C
whatking whatking skrev:
Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden.
Så länge du känner dig trygg med att du inte sätter dig själv i skiten skulle jag personligen låtsas som att det regnar. Vad skall banken göra? Ringa polisen?
 
  • Gilla
whatking
  • Laddar…
whatking whatking skrev:
Det jag undrade egentligen är om banken kan göra något när jag redan har flyttat in och de kanske får för sig att kolla mitt kontoutdrag. Men tycker det låter otroligt nu när jag tänkt efter.
När du väl fått tillträde bryr banken sig bara om att du sköter dina månatliga åtaganden.
 
  • Gilla
whatking
  • Laddar…
Ofta ligger driftkostnaderna alldeles för lågt. Det kan vara en sak att fundera på.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
whatking whatking skrev:
Det jag undrade egentligen är om banken kan göra något när jag redan har flyttat in och de kanske får för sig att kolla mitt kontoutdrag. Men tycker det låter otroligt nu när jag tänkt efter.
Nej dom kollar inte sådant så länge lånet betalas.
 
C cpalm skrev:
Så länge du känner dig trygg med att du inte sätter dig själv i skiten skulle jag personligen låtsas som att det regnar. Vad skall banken göra? Ringa polisen?
J Johan456 skrev:
Ofta ligger driftkostnaderna alldeles för lågt. Det kan vara en sak att fundera på.
Det har jag räknat på att det kan stämma.
 
R
Och du har räknat på vatten, avlopp, sophämtning, elabonnemang (inte bara hur många kwh huset drar)
Försäkringar, bredband/tv etc..

sen de tusenlapparna du har över ska räcka till mat, bilkostnader/transport, hushållsartiklar, kläder, sparande etc.

100 tusen är inte mycket pengar i buffert när du är arbetslös. Det kommer du inte långt på.


100tusen hade varit en bra buffert med fast anställning.

Så låt dina 325k växa tills sig på ett bra konto/placering och skaffa ett nytt jobb så har du möjlighet att köpa ett schysst hus senare.

Ibland kan det faktiskt vara bra att PK och tänka längre än näsan räcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Och du har räknat på vatten, avlopp, sophämtning, elabonnemang (inte bara hur många kwh huset drar)
Försäkringar, bredband/tv etc..

sen de tusenlapparna du har över ska räcka till mat, bilkostnader/transport, hushållsartiklar, kläder, sparande etc.

100 tusen är inte mycket pengar i buffert när du är arbetslös. Det kommer du inte långt på.


100tusen hade varit en bra buffert med fast anställning.

Ibland kan det faktiskt vara bra att PK och tänka längre än näsan räcker.
Ska man vara arbetslös jävligt länge så har du rätt. Men nu är det så att jag har flera kontakter. Och mitt gamla jobb anställer mig om 7 månader igen, i värsta fall.
 
whatking whatking skrev:
...Och mitt gamla jobb anställer mig om 7 månader igen, i värsta fall.
Vad är det för ett roligt företag som kickar en anställd med löfte om återanställning efter sju månader?
Varför? Vilken bransch? Vad har de för affärsplan?
Låter ju i mina öron inte som de tar någon hänsyn till de anställdas behov av ett drägligt liv.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för ett roligt företag som kickar en anställd med löfte om återanställning efter sju månader?
Varför? Vilken bransch? Vad har de för affärsplan?
Låter ju i mina öron inte som de tar någon hänsyn till de anställdas behov av ett drägligt liv.
Är väl inte helt ovanligt i säsongsbetonade yrken. Tänk de dom asfalterar om vägar. Högsäsong jobbar man mkt och lågsäsong lever man på A-kassa.
 
J Johan456 skrev:
Är väl inte helt ovanligt i säsongsbetonade yrken. Tänk de dom asfalterar om vägar. Högsäsong jobbar man mkt och lågsäsong lever man på A-kassa.
Men nu, i mitten på september?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men nu, i mitten på september?
Det är ju klokt att som företagare varsla om uppsägning innan man står utan jobb. Beroende på var TS bor i landet så är nog de flesta reinvesteringsåtgärder med asfalt utförda åt både stat och kommun. Åtminstone är det nog inte så att det finns så mycket att räkna på så man vet nog hur orderstocken ser ut.
 
J Johan456 skrev:
Är väl inte helt ovanligt i säsongsbetonade yrken. Tänk de dom asfalterar om vägar. Högsäsong jobbar man mkt och lågsäsong lever man på A-kassa.
Är det så dåligt betalt som asfalterare?
En snubbe i byn jobbar på något sätt inom asfalt men har ut typ 700 om året. Tänker att a-kassa är rätt mesigt isåfall =) Och att det kan inte vara lönt om man inte får ut en årslön minst på säsongsarbetet.
 
I praktiken måste det väl vara så att om du betalar dina amorteringar och räntor så kommer banken aldrig fråga. Att de skulle sitta och kolla på ditt lönekonto vad som kommer in varje månad känns osannolikt, de har väl bättre saker för sig. Slutar man betala blir det ju problem oavsett när man blev uppsagd så det känns inte så relevant.
 
  • Gilla
whatking
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är det så dåligt betalt som asfalterare?
En snubbe i byn jobbar på något sätt inom asfalt men har ut typ 700 om året. Tänker att a-kassa är rätt mesigt isåfall =) Och att det kan inte vara lönt om man inte får ut en årslön minst på säsongsarbetet.
Jag menade inte så men om man blir uppsagd så får man ju A-kassa, inte säger man nej till det. Jag vet inte vad de tjänar, men säkert mellan 35-40000kr/mån i grundlön och sen jobbar dom mycket över och mycket natt under sommarhalvåret. Övertid och nattjobb ger bra OB.
 
700000 ut tror jag dock inte på. Före skatt isåfall. Annars skulle man behöva tjäna cirka 150000kr/mån under 9 månader och det tror jag inte riktigt på. Men före skatt absolut, och det är väl rätt skapligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.