Sågade upp i somras en vind som varit stängd i 50-60 år och fann denna ansamling.
Av dammet att döma så har det funnits många generationer getingbon här.
Första ficklampe sökningen gav mig Alien känslor.
 
  • 2010-08-11 16-41-20_resize_resize_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-08-11 16-42-53_resize_resize_resize_resize_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Modig och 1 till
  • Laddar…
Du kan vara lugn! Det är ett bålgetingbo utan tvekan. Jobbar med sanering så jag vet vad jag pratar om..
Men du bör ta bort boet för att slippa pälsängar och andra otervliga djur som kommer om man inte tar bort de gamla bona.

MVH // ROBBAN:D
 
  • Gilla
R.Wallin och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
kamilenski skrev:
Getingar är inget att leka med. Be Anticimex fixa det. Kostar inget.
Att bli stucken av 50.......
Kyrkogården?
Ett barn tål ca 500 stick och en vuxen det dubbla om man inte är allergisk.
http://www.apotekhjartat.se/Fakta-Rad/Allergier/Insektsallergi/

Min stackars tös blev stucken 4ggr av jord getingar så då blev man på läst för man blir allt lite orolig iom det var första gången hon blev stucken så man viste inte om hon tålde stick eller inte.

Dom där läskiga bålgetinarn alla säger är livsfarliga är väldigt fredliga och utsöndrar betydligt mindre gift än bi men har ett mer smärtsamt stick.
http://www.hornissenschutz.de/swehornets.htm mycket intressant läsning om bålgetingar.

När ska man söka vård?


Man bör ringa 112 eller snabbt söka hjälp på vårdcentral eller sjukhus om man
är allergisk och har blivit stucken, även om man har tillgång till sina akutmediciner

får nässelutslag, svårt att andas, hostar, mår illa, känner sig yr eller kallsvettas

har blivit stucken i munnen eller halsen

har fått många stick.
 
Redigerat:
haavard haavard skrev:
Hur vanlig är förresten bålgetingen? Jag har bara sett det én gång (i Göteborgs hamn).
Jag tror dom blir vanligare och vanligare, i huvudsak nyttodjur då dom framför allt äter skadeinsekter som vanliga getingar.För oss biodlare kan dom ibland ställa till problem för svaga bisamhällen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.