Alla villaägare behöver en slagskruvdragare, fast de kanske inte vet om det själva.
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Det kan det mycket väl vara om man har budget till den.
Förut föreslog du väl Fein, dyckertpicka och kap/ger, det är väl svårt att ens få till de tre verktygen om budgeten är begränsad till 10000kr?
Ja, det kostar mer än 10 kkr om det ska vara något sånär vettiga saker. Självklart får man göra ett urval om budgeten är begränsad.
 
Glöm inte bort trädgårdsredskapen. Gräsklippare, häcksax, kratta, räfsa, järnspett, spade, skyffel, snöskyffel, skottkärra (en rejäl, inte en billig som bara duger till att köra löv), säckkärra/pirra.
Det mesta av dessa redskap behövs under ett år som villaägare. Beroende på vad man villa med sin trädgård kanske man kan klara sig utan järnspett, skyffel och säckkärra ett tag, och häcksax kan man hyra. Men de andra grejerna vill jag påstå att du med stor sannolikhet kommer behöva. Även om en räffsa inte är så dyr blir det ändå en ansenlig summa om du ska köpa in allt ovan, så kan du få det till en egen budgetpost är det ju bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Alla villaägare behöver en slagskruvdragare, fast de kanske inte vet om det själva.
Du kan fundera på en batteriplattform som du eventuellt kan köpa verktyg till, vet att Milwaukee och Makita har stort utbud av verktyg och inte minst till trädgården.
 
K KungGeorge skrev:
Stort tack för alla bra svar. Jag får tänka om och tänka rätt. Som någon skrev så villhöver man mycket prylar nu. Jag vet någon i hushållet som skulle bli glad om jag satt lugnt i båten till behovet uppstår ☺️
Jag vet däremot att vissa inköp kommer bli oundvikliga.
- En kap/gersåg är nog en sådan. Finns det batterialternativ här eller är det sladd som gäller?
- Vidare är det häck runt hela tomten med till stor del gran så någon typ av häcksax kommer också krävas. Här tänker jag batteri för att inte riskera att klippa sladd vilket verkar vara mer regel än undantag? Rätt/fel?

Eftersom det kommer bli i vart fall några inköp ganska snart så ställs jag ändå inför situationen med att välja märke och batterisystem. Vart går gränsen för ”annat skit” för en hemmapulare? Roybi? Jag vill ju inte köpa ett par verktyg i ett batterisystem för några 1000-lappar för att sedan inse att de inte duger och köpa nytt för fler 1000-lappar.
Vad har du för skruvdragare i nuläget? Om det är en batteridriven från ett märke som också har häcksaxar hade jag nog funderat på en häcksax från det märket. Batteriet är ju halva kostnaden med batteriverktyg.
 
Jag kan med glädje rekommendera Husqvarnas batteridrivna till trädgården. Går att köpa som kitt med sax+trimmer inkl. Laddare och batteri till riktigt bra pris(~3,5K) och levererar i en helt annan klass än de makita, ryobi etc jag testat.
 
Tja! Flyttade till hus för två år sedan. Har försökt köpa med måtta, men ändå inte varit för restriktiv.

Har inte gjort så vansinnigt många projekt Byggt en vägg, satt upp en del gips i tak. Byggt en sandlåda. Målat och slipat ganska mycket.
Ska lägga nytt parkettgolv i veckan

Vi har rätt många stora projekt kvar men det kommer som det kommer. (Dränering, tak bl.a)

Inköpen vi gjort som jag e mest nöjd med:
- RobotGräsklippare (köpte till huset)
- Elektrisk skruvmejsel från skil. Mest använda verktyget
- Kantklippare, Elektrisk Husqvarna. Hade inga elverktyg då så blev ingen kombinerad batteriplattform då.
- Rullebör/skottkärra. Värdelöst att jobba i trädgården utan det
- Flex giraffslip, begagnad. Vansinnigt mkt bättre än billig varianter.
- Grill, fick en kolgrill av grannen. (OT)
- grovdammsugare, även om en gröna boschen inte var så fantastisk
- Kapsåg från Skil. 3000:- ink bord. Inte hunnit använda så mkt än.
- två billiga byggfläktar. Använts både vid spacklande och på kalla platser vid hemmakontorsarbete
- Bygglampa. Billig från jula men funkar bra
- Häftpistol.
- Rostfria spackelspadar från Anza.
- målarbänkar/stegar.


medelnöjd:
- makita skruvdragare. Bra att ha en ny, gamla var tung. Men blev lite för dyr pga impulsköp. Men ville ha en batteristandard att utgå från.
- skruvautomat från makita. Inte superbra men funkar. Ska sälja när allt gips i taket är satt.
- skivhiss. Inte hunnit använda än. Ska säljas också
- slagskruvdragare. Hypeat verktyg utom om man ska sätta skruv hela dagarna och inte bryr sig om hur djupt de går.
- excenterslip, Biltema. Använts till lite blandat. Billig och Ok
- Domkraft
- Laserlod från parkside. Lätt att sätta upp saker snabbt
- lödkolv, rätt mkt som lagats.
- limpistol.



Dåliga inköp:
- sticksåg från Parkside med sladd. Rätt kass o klumpig
- Batterdriven trycktvätt från parkside. Lämnades tillbaka direkt
- Bandslip från Cat, åt slippapper
- Slipmus, grön Bosch. Sjukt ineffektiv

Saknar:
- Högtryckstvätt! Tror jag har stort behov av en bra sådan för allt möjligt. Men kan lura mig själv
- Slag/borrhammare. Hade behövts mer vid inflyttningen än nu. Har en gammal trött kabelvariant.
- Batteridriven sticksåg. Villhöver
- batteridriven sänk och/eller cirkelsåg. Villhöver


Edit: stavfel och autocorrect
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
I Iddqd skrev:
- Slag/borrhammare. Hade behövts mer vid inflyttningen än nu. Har en gammal trött kabelvariant.
Gläd dej att du inte har en två år gammal batterimaskin som du inte använder. Byt kol på den du har eller köp eller hyr en ordentlig sladdmaskin när behov uppstår.
 
I Iddqd skrev:
Tja! Flyttade till hus för två år sedan. Har försökt köpa med måtta, men ändå inte varit för restriktiv.

Har inte gjort så vansinnigt många projekt Byggt en vägg, satt upp en del gips i tak. Byggt en sandlåda. Målat och slipat ganska mycket.
Ska lägga nytt parkettgolv i veckan

Vi har rätt många stora projekt kvar men det kommer som det kommer. (Dränering, tak bl.a)

Inköpen vi gjort som jag e mest nöjd med:
- RobotGräsklippare (köpte till huset)
- Elektrisk skruvmejsel från skil. Mest använda verktyget
- Kantklippare, Elektrisk Husqvarna. Hade inga elverktyg då så blev ingen kombinerad batteriflotta då.
- Rullebör/skottkärra. Värdelöst att jobba inträffade utan det
- Flex giraffslip, begagnad. Vansinnigt mkt bättre än billig varianter.
- Grill, fick en kolgrill av grannen. (OT)
- grovdammsugare, även om en gröna boschen inte var så fantastisk
- Kapsåg från Skil. 3000:- ink bord. Inte hunnit använda så mkt än.
- två billiga byggfläktar. Använts både vid spacklande och på kalla platser vid hemmakontorsarbete
- Bygglampa. Billig från jula men funkar bra
- Häftpistol.
- Rostfria spackelspadar från Anza.
- målarbänkar/stegar.


medelnöjd:
- skruvautomat från makita. Inte superbra men funkar. Ska sälja när allt gips i taket är satt.
- skivhiss. Inte hunnit använda än. Ska säljas också
- slagskruvdragare. Hypeat verktyg utom om man ska sätta skruv hela dagarna och inte bryr sig om hur djupt de går.
- excenterslip, Biltema. Använts till lite blandat. Billig och Ok
- Domkraft
- Laserlod från parkside. Lätt att sätta upp saker snabbt



Dåliga inköp:
- sticksåg från Parkside med sladd. Rätt kass o klumpig
- Batterdriven trycktvätt från parkside. Lämnades tillbaka direkt
- Bandslip från Cat, åt slippapper
- Slipmus, grön Bosch. Sjukt ineffektiv

Saknar:
- Högtryckstvätt! Tror jag har stort behov av en bra sådan för allt möjligt. Men kan lura mig själv
- Slag/borrhammare. Hade behövts mer vid inflyttningen än nu. Har en gammal trött kabelvariant.
- Batteridriven sticksåg. Villhöver
- batteridriven sänk och/eller cirkelsåg. Villhöver
Bra inlägg :)

”- slagskruvdragare. Hypeat verktyg utom om man ska sätta skruv hela dagarna och inte bryr sig om hur djupt de går.”
Att du upplevt detta kan ju bero på att du har en dålig maskin eller att du inte är så bra på att använda den. Därför är det rätt intressant att veta vilken maskin du har?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till vanligt förekommande situationer räcker hammare, skruvdragare och fogsvans långt.
Skaffar man stege och ett par arbetsbockar dessutom kan man klara det mesta på ett småhus.
Ja, jag är inne på samma linje, man kommer långt med en bra hammare, skruvmejslar, en bra fogsvans och en borrmaskin.Plus en redig stege! :)
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad har du för skruvdragare i nuläget? Om det är en batteridriven från ett märke som också har häcksaxar hade jag nog funderat på en häcksax från det märket. Batteriet är ju halva kostnaden med batteriverktyg.
"Problemet" är att jag idag har Cocraft PRO (svarta) som skruvdragare, sticksåg och slip och jag väldigt nöjd iiförhållande till priset. De har dock utgått ur CL:s sortiment och går inte att utöka den parken så behöver hitta ett märke som kommer finnas kvar ett tag.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
I Iddqd skrev:
Tja! Flyttade till hus för två år sedan. Har försökt köpa med måtta, men ändå inte varit för restriktiv.

Har inte gjort så vansinnigt många projekt Byggt en vägg, satt upp en del gips i tak. Byggt en sandlåda. Målat och slipat ganska mycket.
Ska lägga nytt parkettgolv i veckan

Vi har rätt många stora projekt kvar men det kommer som det kommer. (Dränering, tak bl.a)

Inköpen vi gjort som jag e mest nöjd med:
- RobotGräsklippare (köpte till huset)
- Elektrisk skruvmejsel från skil. Mest använda verktyget
- Kantklippare, Elektrisk Husqvarna. Hade inga elverktyg då så blev ingen kombinerad batteriplattform då.
- Rullebör/skottkärra. Värdelöst att jobba i trädgården utan det
- Flex giraffslip, begagnad. Vansinnigt mkt bättre än billig varianter.
- Grill, fick en kolgrill av grannen. (OT)
- grovdammsugare, även om en gröna boschen inte var så fantastisk
- Kapsåg från Skil. 3000:- ink bord. Inte hunnit använda så mkt än.
- två billiga byggfläktar. Använts både vid spacklande och på kalla platser vid hemmakontorsarbete
- Bygglampa. Billig från jula men funkar bra
- Häftpistol.
- Rostfria spackelspadar från Anza.
- målarbänkar/stegar.


medelnöjd:
- makita skruvdragare. Bra att ha en ny, gamla var tung. Men blev lite för dyr pga impulsköp. Men ville ha en batteristandard att utgå från.
- skruvautomat från makita. Inte superbra men funkar. Ska sälja när allt gips i taket är satt.
- skivhiss. Inte hunnit använda än. Ska säljas också
- slagskruvdragare. Hypeat verktyg utom om man ska sätta skruv hela dagarna och inte bryr sig om hur djupt de går.
- excenterslip, Biltema. Använts till lite blandat. Billig och Ok
- Domkraft
- Laserlod från parkside. Lätt att sätta upp saker snabbt
- lödkolv, rätt mkt som lagats.
- limpistol.



Dåliga inköp:
- sticksåg från Parkside med sladd. Rätt kass o klumpig
- Batterdriven trycktvätt från parkside. Lämnades tillbaka direkt
- Bandslip från Cat, åt slippapper
- Slipmus, grön Bosch. Sjukt ineffektiv

Saknar:
- Högtryckstvätt! Tror jag har stort behov av en bra sådan för allt möjligt. Men kan lura mig själv
- Slag/borrhammare. Hade behövts mer vid inflyttningen än nu. Har en gammal trött kabelvariant.
- Batteridriven sticksåg. Villhöver
- batteridriven sänk och/eller cirkelsåg. Villhöver


Edit: stavfel och autocorrect
Tack för välformulerat svar! Mina tankar har också gått mot bland annat grovdammsugare som jag tror skulle skapa bättte arbetsklimat och förenkla.
 
C Cerb skrev:
Jag kan med glädje rekommendera Husqvarnas batteridrivna till trädgården. Går att köpa som kitt med sax+trimmer inkl. Laddare och batteri till riktigt bra pris(~3,5K) och levererar i en helt annan klass än de makita, ryobi etc jag testat.
Tack för bra tips! Priset ser helt klart attraktivt ut och jag kommer garanterat ha användning av båda.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Den allmänna diskussionen kring om verktyg är dyrt eller billigt och vilken nivå en borde lägga sig på beror, som jag ser det, på ambitionsnivå och intresse. Ska alla arbeten lejas ut blir de flesta verktyg en ren (onödig?) utgift. Å andra sidan, kvalitetsverktyg som får jobba och möjliggör nya processer betalar av sig direkt.
En strategi är att ta verktygsinvestering som en del i planeringen av ett projekt. Material kommer nog alltid vara den största budgetposten och jmf med att leja ut arbetet kommer man gå plus (så länge man inte räknar egen tid). Med det synsättet blir verktyg av sämre kvalitet snarare en riskfaktor än en möjlighet.
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
P
Man kan ju även se dessa verktygs/maskin investeringar som en ren hobby och "himmelriket" om man är lagd åt det hållet.
Och är man riktigt intresserad och har pengarna så kan man köpa maskiner och verktyg och inte tänka på hur det ska kunna "löna" sig... Precis som folk som köper vattenskotrar,fyrhjulingar,båtar,snöskotrar och motorcyklar :)
Man lever bara en gång! "tills vetenskapen bevisat motsatsen"

Nu kanske jag är ensam i mitt tänk här på forumet men:geek:
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.