Funderar på att bebygga en tom tomt med ett färdigt Attefallshus som enda byggnad (till en början). Det ska klassas som fritidshus. Är detta möjligt? Det måste ju stå en fritt ifall man vill bygga ett litet hus på sin tomt?

Tomten i fråga ligger utanför planlagt område och har endast en borrad brunn i dagsläget. Det finns inget förhandsbesked från säljaren.

Tack på förhand.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Enkelt svar. Attefallare kan inte byggas om inte en huvudbyggnad finns på tomten

Du kan säkert bygga den som en huvudbyggnad mendå är de inte en attefallare
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Klart man kan köpa ett färdigt ”attefallshus” som fritidshus bara söka bygglov som ”vanligt”
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Klart man kan köpa ett färdigt ”attefallshus” som fritidshus bara söka bygglov som ”vanligt”
Tack för bekräftelse på att en tänker rätt. Man måste väl ändå kunna göra det tänker jag.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Man kan väl se på Attefallshus på två sätt? Antingen är det en bygglovsbefriad men anmälningspliktig byggnad med vissa fördelar i övrigt (placering på prickmark, tillkommande yta utifrån detaljplan). Eller en definition av en byggnads storlek vilket ts och taxture verkar mena. Om du måste söka lov vilket blir fallet utan tidigare huvudbyggnad på tomten, varför begränsa dig till tex 4 meters höjd? Är det för att köpa prefab?
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Man kan väl se på Attefallshus på två sätt? Antingen är det en bygglovsbefriad men anmälningspliktig byggnad med vissa fördelar i övrigt (placering på prickmark, tillkommande yta utifrån detaljplan). Eller en definition av en byggnads storlek vilket ts och taxture verkar mena. Om du måste söka lov vilket blir fallet utan tidigare huvudbyggnad på tomten, varför begränsa dig till tex 4 meters höjd? Är det för att köpa prefab?
Trodde jag hade definierat hur jag ville använda huset i trådstarten, som ett ensamt hus på obebyggd tomt? Självklart förstår jag att man måste söka bygglov för uppförandet då. Min fråga var om man får använda ett prefabricerat Attefallshus och klassa det som fritidshus för ändamålet. Och ja, det har med kostnaden samt tidspannet att göra, det måste komma på plats snabbt och det måste bli så billigt som möjligt. Hade annars gärna låtit det vara högre. Hur högt får ett fritidshus vara? Finns info på Boverkets sida kanske.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Utanför detaljplan finns ingen gräns för storlek och höjd på byggnad. Du får dock inte bygga för grannens utsikt helt :)
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utanför detaljplan finns ingen gräns för storlek och höjd på byggnad. Du får dock inte bygga för grannens utsikt helt :)
Är det så alltså? Det var värst! :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utanför detaljplan finns ingen gräns för storlek och höjd på byggnad. Du får dock inte bygga för grannens utsikt helt :)
Kan finnas annat än bygglov som begränsar - strandskyddsdispens t.ex
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utanför detaljplan finns ingen gräns för storlek och höjd på byggnad. Du får dock inte bygga för grannens utsikt helt :)
kan väl inte stämma? Jag pratade med en kommun nyss som sa att man Max får bygga 30kvm utanför planlagt område.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
kan väl inte stämma? Jag pratade med en kommun nyss som sa att man Max får bygga 30kvm utanför planlagt område.
Som jag förstår det finns det även något som kallas sammanhängande bebyggelse. Vi bor tydligen utanför det och får därmed bygga komplementsbyggnader lite som vi vill, utan bygglov eller anmälan.

Grannen 100m bort ingår i detaljplanerat område (gammalt fritidshusområde) och får bara bygga 80 + 40 kvm.
 
A Anders99999999 skrev:
kan väl inte stämma? Jag pratade med en kommun nyss som sa att man Max får bygga 30kvm utanför planlagt område.
Då frågade du om Attefallshus gissar jag? Eftersom det inte är aktuellt för ts att bygga enligt attefallsregler utan endast bara vill använda sig av hustypen/ storleken måste bygglov ändå sökas.
Att man utanför detaljplan får bygga hur stort och högt som helst stämmer inte för övrigt.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel Barnaniel skrev:
Då frågade du om Attefallshus gissar jag? Eftersom det inte är aktuellt för ts att bygga enligt attefallsregler utan endast bara vill använda sig av hustypen/ storleken måste bygglov ändå sökas.
Att man utanför detaljplan får bygga hur stort och högt som helst stämmer inte för övrigt.
nej, jag ville riva en stuga på 20kvm. De sa att man Max får bygga 30kvm utanför detaljplan
 
S sunqan skrev:
Kan finnas annat än bygglov som begränsar - strandskyddsdispens t.ex
Inte aktuellt på denna tomt iaf.
 
Claes Sörmland
A Anders99999999 skrev:
nej, jag ville riva en stuga på 20kvm. De sa att man Max får bygga 30kvm utanför detaljplan
Detta kan tänkas gälla komplementbyggnader som kan byggas utan bygglov utanför detaljplan om man redan har en bostad på tomten. Men det är inte vad TS fråga handlar om.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.