A AndersS skrev:
Varför skulle man göra det? Har haft härdat glas i duschhörnor och även som del av innervägg i över 30 år utan någon incident.:D
Ja men du vet plötsligt händer det!
 
T TechChad skrev:
Han vill ju få reda på om det går att få tag på en likadan för att det troligen är enklare än att byta allt!?
Hen ska inte byta enbart glaset.

Hen gör om - vara noga och gör rätt.

Vertikala jämna väggar för lyftgångjärnet innan montage av glasbit och gärna en svenskproducerad glasbit.
;-)
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Ja men du vet plötsligt händer det!
Jo, även saker ramlar ned från himlen, hjälm på :cool:
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
S SiggeFyrst skrev:
Hen ska inte byta enbart glaset.

Hen gör om - vara noga och gör rätt.

Vertikala jämna väggar för lyftgångjärnet innan montage av glasbit och gärna en svenskproducerad glasbit.
;-)
Nu är jag inte alls med på ditt inlägg (kanske jag som inte fattar ironin i det)?:thinking:

Ska väl börja med att be om ursäkt om jag antog att ts var en av 96% av befolkningen när jag skrev HAN.

Nej, han ska inte bara byta glaset. Det är troligen avsevärt svårare och troligen inte billigare?

När gjorde han fel?

Svenskproducerat kan jag hålla med om är trevligare, sen vill jag nog inte uttala mig om ifall det är bättre än något annat. Däremot så blir troligen frakten kortare och då mindre risk för att "glasbiten" utsätts för något på vägen...
 
  • Gilla
SiggeFyrst
  • Laddar…
C
Fick lära mig om härdat glas i småskolan. Efter maten ställde jag i från mig ett duralexglas upp och ned i en plastback. Då exploderade det. Kan ha utlösts av statisk elektricitet.

I höstas ramlade några saker ur ett överfullt köksskåp en exploderade när de träffade köksbänken. Den gången var det själförvållat. Fick plocka ganska så mycket.
 
ullet
Hej, hur orolig behöver man vara över repor på duschväggar? Kan det påverka hållbarheten?

Jag har just fått en levererad hem med skador på förpackningen (noterat av transportören) där glasväggarna verkar hållit, men det finns en rätt regäl repa på en av väggarna.Tänkte försöka anmäla fraktskada. Men känns ändå rätt skönt att ha lite på fötterna ifall dom börjar bråka om det.
 
ullet ullet skrev:
Hej, hur orolig behöver man vara över repor på duschväggar? Kan det påverka hållbarheten?

Jag har just fått en levererad hem med skador på förpackningen (noterat av transportören) där glasväggarna verkar hållit, men det finns en rätt regäl repa på en av väggarna.Tänkte försöka anmäla fraktskada. Men känns ändå rätt skönt att ha lite på fötterna ifall dom börjar bråka om det.
Ja, det kan påverka. Även fraktskador som inte syns kan påverka. Men en skada i glaset är alltid en potentiell risk för härdat glas.
 
ullet ullet skrev:
det finns en rätt rejäl repa på en av väggarna.
Oavsett hur hållbarheten påverkas vill man väl inte ha en "rejäl repa" på en ny duschvägg? Tycker att det är självklart att "anmäla" och få detta åtgärdat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Hej, hur orolig behöver man vara över repor på duschväggar? Kan det påverka hållbarheten?

Jag har just fått en levererad hem med skador på förpackningen (noterat av transportören) där glasväggarna verkar hållit, men det finns en rätt regäl repa på en av väggarna.Tänkte försöka anmäla fraktskada. Men känns ändå rätt skönt att ha lite på fötterna ifall dom börjar bråka om det.
Ett svar: Rapportera och reklamera glaset då ingen kan åt dig garantera att repan inte föranleder en kollaps av glasbiten.

///
 
Skumpe
Jag lånar tråden för att fråga om någon kan tipsa om var man kan köpa duschvägg/-hörna i laminerat glas. Det verkar inte finnas någonstans!
 
Skumpe
S SiggeFyrst skrev:
| Saint-Gobain Glass (saint-gobain-glass.com)
Var kan jag beställa en duschvägg men laminerat glas på den sidan?
 
En glasmästare kan fixa det åt dig
 
Skumpe Skumpe skrev:
Var kan jag beställa en duschvägg men laminerat glas på den sidan?
- Jag tycker din fråga var bred och generell för glasprodukter och detta är ju en större leverantör av glas kan man enkelt uttrycka.. Om det du önskar en måttanpassad produkt kan säker vem glasmästare som helst beställa detta åt dig utan konstigheter.

De finns ganska många leverantörer men alla kanske inte vill ta just detta jobb :(

Kolla in detta Klaes Jansson – Glasgruppen
 
Skumpe
S SiggeFyrst skrev:
- Jag tycker din fråga var bred och generell för glasprodukter och detta är ju en större leverantör av glas kan man enkelt uttrycka.. Om det du önskar en måttanpassad produkt kan säker vem glasmästare som helst beställa detta åt dig utan konstigheter.

De finns ganska många leverantörer men alla kanske inte vill ta just detta jobb :(

Kolla in detta Klaes Jansson – Glasgruppen
Är svaret du försöker att ge "det finns inte färdigt utan måste specialbeställas".

Jag kan omformulera min fråga så kanske det blir tydligt för dig.

När man ska köpa duschvägg eller duschhörna så finns ett mycket stort sortiment i vanliga dimensioner som till exempel 80x80 eller 90x90 cm. De säljs bland annat på byggvaruhus.

I artikeln som tråden handlar om beskrivs hur en duschvägg i så kallat härdat glas (en särskild behandling i tillverkningsprocessen) har spontant eller av mycket lite åverkan gått sönder och i detta skeende "exploderat".

Om man vill undvika den här risken kan man använda laminerat glas. Detta används till exempel ofta i butiksfönster eller alltid i framrutan på bilar. Sådant glas har en eller flera plastfilmer applicerade som håller ihop glaset om det går sönder och hindrar det från att just "explodera".

Man kan nu föreställa sig att sådant laminerat glas används i vissa duschväggar, att det är ett val som till exempel design eller mått. Att det finns ett urval där vissa använder laminerat glas.

När man söker efter en sådan laminerad duschvägg visar det sig snabbt att så inte är fallet. Alla duschväggar är av härdat och icke laminerat glas.

Min fråga var om någon mot förmodan vet var det säljs duschväggar i laminerat glas. Svar hittills är att det vet inte forumet men man gissar att personer och företag som sysslar med glas och laminering av sådant kan laminera även en duschvägg. Det tror jag med.

Om någon har en länk till en duschvägg i standardmått som säljs med laminerat glas är jag fortfarande intresserad. Om man vill länka fronthemsidan till multinationella glastillverkare så har vi just nu tillräckligt av den varan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.