charta77 skrev:
Det är väl motorn man skall passa sig för ? BS motorerna används väl på flertalet andra gräsklippare utan någon modifikation ? :-/

Stämmer bra det.. Men jag kan inte svara på om andra märken säger att det är ok att köra på blyfri95.. Det gör Stiga. Vilket jag tycker är Dåligt.

Ska det vara svårt o göra packningar ???
 
Jag tycker överhuvudtaget att det är märkligt att den inte tål soppa! Alkylatbensin tror inte jag är speciellt vanligt utomlands, om det ens finns. Vilket då tarvar frågan:
Vad är det för märkliga lösningsmedel i den svenska soppan..?

Och det här snacket om färskvara? En modern bilmotor är en orgie i högteknologi med insprutningar, katalysatorer, givare och ventiler. Skulle inte den vara känsligare för drivmedlet än en sur B&S?
 
Mja. Modern bensin åldras. Man pratar om ett par månader bara. Dock så brukar jag använda slut fjolårets soppa i snurran i segelbåten på våren och visst funkar det. Men med ett par år gammal bensin är det många snurror som vägrar starta.

Klippte nyss gården med en eller två år gammal bensin från stugan. Klipparen har en B&S 4-takt.
lawn.jpg
 
AndersG skrev:
Klippte nyss gården med en eller två år gammal bensin från stugan. Klipparen har en B&S 4-takt.
Var ;D
 
Var? Åland förståss..
 
Bob_the_builder
Frågan gällde kanske vilken del av gräsmattan på bilden som är nyklippt... ::) ;D
 
Ah.. Nej på bilden är den inte nyklippt.. ;)
 
Nu är jag förbannad också.. jag är så ARG så jag skulle kunna bygga ett nytt hus med bara händerna... >:( >:(


Var och hämtade Klipparen i dag >:( >:(
I telefon sa dom att det skulle täckas av garantin. ICKE sa nicke.

Att gräsklipparen hade gått sönder var mitt fel vilket betyder att jag får stå för kostnaden. Bensinen var mer änn 30 dagar gammal *GRRRRRR*

Kostnad:
Membran-förgasare 66 kr
Arbete 2*99kr = 198kr
+ moms = 330 kr..


Detta är en ju rena rama skämtet. Vad är det för skit jag har köpt ???, är väll lika bra att köra skiten till skroten. Sälja är väll ingen idé efter som jag vill ju inte lura folk så som Stiga gör. >:( >:(

Nu ska jag maila Stiga (igen dom har inte svarat mig ännu) och påpeka lite mera brister..

sen ska jag ta en IS Kall duch så jag får ner temperaturen...
 
Vi har samma problem med bilar i sverige och deras bränslepumpar. Det beror i det fallet på vår ovaligt höga inblandning av Etanol (uppemot 5%) vilket vi är ganska ensamma om.

Etanolen fräter betydligt hårdare på packningarna än den vanliga "skiten" i soppan men då borde det ju å andra sidan inte spela någon roll om man häller på ny soppa med hög etanolhalt varannan vecka! Lite mystiskt låter det det i alla fall. Briggs & Stratton är vanligtvis stenålderskonstruktioner så då borde det inte spela vidare roll vilken soppa motorn går på. Kan ju vara något fenomen att etanolen regaerar med syret i luften osv men att denna process inte hinner gå så långt om man hela tiden häller på ny soppa.

Angående bilarna så kommer vi att få speca bilarna för den svenska marknaden med speciellt utprovade bränslepumpar för att det ska funka med vår bensin framöver och då blev bilarna genast lite dyrare igen....


 
K
Jag häller i nån tillsats i tanken på min motorcykel när jag ställer undan den för vintern varje år, samt att jag kör ner den blandade soppan i förgasaren innan jag stänger av. Har inte kollat exakt vad det är för nåt, men det var för att packningar etc. skall hålla sej i bättre skick. Så det måste ju vara nåt mysko med gammal soppa...
 
Inte kasta sten i glshus!
 
Göran skrev:
Inte kasta sten i glshus!
:surprised: Que ????
 
Kanske ska till lägga.. min soppa var ca 2 månader gammal.. som jag hade i tanken..

Kan mycket väl vara spriten i bensinen som ställer till det..

Vet ett nya Ford Mondéo Samt vissa BMW har problem när dom tankar på OKQ8.. det som händer är att tankmätaren inte visar rätt.. det kan vara fulltankat men ändå visar den bara halv tank. Tankar man på statoil så försvinner problemet.. Skumt var ordet.. Skit i soppan är det garanterat..

Fenomenet verkar dessutom drabba stockholm med omnäjd värst...

även om det nu är skit i soppan som slukar packningar tycker jag att det är konstigt att man kunde göra packningar förr som höll men inte nu.. tror nån snålar för fullt här..
 
...inget nytt håller :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.