R Robert-san01 skrev:
Och då blir bilen skrotad. Känns miljövänlig...
Frågan är då när detta inträffar och hur ofta?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu glömmer bort batteribyten som kostar mer en vad bilen är värd. Eller de elbilar som börjat brinna. Eller elmotorer. Som brakar samman.
Att köpa en begnad bil är alltid som att spela på lotto. Varför skulle en elbil vara bättre?
Att köpa en elbil som har några år på nacken och köpa en bensinbil som är lika gammal?
Jag skulle utan tvekan valt bensinaren.
Det större risk att du tvingas byta batteri, än att byta växellådan.
Att köpa en begagnad bil är ett lotteri oavsett drivmedel
 
P Pin skrev:
Frågan är då när detta inträffar och hur ofta?
Det vet vi om några år...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja med tanke på att det inlägget jag svarade på innehåll en hel del påhittade eller kraftigt överdrivna så varför måste jag ha källor till det jag slriver.

Men varför detta tjafs om vilken bil som är värst? Där man överdriver felen på en bensinbil. Utan att ens nämna elbilen.
Ett skäl till att du bör ha lite mer på fötterna än att bara gissa är att denna tråd i huvudsak varit faktagrundad för den som funderar på elbil utan några religionskrig. Det vore fint om den fick fortsätta på det viset. Av samma skäl är det inte intressant att höra någon gissa om hur batteri-mgmt fungerar men superintressant att få höra fakta om hur det är.

Ärligt talat och utan önskemål att skjuta eldpilar i din riktning så var denna tråd väldigt befriad från denna typ av tjafs innan du gjorde entré här.

Det är ingen som säger att det aldrig är fel på elbilen. Men det är ett faktum att många komplicerade system i våra älskade fossilbilar har ersatts av nya prylar med betydligt färre rörliga delar är en utveckling i rätt riktning. Det betyder inte att en elbil inte kan gå sönder.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var då ett väldigt surr om bilar som ska gå sönder på än det ena än det andra sättet. :mad:

Själv tänker jag inte alls försöka övertyga någon om något.
Vill man inte ha elbil så behöver man inte, det är fortfarande ett fritt land i den bemärkelsen.
Samma om man vill ha elbil.
Tror man inte på elbil så gör man inte, har man slutat tro på ICE-bil så har man.

Jag har valt nu, jag sitter nöjd. Men jag sitter inte med facit... jag sitter inte med något säkert kort. Det är dessutom en utopi.
Vad andra gör för val bryr jag mig inte i.
Det vore fint om tråden fick fortsätta i den andan.
 
S sinclairhacker skrev:
Har märkt det , att enbart CCS eller fas2laddare finns på stationer. Hoppas CCS kommer hålla längre, det känns för mig långsiktigt viktigare än om teknik C kan ladda 509 kw istf 50 kW, Även Nissan lämnar ju chademo. Något som liknar den utveckling USB haft, även om USB-c kontakten är annorlunda så krävs bara en adapter, ingen knepig omvandlarlösning.
Tur I oturen på den fronten så är det på gång med en adapter men ironiskt nos så stödjer inte CCS v2g så det blir väl snart en ny standard till:crysmile:
 
Jag har kört ett tag med min Kia e-niro och den är precis lika driftsäker som vilken annan ny bil som helst. Det som jag har att klaga på är storleken och att det är omständligt med laddplatserna. Ofta väntetider, ofta ett flertal laddplatser som antingen tas upp av folk som inte laddar eller som är ur funktion. Men det har ingenting att göra med att bilen är sämre mot en fossildriven version av Kia. Den största akilleshälen är storleken och jag hade inte valt denna modell själv i synnerhet nu när det börjar komma bilar man inte behöver krypa in och ur i. Den näst största irritationsmomentet är skillnaden i räckvidd sommar, vinter, motorväg och stadstrafik. 44 mil som anges i räckvidd kan jag på sin höjd uppnå i behagligt klimat och i låg och jämn fart. Nu vet jag om detta men varför sätter man ens ut 44 mil när sanningen snarare ligger 70-80 % av den räckvidden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det vet vi om några år...
Ja mer data om några år. Övriga bilar vet vi hur de degenererar.,

och skrot blir det kanske inte, allt återvinns väl så det går att plocka reservdelar som innan. Om inte tex alla batterier går sönder då.
 
Leafen har funnits ett tag och där verkar det gå att lösa de flesta batteriproblem.

(I kontrast till elbilsskeptikernas gissande).
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ett skäl till att du bör ha lite mer på fötterna än att bara gissa är att denna tråd i huvudsak varit faktagrundad för den som funderar på elbil utan några religionskrig. Det vore fint om den fick fortsätta på det viset. Av samma skäl är det inte intressant att höra någon gissa om hur batteri-mgmt fungerar men superintressant att få höra fakta om hur det är.

Ärligt talat och utan önskemål att skjuta eldpilar i din riktning så var denna tråd väldigt befriad från denna typ av tjafs innan du gjorde entré här.

Det är ingen som säger att det aldrig är fel på elbilen. Men det är ett faktum att många komplicerade system i våra älskade fossilbilar har ersatts av nya prylar med betydligt färre rörliga delar är en utveckling i rätt riktning. Det betyder inte att en elbil inte kan gå sönder.
Har du problem med att jag skriver negativa saker om elbilen? Att jag hittar på? Jag har inte kollat allt nyligen. Men om man tänker till.
Klart att batterier slits. Varför ska vissa batterier inte strula mer ån andra? Mycket saker byts på garantin. Inget konstigt. Visst råkar någon utför att batteriet brakar.
Det är säkerligen inte många.
Det finns de som köper en ny bensinbil där bilen är mer på verkstad än i trafiken.
De som köpt en 3år gammal dieselbil där växellådan rasar. Eller en 10år gammal bensinbil där först rasar rurbon, för att därefter råka utför att växellådan rasar. Det händer. Bensinbbilar rasar hela tiden.
Jag har vissa tankar på elbil. Men det har inget med att bensinbilar rasar. Och det som får mig att tveka är inte att några rasar. Men jag skulle inte köpa en begagnad elbil. Det beror på mina funderingar på batteriet. Jag vet att är bara tankar som kanske inte stämmer med verkligheten.
Den här tråden är nog ren önskan att det skulle vara bara fakta. Det är bara att öppna ögonen. Menar du att de sista inläggen som jag svarade på bara innehöll fakta? Kanske, men det kan ha varit att man förskönat siffrorna?
Det är mycket här som inte är helt underbyggt på fakta. Det är inget fel i det. Hur ska man annars ha en diskussion?
 
sunnis
13th Marine 13th Marine skrev:
Leafen har funnits ett tag och där verkar det gå att lösa de flesta batteriproblem.
[media]
(I kontrast till elbilsskeptikernas gissande).
Måste vara trick-filmat. Inte kan man väl reparera batteripaketet för 500£ på en 10år gammal EV eller köpa från bildelsbasen? Man ska köpa ett nytt direkt från fabrik för flera hundra tusen för det har jag hört på olika forum att så är det minsann :rolleyes::whistle:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja mer data om några år. Övriga bilar vet vi hur de degenererar.,

och skrot blir det kanske inte, allt återvinns väl så det går att plocka reservdelar som innan. Om inte tex alla batterier går sönder då.
Tja alla bilar hamnar på skroten till slut.
Oavsett hur den drivs. Det är ingen skillnad.
Eftersom elbilar ännu inte är jätte vanligt så blir de ovanliga på skroten.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja med tanke på att man tar upp ganska ovanliga problem så varför inte ta upp problemet med batteriet. Det kan braka. Då kostar det.
Men nej jag har inga fakta.
Men varför skulle en elbil fungera perfekt?
Aldrig vara några fel på? Det är självklart att det är problem. Sen har jag inte hört att brinnande dieselbilar är något typiskt problem. Men även en elbil kan den börja brinna.
Ett 5år gammalt batteri är inte vad det än gång var. Tja med tanke på att det inlägget jag svarade på innehåll en hel del påhittade eller kraftigt överdrivna så varför måste jag ha källor till det jag slriver.
Ja, men då läste du väl vilket inlägg som det i sin tur var ett svar på?
Där det krävdes en opartisk test för att garantera batteriets funktion. Det var därför jag frågade om det krävdes samma test på ICE-bilar för att skydda mot de fel som dessa har som är så dyra så att det är lika bra att skrota bilen.
 
sunnis sunnis skrev:
Måste vara trick-filmat. Inte kan man väl reparera batteripaketet för 500£ på en 10år gammal EV eller köpa från bildelsbasen? Man ska köpa ett nytt direkt från fabrik för flera hundra tusen för det har jag hört på olika forum :rolleyes::whistle:
Nej givetvis, hela batteripacket ska åka på deponi, och ett helt nytt installeras.
(Har sett några klipp från kanalen, de har ett där de sätter in ett extra batteripack i bagaget för att få längre räckvidd)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Leafen har funnits ett tag och där verkar det gå att lösa de flesta batteriproblem.
[media]
(I kontrast till elbilsskeptikernas gissande).
Självklart! Inge konstigt med det. Är man duktig på elektronik så brukar man kunna fixa det. Det finns folk som bygger om bilar till elbilar.
Kul att en del är så händiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.