Justus Andersson berättar om hur man konstruerade de svenska småhusens stomme från 1920 fram till 1950. Den byggdes ofta upp med hjälp av plankor.

Du kan läsa artikeln här: Plankhus - hus med stomme av plankor 1920-1950
 
Mitt ursprungshus (numer kraftigt tillbyggt) från 1946 är byggt med plankstomme.
Olika bredd på planken men de flesta ligger på 8-9".

Jag tycker att det verkar som att de flesta av planken är av furu! Hur vanligt var det tro?
 
"Timmermännen som byggde plankhus snålade inte på spikarna."

Synd ingen berättade det för mannen som byggde mitt nuvarande hus med plankstomme från -34. Här är glest mellan spikarna! Samt att avväxlingarna inte verkar ha varit så noga med heller, avväxlingen där det förr satt ett fönster men där väggen öppnades vid en tillbyggnad, hänger i luften på ena sidan. :geek:
Takstolarna är smala stammar, vissa inte tjockare än min arm. Man kanske kan använda mitt hus som beräkningsexempel för blivande konstruktörer på hur klent man tydligen kan bygga utan att det rasar. (Knackar vilt i närmaste trästycke. Fast inte för hårt, vill ju inte välta huset...)
 
  • Gilla
  • Haha
Helmer Svensson och 10 till
  • Laddar…
Jag tror att det var vanligare med fur än med gran, eventuellt med regionla variationer. Gran var betydligt jobbigare att spika i. Sågverken var heller inte lika ensidigt inriktade på gran som idag. Mina erfarenheter är främst från väst- och sydsverige.
 
Mitt plankhus byggt -42 har 2" plank sdea utanpå dessa spåntade liggande 1" och utanpå dessa ett lager spåntad stående 1" först därefter är det papp, liggande glespanel, vassmatta och puts. På insidan om planken är det tretexskivor och tapet på dem.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Båda mina hus (-51 Skåne och -44 Blekinge) är plankhus. Så extremt många spik har det inte varit i plankorna, men grova är de verkligen. Jag har noterat flera fördelar med just plankhus. Bland annat är de extremt starka och tåliga, det är väldigt lätt att montera på väggarna, lätt att byta en planka om så skulle behövas, osv. Jag förstår ju att denna byggteknik inte skulle vara ekonomiskt hållbart att bygga med idag (vad skulle det kosta att skråspika 45-reglar i samtliga väggar?), men det är en extremt stark och stabil konstruktion. Bjälkar och takstolar i mina hus är rejäla och absolut inte klena. Ena huset hade tegeltak (nu bytt) och andra huset köptes med betongpannetak.
Håll stommen torr och huset kommer att stå till tidernas ände.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
För ett ta sen byggde jag en ny mellanvägg för att göra en liten toalett och ville ha så tunn vägg som möjligt för att spara plats. Det blev en plankvägg! Stående reglar 45x220 med lös fjäder, tror man säger så? Hur som helst, jag fräste 10 mm spår i båda sidorna av regeln och satte i en lös list 10x30 mm i skarvarna. Utanpå satte jag gips på ena sidan och pärlspont på andra sidan. Hela mellanväggen är alltså 13+45+11= 69 mm tjock och håller för att skruva upp vad man vill. Stående plank är en bra konstruktion om man vill bygga starkt och tunnt. Inte dyrt i material, men tidskrävande.
 
  • Gilla
ELindeman och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
För ett ta sen byggde jag en ny mellanvägg för att göra en liten toalett och ville ha så tunn vägg som möjligt för att spara plats. Det blev en plankvägg! Stående reglar 45x220 med lös fjäder, tror man säger så? Hur som helst, jag fräste 10 mm spår i båda sidorna av regeln och satte i en lös list 10x30 mm i skarvarna. Utanpå satte jag gips på ena sidan och pärlspont på andra sidan. Hela mellanväggen är alltså 13+45+11= 69 mm tjock och håller för att skruva upp vad man vill. Stående plank är en bra konstruktion om man vill bygga starkt och tunnt. Inte dyrt i material, men tidskrävande.
Varför byggde du inte en enkel vanlig regelvägg istället? Det hade blivit billigare och varit snabbare gjort. 2-4 reglar och hålrummet fyllt med isolering. Troligen bättre ljudisolering också.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför byggde du inte en enkel vanlig regelvägg istället? Det hade blivit billigare och varit snabbare gjort. 2-4 reglar och hålrummet fyllt med isolering. Troligen bättre ljudisolering också.
Du menar med 45*45 reglar och pärlpont rakt på så väggen blir lika tunn? Sen skruva handfat och toastolen och handfatet i det? Tror inte det blivit så bra. Anledningen att jag byggde så var att jag gjorde en minimal toa i hallen där den egentligen inte fick plats, ville spara varje mm som finns, så väggen skulle vara så tunn det bara gick.

Ljudisolering med glasull är faktiskt inte speciellt bra, det är massan och tätheten i väggen som tar det mesta av ljudet, ullen tar bara bort resonansen i hålrummet.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är också byggt med plankväggar dock utan spont. Först ligger det en planka på syllen, på den stående plankor och på dessa ytterliggare en liggande planka. Därefter mellanbjälklag och takstolar. Väggen på övre plans gavlar är "vanlig" regelvägg. Mycket skråspikat men rätt lätt att plocka ur en planka om man vill då man kan sticka in ett tigersågblad mellan plankorna och på så vis kapa de grova spikarna.
 
Härlig läsning. Sånt här gillar jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Båda mina hus (-51 Skåne och -44 Blekinge) är plankhus. Så extremt många spik har det inte varit i plankorna, men grova är de verkligen. Jag har noterat flera fördelar med just plankhus. Bland annat är de extremt starka och tåliga, det är väldigt lätt att montera på väggarna, lätt att byta en planka om så skulle behövas, osv. Jag förstår ju att denna byggteknik inte skulle vara ekonomiskt hållbart att bygga med idag (vad skulle det kosta att skråspika 45-reglar i samtliga väggar?), men det är en extremt stark och stabil konstruktion. Bjälkar och takstolar i mina hus är rejäla och absolut inte klena. Ena huset hade tegeltak (nu bytt) och andra huset köptes med betongpannetak.
Håll stommen torr och huset kommer att stå till tidernas ände.
Kan bekräfta detta från mitt förra hus -40 i Blekinge. Man kunde ta upp ett nytt fönster utan att avväxla.
 
  • Gilla
PG11 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan bekräfta detta från mitt förra hus -40 i Blekinge. Man kunde ta upp ett nytt fönster utan att avväxla.
Jag tror nästan att plankhusen står kvar efter ett nukleärt anfall... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.