Får plocka ner foderbrädorna och se vad som döljer sig där under.

F fribygg skrev:
Skillnaden är hur virket är ihopfogat, saknas knutar är det inte ett timmerhus.
Om det är skiftesverk är huset gjort av stock, stockhalvor eller 'plank' det kan säkert variera från trakt till annan.

Var är huset beläget i landet?
 
Där förhållandena inte var så goda för timmerhus byggdes skiftesverk i stället, i Roslagen var väl inte skogen så lång och rak så det var kanske lättare att göra ett hus i skiftesverk.
Har du en bild på ett hörn invändigt?
 
F fribygg skrev:
Skillnaden är hur virket är ihopfogat, saknas knutar är det inte ett timmerhus.
Om det är skiftesverk är huset gjort av stock, stockhalvor eller 'plank' det kan säkert variera från trakt till annan.

Var är huset beläget i landet?
Nja... Varför skulle ihopfogningstekniken i knutarna bestämma om det är ett timmerhus eller inte?

Är det hela stockar i väggarna är det timmerhus/timmerstomme.

Hur menar du timmerstockarna i ett icke timmerhus knut ser ut?
och hur vanligt är det?

/ATW
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
fixar en sådan under kommande vecka.
Men vad är skillnaden rent ”husmässigt” är det ett billigare hus nu. Eller är det sämre, lika bra eller hur ska jag tänka?


F fribygg skrev:
Där förhållandena inte var så goda för timmerhus byggdes skiftesverk i stället, i Roslagen var väl inte skogen så lång och rak så det var kanske lättare att göra ett hus i skiftesverk.
Har du en bild på ett hörn invändigt?
 
Lika bra...

Jag tror valet mellan timmerhus/skiftesverk etc styrdes av tillgången på virke/timmer.
Lokala byggtraditioner mmmm

Du har ett hus som överlevt och bevisat sin hållbarhet oavsett byggsätt.

/ATW
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ny besiktad med 5 av 5 möjliga enligt Anticimex. Det mättes efter fukt och letades andra brister. Men huset visade upp sin styrka och kvalite. Så bra mår det i alla fall.
 
A ArneTW skrev:
Nja... Varför skulle ihopfogningstekniken i knutarna bestämma om det är ett timmerhus eller inte?

Är det hela stockar i väggarna är det timmerhus/timmerstomme.

Hur menar du timmerstockarna i ett icke timmerhus knut ser ut?
och hur vanligt är det?

/ATW
Hur vanligt det är vet jag inte.

Här är det gamla bostadshuset från 1879 byggt i timmer med knutar och ladugården som sannolikt är ett par år yngre byggd i skiftesverk, det är ett ramverk som håller ihop byggnaden och stockarna är bara fyllning.

Vad jag förstått är skiftesverk vanliga från Uppland och söderut.

Boken från stock till stuga av Håkansson rekommenderas om man vill nörda ner sej i timmring.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
då blir det köp läser jag. :D
tack för tipset!


F fribygg skrev:
Hur vanligt det är vet jag inte.

Här är det gamla bostadshuset från 1879 byggt i timmer med knutar och ladugården som sannolikt är ett par år yngre byggd i skiftesverk, det är ett ramverk som håller ihop byggnaden och stockarna är bara fyllning.

Vad jag förstått är skiftesverk vanliga från Uppland och söderut.

Boken från stock till stuga av Håkansson rekommenderas om man vill nörda ner sej i timmring.
 
Men ingen har boken på lager. Slut hos alla stora shoppar. Vart hittar man denna bok tror ni?
 
C
Norrtull Norrtull skrev:
Precis som du skriver har jag inlett denna undersökning, ringt allt från pastorsexpeditionen till Lantmäteriet, dock är detta ett otroligt tidskrävande arbete och jag hoppades på någon snabbare väg till husets ålder.
Om det finns någon hembygdsförening i trakten skulle jag börja där. Om inte annat kan du den vägen få kontakt med andra som vet var man skall leta.
 
Hu! Perspektivfönstren passar verkligen inte in. :surprised:
 
Borde vara straffbart att byta ut fina fönster mot panorama i gamla hus!
 
K Kirre2 skrev:
Borde vara straffbart att byta ut fina fönster mot panorama i gamla hus!
Ursäkten är väl att det var något som blev inne på 50-talet. Det borde vara preskriberat vid det här laget. :)
 
Som sagt, 50-talet var inte snällt mot huset. Plastmatta och fönster bara för att nämna något.

Vi kommer försöka återställa allt till dåtidens glans.



imported_Benno imported_Benno skrev:
Hu! Perspektivfönstren passar verkligen inte in. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.