Jag är ny på forumet och lite vilsen ;)

Vi bygger ett egetritat lösvirkeshus utan "professionell" hjälp, förutom el och vatten då... och undrar om det finns fler likasinnade. Hur länge har det isåfall tagit för er? Vi har hållit på i ett år nu i maj och jag börjar längta ihjäl mig tills vi får flytta in :D
 
Välkommen till forumet!
Jag har byggt helt och hållet själv. Det enda jag inte gjort själv är grävningen och våtrumsmattan. Det tog 1½ år lite drygt. Då har jag haft ett halvt års friår. Annars är det kvällar och helger. År det något speciellt du undrar på så fråga på bara.
 
A
Vi bygger helt själva. Kommer ta hjälp av en snickare till stomresning, kommer även ta lite hjälp vid el & vvs, annars gör vi det mesta själva. Håller som bäst på med grunden.
 
Åh vad roligt!!! Ska berätta mer om vårt någon dag då jag hinner!!!!
 
andersmc: Maken hade också tjänstledigt i somras. Utan det hade vi nog aldrig varit så här långt idag. Han bygger varje ledig stund och kväll. Inklusive helger. Och vädret var ju på vår sida i somras också, eller egentligen hela byggtiden :)

mickeosus: Vad har ni för tidtabell. Har ni något mål när ni ska vara klara? Vi bygger också ganska stort ett, 200 m2 på två våningar plus ett garage på 84 m2.
 
A
Vi siktar på att kunna flytta in till julen detta året, men man vet aldrig vad som händer eller hur det går. Micke och hans far är egenföretagare så de kan styra själva över jobben vilket gör att vissa veckor kommer han mer eller mindre bara greja vid bygget, nu håller vi bara på med grunden, men det blir nog mer intensivt sedan när själva stommen är klar och allt annat ska göras. Vi har även mycket kontakter och många vänner som hjälper till vilket är guld värt i detta läget.
 
Bygger eget, ritat själva ett enplans på 170m2, räknar med att det tar 1,5 år,
Är nu halvvägs, o av nån anledning känns det jobbigt när folk frågar om vi inte ska flytta in snart. Folk har sett för mkt på "xtreme home makeover" o tror att allt sker fort fort. Men gör man det mesta själv på fritiden går det ju tex åt en jobbarkväll att köpa en centraldamsugare. Allt mtrl ska handlas o hämtas. Folk har svårt att förstå att det tar 3mån att måla inv,1 mån att kakla, 1v o sätta kök. Jag har ett vanligt jobb oxå försöker man förklara, så det blir bara 2-3 tim/kväll o hela lördan.

DD
 
"Ska ni inte flytta in snart" började folk fråga när vi nätt och jämt hade schaktat för grunden. Så den frågan blev man ganska trött på efterhand. Och när huset var stomrest med helt tomt invändigt får man frågan "va ska ni ha för tapeter då?" Över huvud taget har folk svårt att fatta att man verkligen bygger själv. Det är nog för stort för att greppa för de som inte är insatta i det hela.
 
Hehe!! Så det är det vi kommer att få höra i 1,5 år?!

Vi ska bygga ett 1,5 -plans hus på ca 200 kvm + garage på ca 80 kvm. Eventuellt blir det en övervåning på den med. Tomten är ca 4600 kvm och vi bor endast 900 meter från den idag, Örsundsbro - Enköpings kommun. Har jobbat hela påskhelgen på tomten. Eldat, plockat och kört grävmaskin. Som tur är har man grannar med många bra maskiner och sen har farsan en traktorgrävare som jag kört med sen i vintras. Vi köpte en lastbil för ett par veckor sedan, så där kan jag spara in en del pengar. Har en del kvar med markarbetet innan allt är klart, men förhoppningarna är att ha en platta klar 1 juni. Huset kommer att vara inflyttningsklart Juni 2008 om allt går väl. Vi kommer att ta hjälp av snickare, VVS och elektriker, men tanken är att göra det mesta själva.
 
vad jag kan uppleva som tidskrävande är när man bara har 2-3 timmar på sig på en dag, i realiteten så blir det ca 1-1,5h aktiv byggtid. Det kan ibland, rent ut sagt, vara till nackdel med sådana arbetspass då man är extremt frustrerad när man kommer hem och summerar arbetspasset och inga framsteg gjorts.

för övrigt ska jag precis börja med mina kantelement, så erfarenheterna är inte från detta bygge. pratade med mina grannar om deras arbetstid och dom summerar till ca 2500-3000 timmar (självbyggare oxo), detta med trädgård och allt!

/Gustav
 
Vi har byggt 220 kvm kvällar, helger och del av semestrar, har nu hållit på i tre år, räknar med att vara inne i sommar. Vi har gjort i princip allt själv och har en del snickarglädje och andra specialgrejer som tagit extra tid. Dessutom är vi glada ammatörer, rätt petiga och långsamma så jag tror kanske inte att vår byggtid är representativ :surprised: .
Så som sades är den effektiva arbetstiden mycket begränsad på en kväll - halva tiden går åt till att plocka fram och bort. Dessutom blir vissa saker helt enkelt mycket bättre om man gör dem i dagsljus och inte i lampsken vilket gör att vissa saker får man skjuta på till helgerna.
Och jjjaaa man blir jäkligt trött på folk som frågar när man ska flytta in och hur man ska inreda när man inte ens är halvvägs. Sedan är folk avundsjuka på att man inte lägger ut lika mycket pengar som de som köper hus "på burk"- men ingen verkar vara avundsjuk på jobbet :D , de flesta förstår inte ens hur mycket jobb det är. Största minuset är att det är rätt påfrestande för rellationer av olika slag - främst partner, men även familj och vänner i övrigt. Har man husdjur blir även de lidande tyvärr.
 
Skönt att höra att man inte är ensamm i byggeri slitet.
Sambon och jag har ett gammalt torp som vi total renoverar samt bygger till.
Nu har vi iaf fått vatten borrat och grävarn har varit ute och fixat trädgården samt lagt avlopp.
Nu är det " bara " snickeriet kvar.
Tråkiga med allt jobb är att husdjuren inte får den tid man vill ge dom.
 
hej alla!
vi har byggt 156kvm enplan, vi har gjort allt själva kvällar och helger, gjöt grunden veckan efter midsommar och flyttade in 1april-07, otroligt skönt!!!
ca 1600tim, lycka till allihop.
 
Ett tips är att inte jobba kvällar, de som har möjligheten till att vara tjänstlediga, gå upp så att ni kan jobba 0645-0845 fruckost 30min 0915-1115 kaffe 15min 1130-1330 middag 30min 1400-1600, sedan avslutar ni med ett par 7,2%or.
Sena kvällar gör en bara trött dagen efter, någon kväll då å då orkar man om det nu skulle korta ner byggtiden en dag (tex. armera klart plattan så du kan gjuta dagen efter)
En fråga som banken ställer är: -Hur många arbetstimmar uppskattar du/ni lägga ner i ert hus?
svar:-Den tid det tar för att göra ett fullgott arbete.

Jag har själv en tomt på gång och räknar med tätt hus efter ca 700h

(huset: 2vån+källare=220m2)

edit. i 700h är ej all j*vla tid det tar å ansöka om tillstånd hit å dit.:mad:
 
Har precis armerat klart båda plattorna, ett bostadshus på 9*15,6 och ett uthus på 8,5*20. Tjänstledig fram tills nyår, kan inte tänka mig att det kommer att räcka. Vi har lejt in stomresningen och el, allt annat fixas själva. Intecknar föräldrarnas hus och slipper bankens frågor.... Pappersexercisen och planerandet tog ett års pappaledighet att reda ut. Mycket papper blir det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.