipning. Tror det blir svårt. Kanske om du anpassar dina sovtider.. :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
D Dahlkatt skrev:
jag tror inte det går att göra på en helg. Gäller det väggar och golv eller bara golv?
Bara golv!

Kan anpassa sovtiderna något. Tänkte sova borta med familjen, men kan ju sova hemma för att kunna jobba natt :D.

Kanske kan spackla alla fogar på torsdagen för att spara lite tid.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Gör ett schema. Varje moment tog ungefär en timme för mig på ett ca 5 kvm golv. Sen kan du lägga in torktiderna och se hur du får ihop det.

Köp slippapper för betong, mer än du tror.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
J jliljeha skrev:
Gör ett schema. Varje moment tog ungefär en timme för mig på ett ca 5 kvm golv. Sen kan du lägga in torktiderna och se hur du får ihop det.

Köp slippapper för betong, mer än du tror.
Det är nog sealern som kommer ställa till det, blir för lång tid innan jag kan sätta in toan igen.

Kanske får spara det tills vi gör om hela lägenheten här hemma, tänkte ändå att vi skulle vara borta några veckor då.
 
En kanske konstig fråga...

Men fick en idé om att spara tid (och pengar?) genom att köpa en billig, utgående, stuvväggmatta att klä väggarna innan/under microcementen istället för att göra tätskikt?

Knasigt eller... smart?
 
AXS AXS skrev:
Det är nog sealern som kommer ställa till det, blir för lång tid innan jag kan sätta in toan igen.

Kanske får spara det tills vi gör om hela lägenheten här hemma, tänkte ändå att vi skulle vara borta några veckor då.
På Festfloors grejer är det bara 4-6h timmars torktid på förstärkning och microcementen, så det hinner du på en helg, med lite tidiga morgnar, flit och två lager av varje produkt.
Dock 7 dagars tork/härdning på sealern, innan den ska vattenbegjutas.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
En kanske konstig fråga...

Men fick en idé om att spara tid (och pengar?) genom att köpa en billig, utgående, stuvväggmatta att klä väggarna innan/under microcementen istället för att göra tätskikt?


Knasigt eller... smart?
Vad är en stuvväggmatta?

Grejen med microcement är väl lite att man, i alla fall i Sverige, använder det som uppfräschning av äldre eller tråkiga ytskikt. Vet inte ens om några tillverkare av tätskikt som är godkända av BKR, godkänner microcement som ytskikt direkt på tätskikten. Vet inte hur de som satt microcement i nyproduktion av badrum gjort.
 
J J-O skrev:
Vad är en stuvväggmatta?

Grejen med microcement är väl lite att man, i alla fall i Sverige, använder det som uppfräschning av äldre eller tråkiga ytskikt. Vet inte ens om några tillverkare av tätskikt som är godkända av BKR, godkänner microcement som ytskikt direkt på tätskikten. Vet inte hur de som satt microcement i nyproduktion av badrum gjort.
En stuv bit... :rofl:
 
Även jag undrar över microcement direkt på tätskikt.
Jag står inför en oväntad badrumsrenovering då jag upptäckt att mer eller mindre halva kaklet sitter bomt.
Hade tänkt ta in en firma som fixar nytt tätskikt, ny brunn och fall och sen lägga microcementen själv för att komma billigt undan. Samtidigt vill man ju vara garderad mot försäkringsbolaget om något skulle hända i framtiden.

Skulle ett alternativ kunna vara att lägga våtrumsmatta och gå på med microcement över?

edit: Nu hittade jag den här listan i en annan tråd, kan ju vara intressant information även om man inte använder just deras produkter https://designbycement.com/pages/v-tzoner
 
Redigerat:
M Makondele skrev:
Även jag undrar över microcement direkt på tätskikt.
Jag står inför en oväntad badrumsrenovering då jag upptäckt att mer eller mindre halva kaklet sitter bomt.
Hade tänkt ta in en firma som fixar nytt tätskikt, ny brunn och fall och sen lägga microcementen själv för att komma billigt undan. Samtidigt vill man ju vara garderad mot försäkringsbolaget om något skulle hända i framtiden.

Skulle ett alternativ kunna vara att lägga våtrumsmatta och gå på med microcement över?

edit: Nu hittade jag den här listan i en annan tråd, kan ju vara intressant information även om man inte använder just deras produkter [länk]
Kolla med tillverkaren av det tätskikt du kör på vad som krävs för att deras tätskikt skall vara godkänt. Om de godkänner microcement direkt på eller om det räcker att sätta tex bara fix på tätskiktet innan microcementen, har för mig att jag läste om någon som körde på den varianten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.