Varför spika bjälklaget? Man bör väl använda balkskor? eller är de "överdimensionerat" i detta fallet?
Vinkeljärn hade iaf inte jag satt.
 
W Willewonka skrev:
Varför spika bjälklaget? Man bör väl använda balkskor? eller är de "överdimensionerat" i detta fallet?
Vinkeljärn hade iaf inte jag satt.
Onödigt med balkskor.
Räcker med skruv eller spik.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
W Willy771 skrev:
Kanonbra tråd med riktigt bra förklaringar, stort tack. Vad väljer du för grund till dessa oftast? Makadam och stå på betongsten enl ritningen?
Ja, gräva bort matjorden, täcka med markduk, gräva gropar där betongstenen ska vara och fylla med makadam.

Har man en stadig mark så kan man vara lat och bara lägga betongplattor och ställa betongstenen direkt på den.

Sen är ju plintar med plintjärn ett alternativ.
 
W Willewonka skrev:
Varför spika bjälklaget? Man bör väl använda balkskor? eller är de "överdimensionerat" i detta fallet?
Vinkeljärn hade iaf inte jag satt.
Man kan använda balkskor om man vill. Jag tycker inte det är nödvändigt.
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Onödigt med balkskor.
Räcker med skruv eller spik.
Nu är jag ingen snickare utan en hobbyrenoverare, men vart går gränsen när det räcker att skruva/spika och balkskor?
 
N Nikorasu skrev:
Innebär det tex att golvspånet täcker hela bjälklagsytan och syllen hamnar ovanpå spånet? Finns det någon nackdel med att göra på det viset?
Ja, syllen ovanpå spånet. Nån sylltätning bör man ha också.

Inga särskilda nackdelar. Det är väl mest om bygget drar ut på tiden så är spånplattan känslig för fukt.
 
W Willewonka skrev:
Nu är jag ingen snickare utan en hobbyrenoverare, men vart går gränsen när det räcker att skruva/spika och balkskor?
Där är ingen belastning på dom.
 
W Willewonka skrev:
Nu är jag ingen snickare utan en hobbyrenoverare, men vart går gränsen när det räcker att skruva/spika och balkskor?
För min del så går jag ärligt talat på känsla, så jag kan inte säga några exakt gränser. När man bygger verandor är väl den stora fördelen med balkskor att det inte blir några fula spikhuvuden på utsidan.
 
  • Gilla
Beemer1981
  • Laddar…
Råspont på tak med öppning i nocken och trekantslister längs kanten för luftgenomströmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råsponten är påspikad. (Kanten återstår att rensåga.) Längst upp i nocken har jag lämnat en ca 100mm bred öppning, för luftgenomströmningen. Runt kanten sitter små trekantslister, som ska försvåra för regn att blåsa in.
 
  • Gilla
JayJay* och 2 till
  • Laddar…
Öppning för luftgenomströmning täckt med takpapp på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man öppningen för luftgenomströmningen. För att skydda isoleringen ytterligare har jag satt en remsa takpapp över skarven mellan masonitskivorna.
 
  • Gilla
JayJay* och 1 till
  • Laddar…
Konstruktion av trästomme med tydlig luftspalt mellan takfot och tak för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns luftspalten tydligt. Luften kan strömma upp genom takfoten och ut genom taknocken.
 
  • Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Vindskivor med fästa trekantslister på marken framför en träkonstruktion, med en tillsågad trekantig bit i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort vindskivorna klara så långt det är möjligt nere på marken. På varje vindskiva har jag också fäst en trekantslist.

I bakgrunden, på syllen, står en tillsågad trekantig bit som ska fästas uppe i taknocken.
 
  • Gilla
JayJay* och 1 till
  • Laddar…
Trekantig råspont bit fästad i taknocken på ett träbygge mot en bakgrund av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är råsponten rensågad och den trekantiga biten är fäst uppe i nocken. Den håller ihop råsponten, gör taket stadigare och underlättar monteringen av vindskivorna.
 
  • Gilla
JayJay* och 3 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Innebär det tex att golvspånet täcker hela bjälklagsytan och syllen hamnar ovanpå spånet? Finns det någon nackdel med att göra på det viset?
Man måste inte heller använda just golvspån. Råspont är ett alternativ. Fast golvspån är bra, det blir slätt och starkt.

Jag skulle också påpekat att om man ska ha införingar för ex.vis el, avlopp eller nätverk så ska man passa på att förbereda det redan när man bygger plattan.
 
  • Gilla
JayJay* och 2 till
  • Laddar…
Provisoriskt fästa vindskivor på träkonstruktion, verktyg hänger över takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindskivorna ”hakas” på och fästs provisoriskt. Jag passar in dem så de möter snyggt, precis i mitten.
 
  • Gilla
JayJay* och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.