Hej, jag har fått problem med varmvattenberedaren.
Det är en IVT Greenline HT plus E7 med tillhörande Borö VB 200 ackumulatortank från 2005.

Det började i våras, värmepumpen gick igång hela tiden för att värma varmvatten, jag tänkte att det kanske var lite för varmt så jag sänkte temperaturen till 40 grader. Men hela sommaren har den gått frekvent. Eftersom det är en äldre modell utan app så har jag inte haft full koll, men jag har hört den då man hör den i köket.

Igår var jag nere och röjde i pannrummet och då gick den igång 2 gånger på 3 timmar. Den körde igång strax under 40 grader och värmer till 50.

Idag var jag noga med att inte använda något varmvatten alls innan jag gick ner och fortsatte röja, trots detta har den gått igång ca en gång i timmen. Den kör igång strax under 40 grader, värmer till 50. Gång på gång. Timme efter timme.

Jag förstår inte hur den kan tappa 10 grader på en timma, var tar värmen vägen?

Det är inte kallt i pannrummet, ca 20 grader, så det är inte det.

Inga larm från värmepumpen.

Alla givare visar rimliga värden (jag följer manualen, kan inte mycket om detta)

Är det någon som har en idé om vad som kan vara orsaken till detta?

Vänligen, Philip
 
Det är den äldre typen av VP du har, troligtvis går din VP-laddpump konstant, tar i från botten, skickar in i toppen på tanken eller halvvägs. på den Det blir då en turbulens i tanken med en stor blandning i den. VP känner av returtempen och när den understiger en viss temp så startar den och går tills maxtempen blir och stoppar.
Kolla in inställningarna på VP, det kan vara en givare som bråkar med att ge lite tokigt värde .Hur lång tid går VP mellan start och stopp, inte många graders skillnad 10 C och VP ökar på tanken rätt snabbt så returen kommer upp i stopptemp.
 
Tack för svar Jonas.

Jag var precis ner och kikade på den igen. Värmepumpen gick igång vid ca 38-39, värmde till ca 50. Efter 15-20 minuter var den nere på 39 grader igen och började värma. Idag har den värmt vattnet minst 7 ggr sedan lunch. Jag har använt 0 liter varmvatten. Jag undrar var värmen tar vägen? Det tar ju ändå runt 15 minuter att värma vattnet varje gång.
 
T
Vilken givare är det som visar 50grader ?

Ett vanligt fel på framförallt IVTs bergvärme maskiner är att slangarna på vb-sidan sätts igen, kollar du i larmloggen så finns där säker ett eller annat högt värmebärardelta larm :thinking:
 
Låter som växelventilen läcker ut mot värmesystemet.
 
Hur är det, kommer det värme på rören ut till elementen när den gör VV, lätt att känna på rören, blir utgående varm så är det lite problem med växelventilen. Lossa fronten och se hur växelventilen bär sig åt. Efter VV-körning ska den stänga helt mot VV, annars kommer det att pytsa in svalt vatten från elementen och kyla VV och VP vill ha en högre och startar på nytt för VV. Har du hela manualen för VP:en.
 
Ganska vanligt fel.Din pump prioterar varmvatten så den växlar mellan värme och varmvatten.När din bottengivare når temp så startar varmvattenproduktionen och när den är klar så växlar växelventilen till värme och stänger till varmvattensberedaren och kärvar ventilen så läcker systemvatten som kyler ner varmvatten så blir tempen låg så startar den igen.Du har en honeywell 4013/4012 och på den sitter den en spak som du kan dra i och den ska ha motstånd när du trycker ner armen och fjädra tillbaka.Den ska inte gå lätt utan motstånd.
 
Hej alla och stort tack för alla svar.

Röret som går till trycktanken blir varmt, inte hett, men varmt. Är det växelventilen då?

Jag är inte jättekunnig på detta så jag vet inte hur en växelventil ska bete sig. Men jag kan nog byta den, såg inte jättekomplicerat ut. Tänker att jag kopplar ur den befintliga och tar med mig till IVT så det blir rätt.

Ska jag passa på att byta några slangar när jag ändå håller på? Hade ett delta-larm som Tobbe var inne på, dock bara från inatt, men värmepumpen har hållit på så här sedan våras.

Vh Philip
 
P Philipgbg skrev:
Hej alla och stort tack för alla svar.

Röret som går till trycktanken blir varmt, inte hett, men varmt. Är det växelventilen då?

Jag är inte jättekunnig på detta så jag vet inte hur en växelventil ska bete sig. Men jag kan nog byta den, såg inte jättekomplicerat ut. Tänker att jag kopplar ur den befintliga och tar med mig till IVT så det blir rätt.

Ska jag passa på att byta några slangar när jag ändå håller på? Hade ett delta-larm som Tobbe var inne på, dock bara från inatt, men värmepumpen har hållit på så här sedan våras.

Vh Philip
Står det honyweel 4012 eller 4013 ?Har du tur räcker det kanske dra i den vita armen några gånger så släpper den.Det sitter som en insatsventil i själva ventilen som ställdonet(honeywell) ska trycka ner så den växlar mellan värme och varmvatten. Insatsventilen och det är den som brukar kärva men den kan man byta till en ny och vi tar 300 kr exkl montering men du kan byta ut den själv.
 
Redigerat:
Varken eller, jag bifogar en bild.
 
  • Blå elektrisk komponent med teknisk specifikation, kopplad till kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan känna på slangarna, det ska inte knastra eller vara totalt stumma när du rör på dom, då kan dom vara fulla med skit, normalt fastnar det i kopplingarna och är en klassiker på äldre IVT, dålig kvalitet.
 
P Philipgbg skrev:
Varken eller, jag bifogar en bild.
P Philipgbg skrev:
Varken eller, jag bifogar en bild.
Japp du har den italienska modellen och man ser inte spaken från den sidan du har tagit kort.Dom brukar spricka på locket dom italienska honeywell
 
P Philipgbg skrev:
Är detta vad jag ska köpa?
[länk]

Eller ska jag bara byta ut ställdonet?
[länk]
Japp brukar byta till LK 525 som är inte en tryckande modell utan den vrider istället som är bättre.Men har du ingen spak på själva ställdonet på din italienska som sitter i pumpen nu?Du borde ha en spak som du länkade till honeywell ställdonet och det är den vita armen/spaken som du ska trycka nedåt några gånger.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Japp brukar byta till LK 525 som är inte en tryckande modell utan den vrider istället som är bättre.Men har du ingen spak på själva ställdonet på din italienska som sitter i pumpen nu?Du borde ha en spak som du länkade till honeywell ställdonet och det är den vita armen/spaken som du ska trycka nedåt några gånger.
Hej, jo det sitter en liten spak på den italienska, men jag förstår inte dess funktion. Jag har tryckt ner den några gånger men vet som sagt inte vad jag ska förvänta mig.
Vh Philip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.