A AndersS skrev:
Nja, fiberbox på utsidan är ingen generell lösning utan det är mycket vanligt att utomhusducten skarvas under kabelskyddet till en inomhusduct som dras in i fiberbox på insidan, fiberboxen bilden sitter längst till höger.
I mitt fall sitter det en plåtburk utanpå väggen där fiberskarvningen kan göras utan att vi är närvarande. Ett hål är borrat genom väggen inne i burken. Innedelen med all elektronik etc är monterad på hålet och fibern är dragen genom hålet.
På sidan av elektronikboxen sitter Ethernet-uttagen, ett av dessa har jag kopplat vidare med CAT6-kabel längs sockeln till andra hörnet av rummet. Funkar utmärkt och ser prydligt ut.
Bilden visar hur det såg ut när de satt upp boxarna, ännu ingen fiber utan bara slang. De skall just fylla igen diket.
Installation av fiberskarvningsbox utanpå husvägg med borrat hål och slang innan fiberdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är en av de installationssätt som jag beskrev.
Du har fiberbox/kasset på utsidan och en mediakonverter på insidan med hållare för den och ingen fiberbox på insidan.
Vanlig lösning som IP Only använt sig av.
 
C
B Bo Berglund skrev:
Funkar utmärkt och ser prydligt ut.
Smaken är som baken, så klart. Själv skulle jag inte valt det alternativet om man har möjlighet att välja fritt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vanlig lösning som IP Only använt sig av
IPOnly gör installationen i dessa steg:
1) Rekognoscera och markera grävningen på tomten och sätta upp fibermottagare inne och skarvbox ute. Görs med husägaren närvarande.
2) Grävlag fixar fiber-diket och lägger ut slang från vägen fram till skarvboxen på huset. Kan göras utan husägare närvarande.
3) Framdragning av matarledning längs vägen i hela området inklusive uppsättande av kopplingsskåp och skarvning av fiber-rör från tomterna fram till närmaste kopplingsskåp.
4) Inblåsning av fiber till abonnenterna inkl fibersvets i skarvbox. Ingen husägare krävs heller här om fibermottagaren är påslagen inne.

När man kommit så här långt så ser de direkt att man får kontakt ifall fibermottagaren inne i huset är strömsatt. Detta anmodas man göra redan efter steg 2 ovan.

Jag tycker det verkar vara en rationell ordning så att det kan slutföras utan onödiga förseningar pga frånvarande husägare mm.
Detta gäller ju i alla fall i ett sommarstugeområde utanför sommaren.
 
B Bo Berglund skrev:
IPOnly gör installationen i dessa steg:
1) Rekognoscera och markera grävningen på tomten och sätta upp fibermottagare inne och skarvbox ute. Görs med husägaren närvarande.
2) Grävlag fixar fiber-diket och lägger ut slang från vägen fram till skarvboxen på huset. Kan göras utan husägare närvarande.
3) Framdragning av matarledning längs vägen i hela området inklusive uppsättande av kopplingsskåp och skarvning av fiber-rör från tomterna fram till närmaste kopplingsskåp.
4) Inblåsning av fiber till abonnenterna inkl fibersvets i skarvbox. Ingen husägare krävs heller här om fibermottagaren är påslagen inne.

När man kommit så här långt så ser de direkt att man får kontakt ifall fibermottagaren inne i huset är strömsatt. Detta anmodas man göra redan efter steg 2 ovan.

Jag tycker det verkar vara en rationell ordning så att det kan slutföras utan onödiga förseningar pga frånvarande husägare mm.
Detta gäller ju i alla fall i ett sommarstugeområde utanför sommaren.
Har levererat till olika operatörer och IP Only har valt den krångligaste, hur många har inte fått uppskruvat på huset för att det sedan tagit stopp i flera år och många fall fortfarande saknas fiberdelen.
 
C
A AndersS skrev:
hur många har inte fått uppskruvat på huset för att det sedan tagit stopp i flera år
Fast den ordningen är väl mest för att de skall kunna säga att installationen är påbörjad så kunderna inte kan hoppa av avtalet för att det drar ut på tiden(?)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast den ordningen är väl mest för att de skall kunna säga att installationen är påbörjad så kunderna inte kan hoppa av avtalet för att det drar ut på tiden(?)
Jag skrev en bit upp att jag väntat sedan aug 2017 när beställningen gjordes...
Det är först i sommar som det börjat hända något därute. Tomtgrävningar och uppsättning av boxar på många ställen nu. Väntar bara på gatugrävningen nån gång i höst-vinter.
 
Jag skulle nog ta det som Bo Berglund skrivit ang. installationsstegen med en nypa salt. Hos mig och hos bekanta har det sett annorlunda ut. Det beror sannolikt både på var i landet och vilken entreprenör som kontrakterats.
 
B Bästerortarn skrev:
Jag skulle nog ta det som Bo Berglund skrivit ang. installationsstegen med en nypa salt. Hos mig och hos bekanta har det sett annorlunda ut. Det beror sannolikt både på var i landet och vilken entreprenör som kontrakterats.
Var IP Only som började med det, fanns inga markavtal eller grävtillstånd klara, inte ens påbörjat, för att bygga stamnät i landsbygd.
Men det finns ett antal trådar om eländet.
Ska vi vara ärliga så var det under den tidigare ledningen för IP only, efter det har man väl försökt skapa ordning men på flera platser helt omöjligt. Och även blivit uppköpta av Global Connect.
 
T Trunk skrev:
Om du har en hyfsad normal ekonomisk situation så ser jag inte minsta anledning att tveka. Billigare än så tror är nog otroligt svårt att få, även om man blickar in i framtiden.

När dessa 24 månader har gått ut tycker jag dock du ska ta ytterligare ett kliv in i nutiden och säga upp tv-kanalerna ;)

Som jämförelse fick vi betala 40.000 kronor för fiberinstallation samt en löpande underhållningsavgift på 90 kronor per månad. För att vrida runt kniven ytterligare så är abonnemangspriset där jag bor nu dyrare än alla andra andra ställen jag bor. Jag vet inte riktigt hur Trollhättans kommun misslyckats så otroligt, nästan så man hoppas att någon kommunpolitiker blivit mutad så att åtminstone någon person är glad.
Var i Trollhättan bor du ?
Vi betalade 15 tkr och 25 kr i månaden
Med vänlig hälsning
/b
 
B
Keiller Keiller skrev:
Ja, det behöver jag antagligen läsa in mig på. Har ca 30 meter mellan huset och gatan och lär väl bestämma var jag vill ha grävt och var de ska gå in genom väggen.

Undrar om hallen kan vara bäst ställe för fibermottagaren? Ska den placeras högt eller lågt? Är väldigt okunnig i ämnet fiber så frågorna hopar sig.
hej, då jag sett många knasiga installationer rekommenderar jag starkt att sätta fiberkonvertern vid elcentral eller i något utrymme du ”aldrig” kommer renovera. Dvs i en klädkammare eller dyligt. Och på en yttervägg. Samt att det är skyddat mot oavsiktliga skador. Dra sen nätverkskabel till det ställe du vill ha router osv, om det inte är samma plats, vilket det sällan är….
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J
Nu bor jag iofs i lägenhet, men när jag fick min fiber i våras förberedde jag innan installatören kom hem med att dra fiberpatch, ca 15 meter i förväg. Jag drog även en flexslang från trapphuset där fibern kommer in i lägenheten, till ett schakt med inspektionslucka innanför ytterdörren. Därifrån hade jag dragit patchkabeln fram till utrymmet bakom TVn. Installatören blev överlycklig (slapp dra nätverkskabel genom lägenheten, vilket ingick), och kunde blåsa fibern hela vägen fram, frun med eftersom vi slapp all synlig utrustning, och även slapp vi cat 6 nätverkskabel längs med golv eller tak. Fiberpatch (SC) är endast ca 3 mm tjock och går gömma i ett hörn med tex målarfog och försvinner närmast längs med taklister.
Fiberkabel diskret dragen längs hörnet av en vägg, nästan dold mot vitmålade lister och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fiberuttag monterat på vägg med fiberpatchkabel dragen längs taklist och in i flexslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberbox monterad på vägg med flexslang och flera patchkablar inuti ett öppet schakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexslang och fiberpatchkabel installerade längs en vägg nedanför en klädhängare, dolt och diskret ledningsarbete i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Var i Trollhättan bor du ?
Vi betalade 15 tkr och 25 kr i månaden
Med vänlig hälsning
/b
Ute på landet, så ingen tätort. Därav det högre priset. Jag har glömt exakt vad kriterierna var men i korta drag så tyckte de att alla som bodde utanför ”större” samhällen skulle betala den högre avgiften (40k) så jag gissar att du bor antingen i Trollhättan eller en större by inom kommunen?

Jag kan förstå att vi på landet ska betala mer men 40.000 är löjligt dyrt. I mitt fall fick de gräva ~100 meter i lättgrävd terräng, jag vet inte när de började gräva på morgonen men när jag kom hem vid lunchtid så var de klara med grävandet.

Men egentligen bryr jag mig inte så mycket om att själva installationsavgiften är hög utan det jag tycker är riktigt svinigt är att vi måste betala 90 kronor per månad i någon sorts underhållsavgift trots att man redan betalar en underhållningsavgift som finns inbakad i själva abonnemangsavgiften för bredbandet.

Det är inte helt ovanligt att man betalar en separat abonnemangsavgift så som vi gör men då blir abonnemangsavgiften billigare. I alla fall enligt Bahnhof samt en till isp, som jag glömt vilken det var, jag pratade med när jag letade bästa pris.

Jag mailade någon ansvarig person på kommunen och frågade snällt varför vi betalar 90 kronor i månad samtidigt som de internetleverantörer jag pratat med säger att jag redan betalar en underhållsavgift genom abonnemanget. Svaret jag fick hade inget med min fråga att göra så jag antog/hoppades att den blev misstolkad så jag skickade ett mer utförligt mail, även det i god ton, men jag fick då inget svar. Jag har inte orkat bry mig något mer sedan dess.
 
B Boan skrev:
hej, då jag sett många knasiga installationer rekommenderar jag starkt att sätta fiberkonvertern vid elcentral eller i något utrymme du ”aldrig” kommer renovera. Dvs i en klädkammare eller dyligt. Och på en yttervägg. Samt att det är skyddat mot oavsiktliga skador. Dra sen nätverkskabel till det ställe du vill ha router osv, om det inte är samma plats, vilket det sällan är….
Jag har ett utrymme under trappan till övervåningen, vid yttervägg, som är lämpligt. Där lär jag aldrig mer renovera. Ett eluttag där är lätt ordnat och sen har jag ca tre meter till skrubben där jag har nuvarande adsl-router och tv-box. En grusgång från gatan fram till yttervägg blir lämplig väg att gräva ner inkommande fiberkabel i.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Där jag bor finns ett öppet nät byggt av kommun som sedan tjänsteleverantörer kan ansluta sig till. Jag betalade 13’ för inblåsning av fiber (kanal fanns förberett) och ungefär 400/mån för 100/100 + tv superbas. Så din deal verkar grym alla gånger. Även. Om du säljer efter ett år skulle jag nappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.