Dom "finare" bilarna som skrotas, där tror jag det är mest elfel som kostar multum att felsöka eller laga, kopplingsbyte som kostar mer än bilen är värd osv...

Dottern hade en jättefin A3 som hon körde på ett vildsvin med, den skulle lagas men verkstaden påpekade att kopplingen var dålig/slut, så dom rekommendera att ta inlösen istället
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tesla har sålt bilar sedan 2012ish och har granskats kontinuerligt sedan dess, både av ägare och av oberoende tredje part, i synnerhet kring batteriernas funktion vs till tillverkarens löften om kapacitet.
Tittade du på diagrammen i den artikel det länkades till tidigare? De första diagrammen såg bra ut, men scrollade man ner lite så fanns det diagram som visade att vissa bilars batterier hade tappat betydligt mer än genomsnittet. Det intressanta i diagrammen är ju inte kurvorna, utan prickarna.

Det jag försöker få fram är ju att om man inte helt säkert vet batteriets verkliga kapacitet (eftersom bilens batterimätare faktiskt inte visar den) så kommer begagnade bilar att sjunka i värde.

Det är ju som de bilar som haft problem med kamrem eller kamkedja. Även om det bara är nån promille av bilarna som drabbats av haveri så drar sig folk för att köpa dem, eftersom de vet att de "brukar ha problem med kamremmen".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi tittar på ICE-bilar så har vi bilar som får problem med oilsludge och dieselbilar där motorn skenar och börjar brinna. Vi har även växellådor som lägger av och som kostar mer att laga än bilen kostade om det rör sig om en lite äldre begagnad bil.
Yes, och bilmodeller som är kända för de problemen har lägre andrahandsvärde. Titta t.ex. på hur sugna folk är på att köpa DSG7, trots att det bara var nån enstaka generation som hade problem.
 
P Pin skrev:
Ta med hela familjen och dra ut på motorvägen i 120 km/h, gärna på vintern. Borde ta max tre till fyra timmar för en beg elbil att köra slut på ett fulladdat batteri. En rejäl provtur är ju aldrig fel ändå om du köper en bil.
Problemet är ju att du måste köra tills batteriet är tomt. Och då står du där på motorvägen med tomt batteri... Hur ska du ladda?
 
A Avemo skrev:
Jag förstod vad du menar. Men jag tror dig inte eftersom det går emot vad så många andra säger och du inte kan visa varifrån uppgiften kommer. Jag frågade tidigare om det är din egen spekulation eller om du har någon källa till det. Det har du inte besvarat.
Att batterier tillverkas med viss överkapacitet är väl inget okänt faktum? Det är ju samma sak som att hastighetsmätaren visar lite för högt: Det finns variationer och man vill inte riskera att variationerna gör att man hamnar på fel sida om gränsen.

Batterier som tillverkas med 40 kWh kapacitet kommer kanske variera mellan 35 och 45. Den som betalar lika mycket för 35 kWh som nån annan betalar för 40 blir inte glad. Alltså tillverkar man batterierna med 45 kWh kapacitet så variationen ligger mellan 40 och 50 kWh.

Att BMS visar % betyder inte att den visar helt korrekt.

Att det är svårast att veta när man närmar sig ändarna på SOC-kurvan är ju för att där händer det saker fort. Först händer ingenting, sen händer ingenting, sen händer ingenting och sen är batteriet tomt.
 
W witten skrev:
Det här är erfarenheter från 2 års elbilskörning och 5 års elektrifierad körning. Inga teorier jag har klurat ut på kammaren om hur något jag aldrig provat troligtvis fungerar. Baserat på min gamla mobiltelefon.
Ja, egna upplevelser trumfar ju alltid vetenskapligt resonemang?
 
N Nerre skrev:
Yes, och bilmodeller som är kända för de problemen har lägre andrahandsvärde. Titta t.ex. på hur sugna folk är på att köpa DSG7, trots att det bara var nån enstaka generation som hade problem.
Där håller jag med. De elbilar som visar sig ha stora problem kommer vara mindre värda. Som med ice bilar. Men alla bilar har inte problem. Några är faktiskt klokt designade. Så visst är det extra viktigt läsa in sig på vilken bil man köper när det är ny design på tekniken.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, batterierna i en elbil blir sämre och sämre, det är det ingen som förnekar. Det som är intressant är när de blir så dåliga att det inte längre är värt att behålla bilen.
Nej, det som är intressant är hur batteriernas tappade kapacitet påverkar andrahandsvärdet.

Just eftersom det pratas så mycket om att elbilar har högre andrahandsvärde än ICE-bilar.

Att elbilar skulle indikera att finns 30%, 40% eller 50% laddning kvar för att sen tvärstanna för att de egentligen har 0% är inget vi hör om, annat än i denna tråd, från de som aldrig i livet kan tänka sig en elbil. I verkligheten så ser vi inte det. Frågan är ju varför vi inte ser detta hända. Jag har några tänkbara förklaringar, men det finns säker fler.
De troligaste förklaringarna är väl 2:

1. Batterierna har överkapacitet, så trots att BMS visar 0% så finns det energi kvar.
2. Indikeringen är gjord så att BMS inte ska visa för mycket.

Nåt som är betydligt mer intressant är ju om BMS verkligen visar 50% när man har kört halva den indikerade räckvidden.

Jag tänker på hur det sett ut med räckvidd på de bensinbilar jag haft. Vid full tank är det alltid samma räckvidd angiven, sen när man börjar köra så kan räckvidden antingen sjunka snabbare än man kör (d.v.s. när man kört 10 mil har räckvidden minskat 12 mil), eller långsammare (trots att man kört 10 mil har räckvidden bara sjunkit 8 mil).

Men här kan väl ni som har 5-6 år gamla elbilar berätta hur det ser ut? Stämmer räckviddsminskningen alltid med körd sträcka?

3. Det är inget utbrett problem, trots att det funnits elbilar i 10 år.
Som sagt var, problemen med DSG7 är inte särskilt utbredda idag, men ändå är det en massa folk som avråder från att köpa bil med DSG7, vilket gör att begagnatpriserna på de modellerna troligen är lägre än de kunnat vara.
 
N Nerre skrev:
Problemet är ju att du måste köra tills batteriet är tomt. Och då står du där på motorvägen med tomt batteri... Hur ska du ladda?
Då ringer du säljaren som försökt kränga en bil med undermåligt batteri och säger att han kan komma och hämta dig. Och bilen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt är det väl ingen oberoende part som testar andra "typiska" fel i ICE-bilar och lämnar något intyg.
Öh, tips, googla på "bildiagnos".
 
J JohanLun skrev:
Där håller jag med. De elbilar som visar sig ha stora problem kommer vara mindre värda. Som med ice bilar. Men alla bilar har inte problem.
Ja, men nu har ALLA bilar med DSG7 dåligt rykte, även de som tillverkas med den nyare DSG7 som inte har de gamla problemen.

Så det räcker med att ett fåtal bilar av en viss modell får problem med batteriet så kommer andrahandsvärdet att sjunka rejält. Det är enkel psykologi.
 
Jag tror elbilarna kommer tappa rejält i andrahandsvärde. Inte gör att batteriet åldras utan för att kommande modeller kommer att vara både bättre och billigare. Som med en begagnad laptop, även om den är i skick som ny så är en tre årsmodeller senare så mycket bättre.
För bensin och diesel har vi hållit på 100 år redan så utvecklingskurvan är inte lika brant.
 
J JohanLun skrev:
Där håller jag med. De elbilar som visar sig ha stora problem kommer vara mindre värda. Som med ice bilar. Men alla bilar har inte problem. Några är faktiskt klokt designade. Så visst är det extra viktigt läsa in sig på vilken bil man köper när det är ny design på tekniken.
Hur många av bilköparna gör några större efterforskningar när de skall köpa bil?

Många struntar helt i många cylindrar motorn har eller hur fort den går. Men är väldigt noga med att det finns minst två mugghållare.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A
Det är väl som vanligt vid bilköp, sparka lite på vä framhjul och se insatt ut....:)
 
hsd
N Nerre skrev:
Problemet är ju att du måste köra tills batteriet är tomt. Och då står du där på motorvägen med tomt batteri... Hur ska du ladda?
Bensindriven elgenerator :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.