T Trunk skrev:
Ute på landet, så ingen tätort. Därav det högre priset. Jag har glömt exakt vad kriterierna var men i korta drag så tyckte de att alla som bodde utanför ”större” samhällen skulle betala den högre avgiften (40k) så jag gissar att du bor antingen i Trollhättan eller en större by inom kommunen?

Jag kan förstå att vi på landet ska betala mer men 40.000 är löjligt dyrt. I mitt fall fick de gräva ~100 meter i lättgrävd terräng, jag vet inte när de började gräva på morgonen men när jag kom hem vid lunchtid så var de klara med grävandet.

Men egentligen bryr jag mig inte så mycket om att själva installationsavgiften är hög utan det jag tycker är riktigt svinigt är att vi måste betala 90 kronor per månad i någon sorts underhållsavgift trots att man redan betalar en underhållningsavgift som finns inbakad i själva abonnemangsavgiften för bredbandet.

Det är inte helt ovanligt att man betalar en separat abonnemangsavgift så som vi gör men då blir abonnemangsavgiften billigare. I alla fall enligt Bahnhof samt en till isp, som jag glömt vilken det var, jag pratade med när jag letade bästa pris.

Jag mailade någon ansvarig person på kommunen och frågade snällt varför vi betalar 90 kronor i månad samtidigt som de internetleverantörer jag pratat med säger att jag redan betalar en underhållsavgift genom abonnemanget. Svaret jag fick hade inget med min fråga att göra så jag antog/hoppades att den blev misstolkad så jag skickade ett mer utförligt mail, även det i god ton, men jag fick då inget svar. Jag har inte orkat bry mig något mer sedan dess.
Ok då är jag med vi bor i tätorten. Håller med om att prisskillnaden är omotiverad.
/B
 
J
Keiller Keiller skrev:
Jag har ett utrymme under trappan till övervåningen, vid yttervägg, som är lämpligt. Där lär jag aldrig mer renovera. Ett eluttag där är lätt ordnat och sen har jag ca tre meter till skrubben där jag har nuvarande adsl-router och tv-box. En grusgång från gatan fram till yttervägg blir lämplig väg att gräva ner inkommande fiberkabel i.
Nu kanske det är lämpligt med fiberuttaget direkt vid ytterväggen om du kanske renoverar vid skrubben nån gång, men annars kan du förbereda med slang hela vägen till skrubben eftersom nätägaren ofta bjuder på några meter fiber inomhus. Det varierar dock.
 
Det man inte ska glömma bort är att man vid nyetablering av fibernät på landsbygd har kunnat få upp till 60% av kostnaden i bidrag.
Görs det senare efteranslutning av fastigheter får man inga bidrag.
Så en kostnad på 25000:- initialt med bidrag skulle för en motsvarande efteranslutning kunna hamna på 40000:-.(enbart ett exempel på hur prisskillnad kan uppstå).
Men det påverkas även av hur man förbereder till fastighet som inte beställer vid nyetablering, dvs viss del av förberedande får bidrag eller om man inte gör något vilket kan kräva mera arbete vid efterbeställning.
Sedan finns det kommuner som också ger bidrag/subventioner för landsbygd.
Så jämförelser måste göras utifrån samma förutsättningar. ;) Blir lätt äpplen och päronjämförelser om man inte kan området och vet hur olika förutsättningarna är, samt de olika fiberoperatörernas affärsmodell/finansiering och hur man prissätter.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Det man inte ska glömma bort är att man vid nyetablering av fibernät på landsbygd har kunnat få upp till 60% av kostnaden i bidrag.
Görs det senare efteranslutning av fastigheter får man inga bidrag.
Så en kostnad på 25000:- initialt med bidrag skulle för en motsvarande efteranslutning kunna hamna på 40000:-.(enbart ett exempel på hur prisskillnad kan uppstå).
Men det påverkas även av hur man förbereder till fastighet som inte beställer vid nyetablering, dvs viss del av förberedande får bidrag eller om man inte gör något vilket kan kräva mera arbete vid efterbeställning.
Sedan finns det kommuner som också ger bidrag/subventioner för landsbygd.
Så jämförelser måste göras utifrån samma förutsättningar. ;) Blir lätt äpplen och päronjämförelser om man inte kan området och vet hur olika förutsättningarna är, samt de olika fiberoperatörernas affärsmodell/finansiering och hur man prissätter.
sen hänger det också på vilken filosofi en ekonomiska förening har… eftersom kostnaden för gräv egentligen ska tas av avskrivningar… inte det du betalat in vid installation..
 
B Boan skrev:
sen hänger det också på vilken filosofi en ekonomiska förening har… eftersom kostnaden för gräv egentligen ska tas av avskrivningar… inte det du betalat in vid installation..
Precis, det är därför prisjämförelser blir "äpplen och päron" då det finns olika sätt att finansiera och även olika förutsättningar.
 
B
A AndersS skrev:
Precis, det är därför prisjämförelser blir "äpplen och päron" då det finns olika sätt att finansiera och även olika förutsättningar.
Verkligen, det är väldigt få konsumenter som är insatta i hur hela värdekedjan ser ut... och att tjänsteleverantör ofta får stå till svars för det som KO egentligen är ansvariga för...

Tyvärr många föreningar som blandar ihop utgift med kostnad också...

men en sak gäller alltid, kommer erbjudande om fiber så installera, vänta INTE...
 
C cpalm skrev:
Idealet är ju att få in den i något teknikrum eller liknande. Alltid skönt att undvika en massa sladdar och apparater i möblerade rum om det går. Omvandlaren behöver strömförsörjning också, så nära till ett eluttag.
De so projekterade hos mig sa att Telia ej godkänner installation i våtutrymmen tvättstugan eller liknande.
 
B
S SWE421 skrev:
De so projekterade hos mig sa att Telia ej godkänner installation i våtutrymmen tvättstugan eller liknande.
i ett pannrum ska vara ok, det är ju oftast inte dusch där…
 
B Boan skrev:
i ett pannrum ska vara ok, det är ju oftast inte dusch där…
Ej heller i tvättstugan. Men ändå inte OK
 
S SWE421 skrev:
Ej heller i tvättstugan. Men ändå inte OK
Det är en sanning med modifikation.
Tvättstuga som inte räknas som våtutrymme går bra att göra installation, det kan t.ex. vara kombinerat groventre/elcentral/etc.
Däremot så får man inte borra i våtrummen med tätskikt på väggarna. Är det en tvättstuga med t.ex, dusch så kan det räknas som våtutrymme och är inte godkänt att borra i väggar för att påverka fuktspärrar.
Sedan kan entreprenörer välja att generellt säga nej för att undvika problem.
På samma sätt nekar ibland operatör/entreprenörer att borra in i källare under jord pga risken för vatteninträngning, det kan lösas genom att fastighetsägaren gör borrning.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Tvättstuga som inte räknas som våtutrymme går bra
Får väl tillägga att det inte var tvättstuga eller badrum jag såg framför mig när jag skrev "teknikrum eller liknande", även om jag vid närmare eftertanke inser att många har sina tekniska installationer i tvättstugan.
Egentligen tänker jag bara allmänt något lämpligt utrymme där det sitter undanskymt.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Sju månader senare: nu har det börjat att hända lite med min fiberinstallation.

För en dryg vecka sedan kom det hit en tekniker och monterade dit lite lådor på in- och utsida av huset.
Ett fiberskåp monterat på väggen under en trätrappa, med tänd grön lampa indikerande aktiv anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ett "dött" utrymme i hallen under trappan till övervåningen sattes en sån här.
Fiberanslutningsbox med orange kablar och röd skyddsslang monterad på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och på andra sidan den här. Han fick även grundliga instruktioner om lämpligast väg att gräva ner fiberkabeln.

I förrgår kom ett gäng polacker och grävde. Arbetsledaren var dock stockholmare. Men det betydde ju inte att de gjorde exakt som jag ville ha det.
Nyligen grävd ränna över en gräsmatta för fiberkabelinstallation, med en spade och en sten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället för att gräva längs med grusgången, enligt mina önskemål, så gick de över gräsmattan. Så nu har jag fått ägna ett par kvällar åt att försöka återställa dels de djupa spåren de gjorde, dels så gräs.
Hade de valt grusgången för sin framfart hade det tagit kanske en timme att kratta ordning på gruset.

När själva fiberanslutningen sker vet jag ännu inte.
 
Många boxar fick du;)
Nästa gång blåser de fiber och förhoppningsvis också svetsar i den utvändiga lådan, samt i andra änden på fibern i fiberskåp/brunn.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sju månader senare: nu har det börjat att hända lite med min fiberinstallation.

För en dryg vecka sedan kom det hit en tekniker och monterade dit lite lådor på in- och utsida av huset.
[bild]
I ett "dött" utrymme i hallen under trappan till övervåningen sattes en sån här.
[bild]
och på andra sidan den här. Han fick även grundliga instruktioner om lämpligast väg att gräva ner fiberkabeln.

I förrgår kom ett gäng polacker och grävde. Arbetsledaren var dock stockholmare. Men det betydde ju inte att de gjorde exakt som jag ville ha det.
[bild]
Istället för att gräva längs med grusgången, enligt mina önskemål, så gick de över gräsmattan. Så nu har jag fått ägna ett par kvällar åt att försöka återställa dels de djupa spåren de gjorde, dels så gräs.
Hade de valt grusgången för sin framfart hade det tagit kanske en timme att kratta ordning på gruset.

När själva fiberanslutningen sker vet jag ännu inte.
Hade dom grävt upp grusgången hade ju markduken förstörts. Makadamen blandats med jord o de hade tagit många mer timmar än att så lite gräs. Jag har provat båda sätten :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
C
Ser snyggt och prydligt ut!

Keiller Keiller skrev:
I ett "dött" utrymme i hallen under trappan till övervåningen sattes en sån här.
Frågan är nu hur du kommer vidare därifrån med nätverkskabeln?
Eller tänkte du bara trycka in en trådlös router där under trappan?

I förrgår kom ett gäng polacker och grävde.
Grävde de för hand, eller var de bara onödigt många för uppgiften?
 
  • Gilla
nille93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.