pacman42 pacman42 skrev:
När jag räknade på frugans elbil så var det bonus, service, bränsle och skatt som gjorde nämnvärd skillnad. Eftersom det var en småbil i hennes fall så var skillnaden i skatt relativt liten.

När jag räknade på min laddhybrid så var det i praktiken bara bränsle och skatt som gjorde någon skillnad. Och skatt gorde inte så stor skillnad, då det var en laddhybrid.
Jag fick ett mail om att MGZS fanns ett fåtal kvar (hade mailat och frågat tidigare så hamnade väl på nån lista) men nu var priset 3300/mån inkl service, försäkring och vinterhjul, 1500 mil per år. plus 300 för 500 mil extra tror jag det var... För nånstans 2500 tycker jag det varit ett klipp (var väl 1900+försäkring och vinterdäck). För 3600 så är det kanske 1000-1500 billigare än vad jag tror en octavia hybrid skulle kosta mig, då har den dragkrok och kan fortfarande köras till stor del på el, miltalet högre och övriga ev kostnader lägre. Skulle en ZS funka för en familj att åka på skidresa eller sommarsemester i? Då kan det fortfarande vara intressant, för isf är det "bara" att åka till byggvaruhuset med släp som jag behöver lösa. Men jag tror ZS har för kort räckvidd för en långresa (40-50 mil)? Eller kan man tro man "orkar med" och hittar nånstans att ladda i sportlovsveckan?
 
Z's är nog mer en pendlar bil, vinter till fjällen är nog utmanande...
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag fick ett mail om att MGZS fanns ett fåtal kvar (hade mailat och frågat tidigare så hamnade väl på nån lista) men nu var priset 3300/mån inkl service, försäkring och vinterhjul, 1500 mil per år. plus 300 för 500 mil extra tror jag det var... För nånstans 2500 tycker jag det varit ett klipp (var väl 1900+försäkring och vinterdäck). För 3600 så är det kanske 1000-1500 billigare än vad jag tror en octavia hybrid skulle kosta mig, då har den dragkrok och kan fortfarande köras till stor del på el, miltalet högre och övriga ev kostnader lägre. Skulle en ZS funka för en familj att åka på skidresa eller sommarsemester i? Då kan det fortfarande vara intressant, för isf är det "bara" att åka till byggvaruhuset med släp som jag behöver lösa. Men jag tror ZS har för kort räckvidd för en långresa (40-50 mil)? Eller kan man tro man "orkar med" och hittar nånstans att ladda i sportlovsveckan?
Vi valde det större batteriet till frugans Fiat 500 då det lilla skulle vara utmanande även för en weekendresa, Nu ligger MG mittemellean, men jag skulle inte räkna med det batteriet annat än för resor inom räckvidden eller max en laddning på vägen (från 20% till 80%). Men det är ju utifrån hur jag tänker.

Notera också att det under sportlov, höstlov mm kommer att vara svårt att hitta lediga laddare på vägen...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi valde det större batteriet till frugans Fiat 500 då det lilla skulle vara utmanande även för en weekendresa, Nu ligger MG mittemellean, men jag skulle inte räkna med det batteriet annat än för resor inom räckvidden eller max en laddning på vägen (från 20% till 80%). Men det är ju utifrån hur jag tänker.

Notera också att det under sportlov, höstlov mm kommer att vara svårt att hitta lediga laddare på vägen...
Det är nog som jag misstänkte. Så den duger inte som "förstabil" även om den ser ut att ha lite bättre utrymme och möjlighet till takräcke... Då passar jag på detta sålänge (var ändå 6 månader för tidigt för mig). Då är det nog bättre gå på en riktig småbil tex fiaten som bara körs på resor inom räckvidden...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Elbilen skulle bli runt 2000,:- dyrare i månaden.. förvisso sjunker driftskostnaden.
Jag är väl inte helt redo att gå över till elbil ännu.
Jag tolkar de som att du inte kollat totalen ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag tolkar de som att du inte kollat totalen ;)
Visst är det så. En viktig post i det hela. Det är nog ett klassiskt misstag.
Man får trösta sig med att ytterligare 3-4år borde ha utvecklat elbilen ytterligare.
Min gissning är att elbilen fortfarande utvecklas väldigt mycket varje år.

Jag tittade på hybriden. Men den är är egentligen bara dyr.vw säger 5 generösa mil.
Det är inte mycket.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det så. En viktig post i det hela. Det är nog ett klassiskt misstag.
Man får trösta sig med att ytterligare 3-4år borde ha utvecklat elbilen ytterligare.
Min gissning är att elbilen fortfarande utvecklas väldigt mycket varje år.

Jag tittade på hybriden. Men den är är egentligen bara dyr.vw säger 5 generösa mil.
Det är inte mycket.
Kör sådan VW nu. Det mesta till vardags går att köra på el Fine så.. Men jag är inte så sugen på att äga en sådan äldre hybrid då den har både elbilens och fossilbilens underhåll- och reparationskostnader. (iofs fördelen med både el och fossil också). Som ny var den hygglig som förmånsbil. Men med ändrade regler och att familjeelbil ligger på ungefär samma kostnad så tror jag de kommer minska rejält. För de i norrlands inland är det nog fortfarande en vettig kompromiss.

Jo, elbilen utvecklas nog mycket och fossilbilen avvecklas nog mycket de kommande 5 åren. Kanske får man bita ihop och köra en äldre gammal bil eller fortsätta leasa tills det stabiliserat sig...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AXS
13th Marine 13th Marine skrev:
Så vad menar du, att en elbil om 5år kommer vara hopplöst omodern och knappt kommer gå och sälja för att displayen i den är... För liten? För lågupplöst?

För övrigt kan du sedan ett antal år som tillval på Audi och VW välja en heldigital mätartavla. Jag saknar inte nålarna.
Ska uppdatera min skärm i teslan snart. 16000:-.

Då ingår följande:
-2 displayer med betydligt bättre egenskaper.
-Nytt 4G-modem för snabbare nerladdning.
-Ny dator som klarar spel och film.
-Plasttrim runt om.

Ganska prisvärt enligt mig. Undra vad det bytet skulle kosta på en volvo.
 
  • Wow
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Elbilen skulle bli runt 2000,:- dyrare i månaden.. förvisso sjunker driftskostnaden.
Jag är väl inte helt redo att gå över till elbil ännu.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det så. En viktig post i det hela. Det är nog ett klassiskt misstag.
Man får trösta sig med att ytterligare 3-4år borde ha utvecklat elbilen ytterligare.
Min gissning är att elbilen fortfarande utvecklas väldigt mycket varje år.

Jag tittade på hybriden. Men den är är egentligen bara dyr.vw säger 5 generösa mil.
Det är inte mycket.
Jamen sedär. Du är kanske ändå i tråden i enlighet med trådens ämne. :love:

Vi kan väl påminna oss om rubriken "För tidigt att köpa elbil, räckvidd?"
Och första inlägget:
M Myckling skrev:
Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Dvs en tråd för de som på ett eller annat vis bestämt sig för att det snart ska bli elbil, eller anar att det kanske kommer bli så. Men undrar om det är dags nu, eller vänta lite.
Samt räckviddsdiskussioner.
Som vanligt, som i alla trådar, svävar det ut lite.
Men ett kompakt motstånd mot elbilar samt att framföra en massa påhittade framtida fel om elbilar är inte trådens syfte.
Då är det lämpligare att starta en annan tråd för att på djupet diskutera allt som en elbil är värdelös på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
AXS AXS skrev:
Ganska prisvärt enligt mig. Undra vad det bytet skulle kosta på en volvo.
Prisvärt? 16 tusen?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Prisvärt? 16 tusen?
Tja... gjorde service på Seat Tarraco i juni (5000 mil)... 11 000 !
Det var en av anledningar varför den byttes bort till en elbil
 
AXS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Prisvärt? 16 tusen?
Vad gör man inte för att få kolla netflix i bilen!
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Vad gör man inte för att få kolla netflix i bilen!
Kollar i mobilen? :thinking::D
 
AXS
P Pin skrev:
Kollar i mobilen? :thinking::D
Möjligt, men tycker ändå att det är nice att det går att uppdatera bilen till något nytt.
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Vilken surfplatta man får för 16000:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.