Har köpt ett entretak med ledbelysning. Fick med en driver med 12v ut på ena sidan och på 230v sidan en kabel med lösa ändar. Tänkte sätta drivern inomhus och köpa en 12v förlängare för att dra ut genom väggen. Enligt intruktionen på taket skulle drivern ligga i takskenan. Men känns inte som man får dra den typen av 230 kabel genom vägg hur som helst? Nästa problem hur den skall kopplas in?
Allt hade varit lättare om det suttit en eurokontakt direkt på så kunde jag kört den på timer.
För antar man inte får dra in den kabeln till en tryckknapp i väggen.
Har jordat vägguttag precis innanför, får man sätta på jordad kontakt på kabel även fast inte drivern har jord? För euro finns väl inte löst utan bara gjutna direkt på kabeln.
Driver för ledbelysning med 12v utgång och lösa kablar på 230v sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • LED-driver märkt "Reboss LV12-1" för entretak med specifikationer och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klaga hos tillverkarna av taket. Denna transformator ska mycket riktigt anslutas i en anslutningsdosa i omedelbar närhet. Du kan ju titta efter vad det står på kabeln, troligen inte bättre än H03VV-F, och då är den avsedd för inomhusbruk och ska inte dras igenom väggar. Den bör endast med försiktighet läggas i nån skena (i metall?). Då ska den ligga still, en kort sträcka till anslutningsdosan. Bättre hade varit en anslutningsplint för installationsledning i takkonstruktionen.
 
E
Vad står det i monteringsanvisningen?

Kan tänka mig att det är tänkt att drivern ska ligga i någon av skenorna och kabeln ska kunna naslutas i en dosa i direkt anslutning till skärmtaket
 
H05vv-f 2x1,0mm är det.
Så här visar beskrivningen att man skall sätta drivern.


Men får man sätta på en jordad kontakt på kabeln? Annars kan jag inte se hur man skall få igång den över huvudtaget. Dom flesta uttagen är ju jordade idag.
 
  • Illustration av en anvisning för hur man ansluter en LED-driver med input och output märkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som den är märkt med Cineese Engineering (lite stort avstånd mellan C och E)
Den driver hade jag inte velat koppla in
Var har du köpt grejorna?
 
H05 innebär lite tjockare isolering så det är lite bättre, men det är fortfarande en anslutningskabel för inomhusbruk. Du ska absolut inte sätta en stickpropp på den, utan se till att den ligger still på sin korta väg till en anslutningsdosa, detta för att klara vinterkylan.

JFB är ett krav också om det inte redan finns.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
H05 innebär lite tjockare isolering så det är lite bättre, men det är fortfarande en anslutningskabel för inomhusbruk. Du ska absolut inte sätta en stickpropp på den, utan se till att den ligger still på sin korta väg till en anslutningsdosa, detta för att klara vinterkylan.

JFB är ett krav också om det inte redan finns.
Jo men det är ju därför jag hellre köper en 12v förlängning och drar den rätt igenom väggen i flexrör. För 12v finns väl inga krav? Så drivern och 230v kabeln hamnar inomhus.
 
E
Kabeln ska anslutas fast i en dosa precis där den kommer ut från skenan. Symbolen för dubbelisolering kan utföras som en mindre ring inuti en större ring, även om den symbolen absolut inte är lika vanlig som dito fyrkanter.
 
Ja placering inomhus är ju en mycket bättre lösning. Då du har symbolen för en kortslutningsskyddad skyddsklenspänningstransformator så finns inga risker med sekundärledningen. Förutsatt att vi kan lita på detta fabrikat som verkar försöka sko sig lite på Mean Well's produkter.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja placering inomhus är ju en mycket bättre lösning. Då du har symbolen för en kortslutningsskyddad skyddsklenspänningstransformator så finns inga risker med sekundärledningen. Förutsatt att vi kan lita på detta fabrikat som verkar försöka sko sig lite på Mean Well's produkter.
Ja verkar vara krångligare än jag trott om kabeln skall in en väggdosa som ni säger. Får ta hit en elektriker som fixar skräpet. Hade hoppats det va så lätt som en stickpropp.
 
Inomhus i värmen går det att använda en stickpropp, men det är inte riktigt rätt. Jag förstår att man vill komma undan elektrikerkostnader. Det är synd att man inte får göra lite enkla saker själv, och synd att det vräks ut så mycket knäppa produkter som denna transformator.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inomhus i värmen går det att använda en stickpropp, men det är inte riktigt rätt. Jag förstår att man vill komma undan elektrikerkostnader. Det är synd att man inte får göra lite enkla saker själv, och synd att det vräks ut så mycket knäppa produkter som denna transformator.
Ja den borde ju inte få säljas överhuvudtaget så som det är utformat att den skall sitta utomhus.
 
K Knoxx skrev:
Ja den borde ju inte få säljas överhuvudtaget så som det är utformat att den skall sitta utomhus.
Därför är det intressant att få veta var du köpt den :cool:
 
U Uffe A skrev:
Därför är det intressant att få veta var du köpt den :cool:
Finns en länk längre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.