1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Verkligen inte. Min laddhybrid går lite förenklat (tyvärr gamla siffror) från 40km till 28km med -10 (istället för +20) utan AC och Motorväg, så det är ju tyvärr rimligt dock..P Pin skrev:
Att ingen kommit på detta tidigare är helt sjukt. Jag ska kräva att min nästa jobb-laptop går på diesel!Fairlane skrev:Nej det är den inte, men varför inte jämföra med en fem år gammal bil? Är tvättmaskinen lika åtråvärd som bilen? Eller är tanken att saker som drivs av el kommer vara värdelösa efter 5-10 år, medan saker som drivs av bensin/diesel kommer hålla ett högre andrahandsvärde? Kanske borde man sikta på att köpa en bensindriven tvättmaskin nästa gång så andrahandsvärdet blir bättre, eller så nöjer man sig med att jämföra med mer naturliga saker.
Vet inte om det är värmepumpScout skrev:
i praktiken kan man ju dessutom inte köra tomt på motorvägen utan får ladda där det finns snabbladdare, kanske var femte mil efter E4 i bästa fall. Alltså kanske man måste ladda efter 15,mil. Sedan kommer man inte upp i 100% med snabbladdare utan kanske 80%. Nästa etapp blir då 160 km i teorin, men laddning troligen några mil tidigare. Alltså lite över en timmes körning och sedan laddpaus.
Jag kör Stockholm- Mslmö ibland. Då kommer jag på vintern i bästa fall till Linköping där jag får ladda Sedan max 16 mil, innebär det att jag vågar passera Jönköping?
Jag vet att det finns appar som räknar ut detta, men som exempel. Det ser inte lovande ut alls.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Den stora skillnaden mellan en bensinbil och elbil är framförallt batteriet. Det är svårt att hitta på liknelser med en bensinbil. Men batteriet är väldigt viktigt på elbilen.J JohanLun skrev:Kan vi inte lämna frågan vad som händer om batterierna nedgraderas rejält (eller skulle jag klassa det som "går sönder"). Vi diskuterar ju inte hur långt det går att åka med en trasig kamkedja. Går en elbil sönder så får man laga eller skrota den.
Den räckviddsnedsättning man kan räkna med under bilens säg första 5-6-7 år / 15.000 mil är givetvis intressant då många behåller en bil ungefär så länge. Om jag förstår saken rätt så ska man räkna med att det i ett normalt worst-case blir som sämst 70% av kapaciteten (annars går batterigarantier in och byter batteriet på hyggligt nya bilar).
Jag tycker även det är intressant att diskutera hur mycket man kan räkna mycket räckvidd sänks vid kyla och motorvägskörning. Både på en ny och begagnad bil.
Men att diskutera hur en bil med trasigt batteri uppför sig, visst, det kan vara intressant om det är en riktig check som kan användas vid köp av beg elbil, men då måste det vara explicit för en viss modell. Inte en spekulation som inte ger något alls för en köpare av en viss modell... De flesta halvnya elbilar har troligen batterigaranti kvar?
Håller ni andra med?
Därför är det helt okej att diskutera. I ett forum om bensinbilar pratar man om allting på bilen. Varför ska man inte kunna diskutera batteriet? Men självklart ska man hålla en god ton
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Riktigt hög förbrukning på JagganP Pin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-consumption.html
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.J JohanLun skrev:
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Medelanvändaren av elbilar verkar ligga runt 2-3% minskad batterikapacitet per år. Lite mindre om du har överstort batteri och kör lite.Bananskalare skrev:Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
Ett scenario då med 2% tapp på en bil med 400km räckvidd som ny.
5 år: 90% 360km
10 år: 80% 320km
20 år: 60% 240km
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Förvisso bygger det på en linjär förändring.Johannes Carlsson skrev:
Men det är tydligt att batteriet håller bättre än jag trott
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Jag hänger inte med... Du ska byta bil om 3 år och sen köra i 20? Dvs du byter bil var 20e år? Eller du byter till en tre år gammal bil?Bananskalare skrev:Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
Nå, jag justerar mitt råd. Beställer du en fabriksny bil, försök beställ en som huvudsakligen ska gå på el, för du eller någon annan kommer köra den i 10, 15 eller kanske 20 år. Om du köper en begagnad bil, köp vad sjutton som helst. Nån kommer köra den bilen i 10+ år också. Men den är redan tillverkad. På sikt kommer troligen el vara billigare att köra, så troligen kommer fossilerna gå allt kortare årlig körsträcka när elbilar blir vanligare då det lönar sig mer med elbil om man kör långt. El eller diesel? Jag skulle själv inte vilja äga en äldre dieselbil då de känns mer komplexa. Uppsidan om man vill köra "miljövänligt" är att det finns fler alternativ på diesel. Vill man köra på etanol är antalet vettiga bilar få, tex Saab 9-5 är en kanonbil men redan ålderstigen.
Om du vill "säkra" ditt bilköp för 20 år framåt så tror jag du får en tuff uppgift. Iofs har jag kvar en bil jag köpte när jag hade rätt nytaget körkort som då var 30 år gammal. Nu är den snart 30 ytterligare år gammal. Det är nog inte osannolikt att jag har kvar den om jag lever om 30 år. Men det är kanske inte nåt man använder till vardags...
Jo, kan hålla med, den "normala" degradering som sker är högst intressant.Bananskalare skrev:Den stora skillnaden mellan en bensinbil och elbil är framförallt batteriet. Det är svårt att hitta på liknelser med en bensinbil. Men batteriet är väldigt viktigt på elbilen.
Därför är det helt okej att diskutera. I ett forum om bensinbilar pratar man om allting på bilen. Varför ska man inte kunna diskutera batteriet? Men självklart ska man hålla en god ton
Även vilken felfrekvens trasiga batterier har är förstås intressant.
Och hur man kommer kunna reparera dem.
Dock tyckte jag tråden drog iväg till nåt slags teoretiskt resonemang "vad kan gå fel" som också är intressant men kanske i en annan tråd...
Det är även intressant med typfel som kamkedjor, kopplings/svänghjuls/växelådsras, trasiga partikelfilter och liknande på fossilbilar.
Och troliga servicekostnader på olika märken och olika koncept. Tex bensin - etalnol - gas - diesel - hybrid osv.
I denna tråd skulle jag hoppats vi pratar om de bilar som finns, vilken räckvidd och vilka felmode de har. För att förenkla valet för den som tänker sig att gå över till elbil. Där jag själv står nu. Men ordet är förstås fritt...