G guggen skrev:
Min erfarenhet med att ha levt (och lever) med en mängd torpare/kryp grunder är densamma. Jag isolerar dessutom golvbjälklag endast med kutterspån.
Det är utmärkt så länge man kastar in 10-15m3 i kakelugnarna och kaminerna varje vinter, men går man över på fjärr, bergvärme eller likande går det sakta utför. Dock beroende på var man bor tror jag också. I södra Sverige tror jag inte vi har haft så fuktigt klimat på 100 år som nu. Lite mer norröver har man fortfarande lite vinter och torr luft då grunden kan få vila.
Det är iaf min erfarenhet av ett par hus och renoveringar trotts att jag älskar enkelheten med en öppen krypgrund.
Precis, vi eldar inte och kommer köra bergvärme i zon 2 där det alltid är varmt, inga vintrar som kan torka ut. Om du skulle sluta elda din första utbyggnad, hur snabbt tror du att den skulle bli dålig?
Din utbyggnad nr 2 låter som ett av våra alternativ (fast vi skulle inte gräva djupt och sula för att mura leca, utan fylla marken med Hasopor som bärlager plus tjälisolering och sen sätta natursten istället för leca).
 
C cpalm skrev:
När man bänglat lite med stora stenar inser man snabbt att det är lite för arbetskrävande jämfört med alternativen. Så det är min hypotes. Annars är ju, rätt utfört, natursten perfekt.
Helt sant, vi har inte jonglerat natursten än, i teorin låter det dock bra.:rofl:
 
L Lars-Olof skrev:
Jag har samma funderingar. Torp från 1909 med en halvmodern veranda där det luktar, kanske från syll eller blindbotten. Vi vill bygga ut det till dubbla storlekenoch få bort lukten. I huset är lukten naturligare, kanske från eldstad och grund. Jag tänker försöka bygga grunden med granit. Blindbotten med återvunnet virke, fylld med kutterspån och trä. Grunden ganska öppen för luft men det får absolut inte regna in. Ingen kryphöjd, ev renovering får göras genom golvet. Blindbotten och trägolv mustätt men diffusionsöppet. En avfuktare jobbar som uppvärmning för att det alltid ska vara varmare än ute, helst kopplad till avlopp höst och vår.
Kondensering i grunden möjlig men måste torka upp inom 72 timmar sägs det. Kutterspån tar upp en hel del fukt men torkas upp med avfuktaren.
Motsatsen skulle vara en krypgrund av diffusionstät cellplast som blindbotten och isolering. Men ska även klara gnagare och brand. Ej godkänd? Oprövad?
Av någon anledning vill man diffusionstät plast mot sten- och glasull. Inte så farliga kemikalier där. Dammet borde hållas på plats av ett spåntat trägolv. Nä det finns verkligen ingen konsensus om krupgrunder. Men det kan vara så att man måste sträva efter verkligen diffusionsöppet (ingen plast eller asfalt eller gjutning) eller helt tätt. Om man kallställer så kondenserar det på utsidan av en folie eller ett plastgolv när grunden är varmare än rumstemperaturen ocdet är ofta olyckligt.
Jag tror inte att helt tätt går, magkänslan säger att det är fel väg att gå. Skulle vilja ha diffusionsöppet, men klara mig utan avfuktaren.
Verkar finnas konsensus om vilka problem som kan uppkomma med krypgrund, men inte för lösningarna.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Helt sant, vi har inte jonglerat natursten än, i teorin låter det dock bra.:rofl:
Jag tänker att natursten lättast hanteras med maskin, jag skulle valt timmervagnen efter traktorn för att ha kran och grip, många har en frontlastare på traktorn och det går nog att hantera sten med pallgaflar och annars skulle det gå alldeles utmärkt med en grävare.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Men om man skulle bygga en naturstensgrund med 30 cm Hasopor i marken, och som randisolering ut 60 cm åt sidorna överallt?
Tja, om jag kommer ihåg rätt så när man läser om lösningar för fuktskadade krypgrunder framgår det att bäst effekt erhålls om även grundmuren isoleras, och det ska helst göras på utsidan, men av praktiska skäl görs det oftast inte utan isoleringen läggs på insidan. Det är dock inte en helt bra lösning då syllen kommer i taskigt läge (=kallt och fuktigt).

Det är dock tänkbart att det många ggr kan räcka att täcka och isolera marken för att fuktbelastningen ska minska (ej försvinna) till lägre nivåer som ligger precis under skadenivåerna och då fungerar det ju. Det är därför det är svårt att hitta konsensus för det är balansgång på slak lina med fuktnivåerna över tid. Alla hus/grunder/markförhållanden/lokalt mikroklimat är unika, och en lösning som fungerar på ett ställe inte alls nödvändigtvis räcker till på ett annat.

Det är av samma anledning som det är svårt (omöjligt?) att veta vad som krävs (är tillräckligt för att hålla fuktnivåerna under skadegränsen) vid nybygge.

B Bor i trähus från 1920 skrev:
Om man skulle bygga på Hasopor och fylla upp med Hasopor, avsluta med ett lager lera och sen lägga golvbrädor direkt ovanpå?
Det är väl i princip så man gör/har gjort på några nybyggen/renoveringar/tillbyggnader nu på senare tid. Det förordas inom t ex byggnadsvård. Huruvida det är en lösning som håller över tid utan problem återstår att se. Det kräver dock ett obehandlat plank/brädgolv (skurgolv) så att markfukten kan stiga upp genom golvet och ventileras bort av inomhusventilationen.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är därför det är svårt att hitta konsensus för det är balansgång på slak lina med fuktnivåerna över tid.

.... Det kräver dock ett obehandlat plank/brädgolv (skurgolv) så att markfukten kan stiga upp genom golvet och ventileras bort av inomhusventilationen.
Ja, som jag skrev tidigare vore det så skönt om någon bara klev in och pekade med hela handen, men det verkar som att det bara är att välja ett alternativ som man tror på och sen hoppa!

Nu lutar det ändå åt skumglas i marken och upp till golvnivå inomhus, med ett par cm lera som både vindskydd och hygroskopisk isolering innan skurgolvet.
(Plintarna gick bort för att vi redan har problem med råttor plus att det kommer bli ett hörn under utbyggnaden där organiskt material kan blåsa in utan att ta sig ut.)
Dock ska en tvättstuga byggas i tillbygget, där jag hade en vision om rutiga linoleumgolv (då luktar det väl i och för sig kräks om den blir blöt underifrån = bra markör för fukt), men jag får läsa på om hur man bygger lerbadrum, hardcore byggnadsvård.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
det verkar som att det bara är att välja ett alternativ som man tror på och sen hoppa!
Lite åt det hållet är det nog. Det viktiga är att matcha bästa lösning/metod mot de förutsättningar man har. Tyvärr är det ju inte bara fukt, utan även praktiska, ekonomiska, estetiska m fl som man normalt måste anpassa sig efter.
En annan sak att fundera på är scenariot om det ändå med tiden skulle uppstå problem. Hur besvärligt/dyrt blir det att åtgärda?
Då brukar man uppskatta enkla robusta okomplicerade lösningar, gärna väl sektionerade så att bara för att man får t ex fuktskada i golvet så ska inte allt annat också behöva åtgärdas/bytas.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Plintarna gick bort för att vi redan har problem med råttor
Det där är ett annat seriöst problem som inte är helt lättlöst, och där moderna byggnadsmtrl och metoder inte har något att sätta emot. Det kräver massiva mtrl och tät montering av i princip allt i huset.
Råttor är måhända snäppet sämre klättrare än möss, men om man betänker att det finns "Egyptiska takråttor" så blir det kanske klarare vilken klätterkapacitet de har och varför allt inkl taket måste säkras.

Ett tjockt lager Hazopor mot en tät grundmur bör vara ett gnagarsäkert golv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…

Oldboy Oldboy skrev:
Lite åt det hållet är det nog. Det viktiga är att matcha bästa lösning/metod mot de förutsättningar man har. Tyvärr är det ju inte bara fukt, utan även praktiska, ekonomiska, estetiska m fl som man normalt måste anpassa sig efter.
Och ska moraliska överväganden in, såsom miljö, blir det ännu jobbigare. Cement står tydligen för 8-9% av jordens koldioxidutsläpp (i Sverige är SSAB/stål värst, med Cementa/cement som "god" tvåa).
Vi vill gärna bygga på natursten, även av egoistiska skäl att det är hållbart, men det verkar lättare sagt än gjort (främst att få tag i passande sten) - om vi inte lyckas hitta sten, vad är då alternativ 2?
 
C
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Vi vill gärna bygga på natursten, även av egoistiska skäl att det är hållbart, men det verkar lättare sagt än gjort (främst att få tag i passande sten) - om vi inte lyckas hitta sten, vad är då alternativ 2?
Att hitta sten torde vara bland de enklaste momenten, men det beror förstås lite på var man bor. Varstans där det finns en åker brukar det finnas gamla stenupplag. Sen gäller det så klart att sortera fram de användbara exemplaren och transportera hem dem. Vill man köpa färdiga skulle jag vända mig till de som sätter naturstensmurar. Men som sagt, arbetskrävande = dyrt.
 
C cpalm skrev:
Att hitta sten torde vara bland de enklaste momenten, men det beror förstås lite på var man bor. Varstans där det finns en åker brukar det finnas gamla stenupplag. Sen gäller det så klart att sortera fram de användbara exemplaren och transportera hem dem. Vill man köpa färdiga skulle jag vända mig till de som sätter naturstensmurar. Men som sagt, arbetskrävande = dyrt.
De gamla stenupplagen på åkerholmar får inte röras av miljöskäl, men sten som tas upp ur åker nu är fullt möjlig att använda. Skogen är full med sten så brist på sten till husbyggnation behöver man inte oroa sig för.
 
Med risk för att låta otrevlig när ni tidigare har kommit med fina råd, och jag uppskattar verkligen all input, men att tro att man bara kan plocka en sten i skogen/på åkern och använda som grund känns lite naivt. Även för en stenhuggare (vet inte om det yrket finns längre). De som var duktiga förr hade ändå en förlåtande stock som syll, inte en liten rak träregel, plus att torpargrunden kunde/skulle vara otät mellan stenarna (beroende på hur man nu resonerar med den omdiskuterade ventilationen) och inte behövde godkännas av en konstruktör.
Med det sagt är jag också förvånad över att det inte finns stenar att köpa, det står ju jättefina perfekt fyrkantiga stenar på varenda stor parkering (känns det som) för att hindra buskörning. Vi ser stenar ÖVERALLT och ropar "den där skulle vi haft"!
Ser ni en gammal stengrund till salu eller råkar komma över en stenleverantör som saluför stora stenar får ni gärna hojta!!! Minst 40 cm hög och gärna rak på en sida, behöver bara 20 löpmeter.
 
Hävdar att du kan få välja sten till plintar i skogen eller vad som kommer upp ur åker vid plöjning, jag har gott om lämpliga och det är det fler som har.

Att få tag i en gammal stengrund på 20 m är en helt annan sak och bör ha ett helt annat pris.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Plintarna gick bort pga råttor i inlägg #66.;)
Nu är det en hel stengrund jag är ute efter!
Jag kollar Blocket och Marketplace för jämnan, men om jag nu inte får tag i en 40 cm hög och rak stengrund som är minst 20 meter lång och godkänns av konstruktören före tekniska samrådet med kommunen - vad är det mest miljövänliga/minst elaka alternativet till grund enligt inlägg #69?:)
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Plintarna gick bort pga råttor i inlägg #66.;)
Nu är det en hel stengrund jag är ute efter!
Jag kollar Blocket och Marketplace för jämnan, men om jag nu inte får tag i en 40 cm hög och rak stengrund som är minst 20 meter lång och godkänns av konstruktören före tekniska samrådet med kommunen - vad är det mest miljövänliga/minst elaka alternativet till grund enligt inlägg #69?:)
Allt finns inte på nätet, personliga kontakter ett trevligt sätt underlättar om du ska skaffa dig en svensk 100 år gammal stengrund.

Ny sten från Asien kan nog vilken markfirma som helst offerera, sådant har ju använts i offentlig miljö i tiotals år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.