S Staffan-N skrev:
Fogsvans är ett riktigt jävla skitverktyg.
Och jag tycker tvärtom. Ett underskattat verktyg.
Mest så inte trådskaparen inte tror att det finns EN sanning, som med så många verktyg så beror det mycket på användaren. Jag har svårt att använda en japansåg..
 
  • Gilla
Rickard. och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Limpistol
Vad har men en sån till? :D kommer ihåg att jag hade en som barn men den skapade mycket tveksamma limförband. Är de bättre nuförtiden?
 
F Fnularen skrev:
Allt beror ju på hur händig och intresserad du är och vill bli. (För det kommer du att bli om du har villa och ide'er)
Själv, efter mer än trettio år som villaägare så har jag nog gett mig på det mesta - allt går ju att lära sig om man bara vill, är nyfiken och läskunnig.
Förutom alla råd som du redan fått så vill jag lägga till tre saker som jag skaffade senare än jag borde och som jag använder varje vecka. - Att vara villaägare handar ju inte hela tiden om att riva väggar och bygga altaner utan mest om underhåll och allmänt småfix samt praktiska hobbyarbeten.
1. Japansk dragsåk av bra kvalite' och tunnt flexibelt blad. Jag använer aldrig mina fogsvansar efter jag skaffade denna då den kapar snabbt och enormt precist. Min kommer från ClasO och är fortf vass efter 15års anv.
2. Multiverktyg. - har varit mycket mera användningsbar än min tigersåg. Fein är nog mest känt men jag har en billig sladdmodell från Jula som kostar under 300kr och som funkar kalas och har verkligen fått slita hårt i att kapa fönster och dörrkarmar under åren. - Och går den sönder så köper jag väl en ny!
3. Enhands Vinkelslip. Smidig och användbar till att kapa och slipa i allt från sten, metall till trä och plast. Den här tillsammans med den japanska dragsågen ligger alltid framme och används flera gånger i veckan.
+1 på dragsågen. Fantastiskt verktyg.
Viktiga investeringar vid sidan av den är bra snabbtvingar i olika storlekar samt två bra vattenpass: ett kortare och ett längre.
 
S Staffan-N skrev:
Vad har men en sån till? :D kommer ihåg att jag hade en som barn men den skapade mycket tveksamma limförband. Är de bättre nuförtiden?
Köp en så använder du den till allting. Se till att ha en limpistol som värmer tillräckligt dock, och gärna på batteri då sladd ofta är i vägen. Om limmet inte blir varmt nog så fäster det inte bra. Tål vätska så jag har den för diverse experiment för sonen (cola/mentos vulkan, t.ex.), magneter på kylskåp, diverse sladdar där skruvklammer tar för mycket plats, provisoriska (=10 år) lagningar, fylla gamla skruvhål som skruven inte längre tar i, etc, etc. Den är framme någon gång i veckan och är kanske inte alltid det bästa sättet att laga saker på, men det går fort med den.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Köp en så använder du den till allting. Se till att ha en limpistol som värmer tillräckligt dock, och gärna på batteri då sladd ofta är i vägen. Om limmet inte blir varmt nog så fäster det inte bra. Tål vätska så jag har den för diverse experiment för sonen (cola/mentos vulkan, t.ex.), magneter på kylskåp, diverse sladdar där skruvklammer tar för mycket plats, provisoriska (=10 år) lagningar, fylla gamla skruvhål som skruven inte längre tar i, etc, etc. Den är framme någon gång i veckan och är kanske inte alltid det bästa sättet att laga saker på, men det går fort med den.
För att inte tala om självhäftande Led lister som annars ramlar ner efter 1 vecka
 
Saker som är bra att ha om man kommer från lägenhet till hus.
Släp.
Du har ingen aning om hur mycket skit du kommer att behöva transportera till återvinningen eller från bygghandeln eller det där blocketfyndet som är en 700 kilo tung maskin...
Robotgräsklippare.
Visst är den dyr men den ger dig tid att göra annat. Som sovmorgon. Eller måla om fasaden.
Skottkärra.
Om du hittar en tvåhjulig så slipper du hålla balansen. Samt att den är coolare.
Spett.
Saker kommer att vara i vägen. Stenar och rötter är mindre problematiska med ett spett.
Yxa.
Som ett spett, fast vassare...
Trimmer.
Tar det som roboten inte kommer åt och annat finlir.
Stege.
Det finns saker man inte når annars. Och det är ju dumt.
Pallbockar.
Det går att lägga allt på pallbockar. Och det fungerar som extra bord med en skiva på.
Presenning.
Det kommer att regna...
Förlängningssladdar.
Hur mycket man än drar i kabeln är den inte elastisk.

När det gäller batterimaskiner så finns det små trevliga 12v och större starkare 18v att välja mellan. Har du ett tegelhus så är det andra behov än om du har ett trähus.

Men jag har tvingar, japansåg, kort vattenpass och långa bits högt på listan i ett startkit tillsammans med alla skruvar som husfrun kommer att behöva.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Allt beror ju på hur händig och intresserad du är och vill bli. (För det kommer du att bli om du har villa och ide'er)
Själv, efter mer än trettio år som villaägare så har jag nog gett mig på det mesta - allt går ju att lära sig om man bara vill, är nyfiken och läskunnig.
Förutom alla råd som du redan fått så vill jag lägga till tre saker som jag skaffade senare än jag borde och som jag använder varje vecka. - Att vara villaägare handar ju inte hela tiden om att riva väggar och bygga altaner utan mest om underhåll och allmänt småfix samt praktiska hobbyarbeten.
1. Japansk dragsåk av bra kvalite' och tunnt flexibelt blad. Jag använer aldrig mina fogsvansar efter jag skaffade denna då den kapar snabbt och enormt precist. Min kommer från ClasO och är fortf vass efter 15års anv.
2. Multiverktyg. - har varit mycket mera användningsbar än min tigersåg. Fein är nog mest känt men jag har en billig sladdmodell från Jula som kostar under 300kr och som funkar kalas och har verkligen fått slita hårt i att kapa fönster och dörrkarmar under åren. - Och går den sönder så köper jag väl en ny!
3. Enhands Vinkelslip. Smidig och användbar till att kapa och slipa i allt från sten, metall till trä och plast. Den här tillsammans med den japanska dragsågen ligger alltid framme och används flera gånger i veckan.
En liten vinkelslip är bra, har både med sladd och batteri, den med sladd är klart starkare. Batteri är bara för kapning och enstaka svetsloppor, att slipa orkar dom inte nån längre stund. Vinkelslip behöver man inte köpa dyrt, det är ju inget precisionsinstrument, men jag saknar varvtqlsreglering på min när jag ska kapa tegelpannor och annat som kan gå sönder. Farsans gröna Bosch har det.
 
K KungAnka skrev:
En liten vinkelslip är bra, har både med sladd och batteri, den med sladd är klart starkare. Batteri är bara för kapning och enstaka svetsloppor, att slipa orkar dom inte nån längre stund. Vinkelslip behöver man inte köpa dyrt, det är ju inget precisionsinstrument, men jag saknar varvtqlsreglering på min när jag ska kapa tegelpannor och annat som kan gå sönder. Farsans gröna Bosch har det.
Kan vara bra att ha precis storlek på vad du kallar en "liten" så TS får veta vad du tycker är bra storlek. 76, 115, 125, 180, 230mm är väl alla ganska vanliga. Kapskivor räcker längre och blir billigare för större storlekar.

Att kapa betongplattor med de små storlekarna går, men du måste kapa från båda sidor och lär inte få det helt rakt.
 
S sjoelund skrev:
Kan vara bra att ha precis storlek på vad du kallar en "liten" så TS får veta vad du tycker är bra storlek. 76, 115, 125, 180, 230mm är väl alla ganska vanliga. Kapskivor räcker längre och blir billigare för större storlekar.

Att kapa betongplattor med de små storlekarna går, men du måste kapa från båda sidor och lär inte få det helt rakt.
Jag har en 125 mm som jag tycker fungerar till det mesta, utom att kapa grova rör och plattor om man inte snurrar på dom. 125 mm skivorna finns dessutom att köpa överallt och i alla modeller från diamantslipskivor till raspskivor och flapdisc. Den är inte alltid optimal i storlek men heller inte helt fel.
 
Nu vet jag inte om det räknas som ett verktyg precis, men jag vill slå ett slag för ett par bra hörselkåpor.
Mvh
Hon med tinnitus
 
  • Gilla
kristofo och 6 till
  • Laddar…
En helt ok fallskydd med sele, rep och falldämpare går att få för 1500-2000 kr och det bör en inte prioritera bort.
 
nanowire nanowire skrev:
En helt ok fallskydd med sele, rep och falldämpare går att få för 1500-2000 kr och det bör en inte prioritera bort.
Fast om man ska tapetsera vardagsrummet, bila ur källaren och byta bänkskivor i köket är den rätt onödig...
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Fast om man ska tapetsera vardagsrummet, bila ur källaren och byta bänkskivor i köket är den rätt onödig...
Fast om du har en villa och siktar på att klara det mesta själv kommer du inte undan att gå upp på taket förr eller senare.
 
En lista över litet sådant som du antagligen kommer att behöva de närmaste 20 åren. Köp i den ordningen du behöver det eller kommer över det billigt inte allt på en gång.

-Släpkärra till bilen
-Spännremmar till kärran
-Utdragbar aluminiumstege av stadigare modell. De billigaste är självmordstillbehör.
-Spade gärna med hjälphandtag för att spara ryggen
-Skottkärra av kraftig modell. Ingen trädgårdskärra.
-Järnspett. Det största du hittar. Är det begagnat skall spetsen vara hyfsat vass för du har inte utrustning att vässa det själv.
-Potatisgräfta. Bra till mycket annat också. Skall vara helsmidd.
-Kratta av kraftig modell
-Räfsa för löv och annat smått.
-Grep
-Bredgräfta (somliga kallar det flåhacka). Helsmidd.

-Skruvstycke av kraftig modell att sätta fast på en arbetsbänk i garaget eller någon annanstans.
-Batteriborrmaskin (skruvdragare)
-Handcirkelsåg med sladd
-Kap/gersåg med sladd
-Skarvsladdar för utomhusbruk.
-Hammare. Järnskaftad.
-Kofot. Modellen Tove är bäst men det går med billigare
-Några skruvtvingar. Bessey eller Ehoma är bäst och även om de är dyra håller de två livstider så kostnaden per användning blir lägre om du köper 2 eller 4 bra tvingar som går i arv åt barnbarnsbarnen än om du köper 10 billigtvingar som håller några användningar per styck innan de går sönder.
-Fogsvans
-Snickaryxa av hygglig kvalitet med ungefär 50cm skaft.
-2 eller 3 stämjärn av halvbra kvalitet till exempel Narex
-Morakniv med kolstålsblad
-Någonting att vässa eggverktygen på
-Gummiklubba
-Slägga
-Stor kraftig hovtång. E.A.Berg är bäst men de tillverkas inte längre.
-5m måttband
-vinkelhake
-vattenpass
-bits och borrar
-Putshyvel till exempel en äldre Record 04 eller Stanley 4. Både Record och Stanley är skräp numera.
-Hylsnyckelsats
-Blocknyckelsats
-Skruvmejslar
-Rörtång
-Bågfil
-Några filar
-större skiftnyckel.
-Säkerhetssele med lina för takarbeten
-Hörselskydd
-Skyddsglasögon eller visir
-15 meter genomskinlig 10mm plastslang för avvägning.

Allmänt är sladdmaskiner mer ekonomiska än batterimaskiner om man inte använder maskinerna 40 timmar i veckan. Dels får man mer motorkraft för pengarna och dels finns det inga batterier som förstörs i skåpet mellan gångerna man använder maskinen.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Och jag tycker tvärtom. Ett underskattat verktyg.
Mest så inte trådskaparen inte tror att det finns EN sanning, som med så många verktyg så beror det mycket på användaren. Jag har svårt att använda en japansåg..
Jag tror att de som dömer ut fogsvansar gör det för att de aldrig har lärt sig att hamra rätt spänning i bladet och skränka och fila ordentligt. En dåligt kallhamrad fogsvans som är dåligt skränkt och dåligt vässt går aldrig bra att såga med. Tyvärr stämmer den beskrivningen in på de flesta fogsvansarna som finns att köpa. De kan fungera någotsnär när de är nya men de går aldrig som en riktigt hamrad och skränkt och filad fogsvans med tunnslipad rygg...... och har man inte lärt sig konsten så får man knappast uppleva en sådan såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.