K krill7 skrev:
Någon som vet om Willys flaskor med en grön tejp fungerar?
Svarar mig själv eftersom jag missat att läsa i tråden. Där någon redan har konstaterat att den gröna funkar fint. :)
 
Har precis installerat en grohe blue. Kolsyran funkar men vattnet blir inte kallt. Det är till och med uppvärmt i början. Spolar man typ 30 sekunder så är det lika kallt som när man använder kranen på det vanliga vredet. Kylan har jag justerat upp och ner på ställskruven och det gör ingen skillnad. Har även väntat 6 timmar mellan inställningar. Tror expertisen att enheten är defekt eller missar jag något fundamentalt?
 
T Tanga skrev:
Har precis installerat en grohe blue. Kolsyran funkar men vattnet blir inte kallt. Det är till och med uppvärmt i början. Spolar man typ 30 sekunder så är det lika kallt som när man använder kranen på det vanliga vredet. Kylan har jag justerat upp och ner på ställskruven och det gör ingen skillnad. Har även väntat 6 timmar mellan inställningar. Tror expertisen att enheten är defekt eller missar jag något fundamentalt?
Underligt, jobbar maskinen öht?
har du någon termometer så kan vi jämföra temperaturen.
 
Får kolla med termometer ikväll. Jobbar på något sätt gör den då det låter. Den skickar även ut vatten och kolsyra från den interna tanken men det blir inte kallt. Man känner även att den ger ifrån sig värme och för tillfället är inte sockel på plats så den har bra med luft runtomkring.

När jag säger att vattnet till en början är varmt så är det märkbart varmt. Säkerligen runt kroppstemperatur.
 
T Tanga skrev:
Får kolla med termometer ikväll. Jobbar på något sätt gör den då det låter. Den skickar även ut vatten och kolsyra från den interna tanken men det blir inte kallt. Man känner även att den ger ifrån sig värme och för tillfället är inte sockel på plats så den har bra med luft runtomkring.

När jag säger att vattnet till en början är varmt så är det märkbart varmt. Säkerligen runt kroppstemperatur.
Ja det är konstigt, producerar den värme så bör den ju göra kyla.

Jag satte min på max kyla vid 12 idag, nu på kvällen så är kallvattnet 9,5 grader och det kolsyrade ca 1.5 grad varmare.
 
Hej,

Vi skall renovera köket och planerar att ha en Grohe Blue för att få kylt och kolsyrat vatten.
Hur är det med kolsyrepatronernas kompatibilitet? Vissa verkar haft problem med original och vissa med övriga märken?
Finns det någon fördel med Pro utöver att den har högre kapacitet?
 
Jag skulle INTE välja PRO versionen, eftersom jag ägt en så kan jag således säga att det är heeelt fel. Och orsaken är mycket enkel: Vattenfilter och kolsyra sitter monterat utanför enheten och antingen på sidan eller någon annan stans - det tar en himla plats med alla slangar (som är styva som 17on). Räkna med minst ett 60 skåp i bredd helt enkelt tas upp av allt. Helt klart slöseri med utrymme.

Skulle jag idag köpa en Grohe Blu, vore det den enklare konsumentversionen alltså, dels för att kolsyra och filter sitter lättillgängligt på under framsidan så att säga. Men också för priset - då får i praktiken ingenting för pengarna.

MEN jag vill också påpeka attenheten kyls med en fläkt som går en gång vart 30 minut i fem minuter......... Den låter.......
 
  • Gilla
@home
  • Laddar…
F
Hej!

efter att ha haft en (inte pro) i några månader.

kolsyra - ringde till aga så kunde de peka mig rätt, willys har rätt sort som passar.

ljud - störde mig på det innan skåpsluckan kom på, visst den surrar, men inget som stör mig längre. Har ett 30-skåp där hela apparaten får plats.

appen - antingen gör jag fel eller så indikerar den inte rätt kolsyrenivåer, kan vara för att jag kör med tredjepartsflaskor.

bortrest - drog ur kontakten och satte i igen när vi var hemma, inga problem hittils. stängde av vattentillförseln till den då jag satte en ballofix på inkommande.

har blinkar nån felkod ibland men drog ur kontakten och satte i igen så löste det sig varje gång.

överlag nöjd
 
  • Gilla
@home
  • Laddar…
B Bamsefar skrev:
Jag skulle INTE välja PRO versionen, eftersom jag ägt en så kan jag således säga att det är heeelt fel. Och orsaken är mycket enkel: Vattenfilter och kolsyra sitter monterat utanför enheten och antingen på sidan eller någon annan stans - det tar en himla plats med alla slangar (som är styva som 17on). Räkna med minst ett 60 skåp i bredd helt enkelt tas upp av allt. Helt klart slöseri med utrymme.
Jag kan tipsa om att en fördel med att ha kolsyrepatronen utanför är att man då kan välja att placera denna någonstans lite längre bort och mer lättåtkomligt (jag har placerat själva enheten i ett utrymme bakom själva diskbänksåpet, så när jag en gång om året byter filter och rengör tar jag bort lådorna under diskhon för att komma åt, men själva kolsyrepatronen sitter på andra sidan halv köksö och är enklare att komma åt) (jag har gjort samma övning med min diskmedelspump). Själva enheten måste sitta nära kranen eftersom slangen i vilken det står vatten skall vara så kort som möjligt (så att man hela tiden får fräscht vatten), men det gör inget om kolsyreslangen är längre.
 
Funderar på att köpa en PRO som jag då placerar i krypgrunden under diskhon i köket, säe är aldrig minusgrader, gott om plats och jag har även el och vatten framdraget. Skulle vilja veta om det går att sätta en större tank på den så jag slipper byta ofta, nögon som har probat den modellen ?
 
Åsa Lund
Det borde gå att sätta större kolsyrepatron på, absolut!
Men kolsyran i sån flaska är bra mycket dyrare, troligen på grund av att det är betydligt färre som säljer den storleken.
 
T Tanga skrev:
Har precis installerat en grohe blue. Kolsyran funkar men vattnet blir inte kallt. Det är till och med uppvärmt i början. Spolar man typ 30 sekunder så är det lika kallt som när man använder kranen på det vanliga vredet. Kylan har jag justerat upp och ner på ställskruven och det gör ingen skillnad. Har även väntat 6 timmar mellan inställningar. Tror expertisen att enheten är defekt eller missar jag något fundamentalt?
Hej
Jag har också problem med temperaturen. Fick du ordning på din?
 
Hur var det med PRO modellen, verkar lite olika omdömen på dessa ?
 
0 Stefan Wireland skrev:
Hej
Jag har också problem med temperaturen. Fick du ordning på din?
hej fick ni rätt på temperaturen. Vår är inte heller kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.