Ang leaf så har min leaf 2012 gått 15000mil och har 9 av av 12 staplar kvar.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Fairlane
A Alexn72 skrev:
Ang leaf så har min leaf 2012 gått 15000mil och har 9 av av 12 staplar kvar.
Hur ser räckvidden ut idag mot när den var ny (om du haft bilen så länge?)?
 
A Avemo skrev:
1 Men den kan göra en uppskattning baserad på laddcyklerna även om dessa inte går till vare sig helt urladdat eller helt uppladdat.
Precis. En uppskattning. Det görs även i mobiltelefoner, och där kan batterimätaren ofta visa totalfel. Enda sättet att veta säkert är att ladda fullt och sen tömma helt.

Jag har själv en laddade för NiMH-batterier som just kan testa batteriers kapacitet genom att ladda fullt och sen ladda ur.

Tänk själv att du har en bensintank som krymper med tiden. Hur vet du hur mycket den rymmer om du aldrig fyller den från tomt?
 
N Nerre skrev:
Tänk själv att du har en bensintank som krymper med tiden.
Vet inte om det är andra eller tredje gången, men det är en löjlig jämförelse.

Med bensinbilar som blir gamla är vi oroliga för andra saker, topplock, kamremmar, havererade automatlådor…

Det är helt ok att inte vilja ha en elbil, men att försöka översätta elbilarnas fel och brister till fossilbilar är meningslöst.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Översätta? Det var en liknelse, för det verkar som de flesta inte riktigt förstår hur batterier fungerar.

Det verkar som om många inbillar sig att ett batteri fungera på samma sätt som en kondensator (eller supercap). Men batterier fungerar inte så.

När man stoppar in elektricitet i ett batteri, eller tar ut elektricitet, sker en kemisk reaktion, den reaktionen sker närmast batteriets elektroder och för att batterier ska fungera bra måste den spridas jämnt över batteriet. Men samtidigt behöver man en viss volym kemikalier för varje elektrod, så det går inte att sprida laddningen jämnt genom att bara trycka in fler elektroder. Detta leder på sikt till att den kemiska laddningen i batterier blir ojämn. I vissa fall kan också de ingående kemikalierna förändras eller brytas ner så de inte längre kan delta i bindandet av energi. (Eller binder energi gör de kanske, men den energin går inte längre att ta ut.)

Om man ska överföra det till en bensintank (eller vattentank eller vilken tank som helst) så motsvarar det att tanken med tiden krymper och att det uppstå fickor med bensin (eller vatten eller vad man nu har i tanken) som inte går att få ut. Eller att en del av innehåller förvandlas till fast form som inte går att få flytande igen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Precis. En uppskattning. Det görs även i mobiltelefoner, och där kan batterimätaren ofta visa totalfel. Enda sättet att veta säkert är att ladda fullt och sen tömma helt.

Jag har själv en laddade för NiMH-batterier som just kan testa batteriers kapacitet genom att ladda fullt och sen ladda ur.

Tänk själv att du har en bensintank som krymper med tiden. Hur vet du hur mycket den rymmer om du aldrig fyller den från tomt?
Att räckvidden blir kortare över tid är det ingen som förnekar. Frågan är bara om det är ett reellt problem. Vi ser en massa förare av äldre elbilar som skriver att de kommer nästan lika långt många år och mil senare. Jag har inte sett några skriverier om elbilar som visar 50% för att sen dö 2 minuter senare, som din gamla mobiltelefon. Har du sett några sådana skriverier?

Jag vet många som har äldre bensin- eller dieseldriven bil som använder bilen endast på hemmaplan då de inte känner sig trygga att åka långresor med en så gammal bil. De är oroliga att bilen ska bryta ihop 30 mil hemifrån. Jag kan tänka mig att folk tänker likadant när elbilen är 15 år och har gått 25000 mil. Kanske är det då inget problem om bilen bara kommer 80% av vad den gjorde som ny på en laddning?
 
  • Gilla
krill7 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att räckvidden blir kortare över tid är det ingen som förnekar. Frågan är bara om det är ett reellt problem. Vi ser en massa förare av äldre elbilar som skriver att de kommer nästan lika långt många år och mil senare.
Ja, vi såg ju här i tråden nån som skrev 9 stolpar kvar av 12, det är 75% kvar (om stolparna nu är proportionella). Det handlar ju om värdefallet. Om batteriet har 75% kvar är det ju värt mycket mindre än om det har 90% kvar.


Jag har inte sett några skriverier om elbilar som visar 50% för att sen dö 2 minuter senare, som din gamla mobiltelefon. Har du sett några sådana skriverier?
Det finns inte så jättemånga 10 år gamla bilar på marknaden. (Det är vid den åldern mina mobilers batterier har börjat med sånt beteende.) Och sen var ju detta bara en förklaring av hur svårt det är att avgöra batteriets innehåll. Mätaren visar 50% fast batteriet i princip är tomt. Det var inte ett försöka att visa att bilar kommer att bete sig så.

Kanske är det då inget problem om bilen bara kommer 80% av vad den gjorde som ny på en laddning?
Det må vara fallet, men vad händer en andrahandsvärdet på de bilarna?

Det blir lite åt båda hållen här i diskussionen. Dels sägs det att elbilarna kommer att ha bra andrahandsvärde, dels sägs det att det kommer att dyka upp prisvärda begagnade elbilar. Men de sakerna går inte ihop. Bilar som har bra andrahandsvärde har höga begagnatpriser.
 
N Nerre skrev:
Precis. En uppskattning. Det görs även i mobiltelefoner, och där kan batterimätaren ofta visa totalfel. Enda sättet att veta säkert är att ladda fullt och sen tömma helt.

Jag har själv en laddade för NiMH-batterier som just kan testa batteriers kapacitet genom att ladda fullt och sen ladda ur.

Tänk själv att du har en bensintank som krymper med tiden. Hur vet du hur mycket den rymmer om du aldrig fyller den från tomt?
Det jag lärt mig av lithiunmbatterer är att jämföra ens mellan olika saker är vanskligt , jag har en bärbar MacBook Air från 2010 som fortfarande går någon timme på batteri, den ifrån 2014 klarar mer än fem timmar. Samtidigt har jag ultrabooks från Lenovo, där en äldre modell är nästan dött , medan en annan modell med annan uppbyggnad kring batteriet från samma tid går 2-3 timmar.

Och då jag inte har ens blandat in mina erfarenheter av iPhone , eller ryobi 18v kontra 36v batterisystemen.

Det jag däremot förstår är att jag inte ens kan jämföra en MacBook Air med en specifik iPhone , och av de få Leaf ägare jag träffat o diskuterat , så tänker jag inte ens dra slutsatser ifrån min erfarenhet av mobiler, och tro att det är mycket lika med elbilsbatterier.

Och anar att Tesla , Bolt o Leaf inte heller går helt o säga att de fungerar likadant dem emellan , ens ifrån bilar från samma tidsperiod.

Jag minns ju dessutom ifrån blybatterier hur en del bilfolk drog startbatterier, fritidsbatteri och t o m truckbatterier över en o samma kam, förenkling som går för långt, eller teori som är för dåligt underbyggd.

Föredrar att pröva själv och få erfarenhet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller hur räckvidden påverkas över tid så kan jag ge ett konkret exempel. Outlandern som jag hade tidigare (laddhybrid)hade gått 11200 mil när jag sålde den och som ny klarar den 4,5 mil på en laddning. När jag sålde den så klarade den ungefär 4 mil. Så ca 10% sämre kapacitet mao. Men - då får man betänka att en laddhybrid sliter mycket mer på batteriet då den töms helt och laddas fullt mycket oftare än en ren elbil. Dvs många fler och tuffare laddcykler än en elbil som aldrig töms helt och som inte heller alltid laddas fullt.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur ser räckvidden ut idag mot när den var ny (om du haft bilen så länge?)?
Jag har haft den sen den gått 4k mil.
Lite svårt att säga egentligen.
Jag har en sträcka på 8mil (till sommarstugan) och den sträckan har alltid gått att köra på sommaren men vinter är den inte lika rimlig då min bil enbart har direktverkande elvärme. Så svaret är att den har gått ner men inte så att jag märkt så stor skillnad att jag inte kan använda bilen längre.
Ett större problem är att chademoladdarna är på väg bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag har haft den sen den gått 4k mil.
Lite svårt att säga egentligen.
Jag har en sträcka på 8mil (till sommarstugan) och den sträckan har alltid gått att köra på sommaren men vinter är den inte lika rimlig då min bil enbart har direktverkande elvärme. Så svaret är att den har gått ner men inte så att jag märkt så stora skillnad att jag inte kan använda bilen längre.
Ett större problem är att chademoladdarna är på väg bort.
Har märkt det , att enbart CCS eller fas2laddare finns på stationer. Hoppas CCS kommer hålla längre, det känns för mig långsiktigt viktigare än om teknik C kan ladda 509 kw istf 50 kW, Även Nissan lämnar ju chademo. Något som liknar den utveckling USB haft, även om USB-c kontakten är annorlunda så krävs bara en adapter, ingen knepig omvandlarlösning.
 
N Nerre skrev:
Precis. En uppskattning. Det görs även i mobiltelefoner, och där kan batterimätaren ofta visa totalfel. Enda sättet att veta säkert är att ladda fullt och sen tömma helt.
Eftersom du vet att en BMS kan skapa sig en bild av laddstatus utan att ladda fullt är det ganska löjligt att förneka det så som du gjorde tidigare. Jag vet inte vad du har för telefon. Men min erfarenhet är att både telefoner och bärbara datorer med åren har blivit extremt mycket bättre på att tala om hur mycket som finns kvar.

En BMS kan inte mäta kapaciteten utan en laddcykel. Men den kan ge en ganska god bild av laddstatus i närheten av ändlägena. Därmed kan kapaciteten uppskattas vid en laddning från 20 till 80% och inte bara från 0 till 100%. Jag vågar lova att en BMS i en ny elbil i så gott som 100% av fallen är mycket mer avancerad än din NiMH-laddare.

N Nerre skrev:
Tänk själv att du har en bensintank som krymper med tiden. Hur vet du hur mycket den rymmer om du aldrig fyller den från tomt?
Det är en utmärkt liknelse. I en modern bil finns en nivågivare i tanken. Det är en analogi med laddstatus på batteriet. Man ser nivån och med vetskapen om tankens rymd så får man en tillräckligt noggrann bild av hur mycket bensin som finns i tanken. Men detta är inte den enda information som finns tillgänglig. Dessutom finns från insprutningssystemet information om hur mycket bensin som pumpats in i motorn. Ett system för att hålla reda på mängden bensin kan alltså mäta hur mycket nivån sjunkit när en känd mängd bensin pumpats ut. Och därmed mäta volymen på tanken om den skulle ha ändrats.

Eftersom du har en väldig kreativitet för att komma med hypotetiska problem är jag säker på att du också skulle kunna komma på lösningar på dessa problem om du ville. Men det kanske är roligare att bara vara negativ.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bra batterihantering med mjukvara är det som gör att t.ex Teslas batterier håller extremt länge med liten degradering. Era laptopdatorer och mobiler brukar laddas ur helt och hållet i en mängd cykler. Ofta är de urladdade en längre period dessutom.

Hur andra biltillverkare lyckats med sin batterihantering återstår att se, men det finns bra med statistik ute för just teslas bilar och en jämförelse med Nissan Leaf som hade sämre degradering.

Se här:
https://teslaclubsweden.se/elbilars-batterier-degraderas-med-2-3-per-ar/
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
:surprised::surprised:
J JockeHX skrev:
Bra batterihantering med mjukvara är det som gör att t.ex Teslas batterier håller extremt länge med liten degradering. Era laptopdatorer och mobiler brukar laddas ur helt och hållet i en mängd cykler. Ofta är de urladdade en längre period dessutom.

Hur andra biltillverkare lyckats med sin batterihantering återstår att se, men det finns bra med statistik ute för just teslas bilar och en jämförelse med Nissan Leaf som hade sämre degradering.

Se här:
[länk]
Intressant att man fått in så mycket data. Samt att Leaf blivit bättre vid årsmodell 2017, förändring kanske i batteripaket men vad jag minns så ingen nytt aktivt kyl/värmesystem men ändå bättre siffror. Och intressant att Kia Soul får bäst resultat, och bra förklaring om Outlander.

Men attans med i3, den bil jag tänkt på äldre variant o ha som pendlarbil :cool:
 
Mikael_L
På sista raden kommer vi inte märka någon skillnad gentemot ICE-bilarna.
Det kommer ändå bli rosten som tar alla bilar någonstans runt 15-20 årsstrecket.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.