Vi ska bygga bygga nytt hus, valet föll på lösvirke av olika anledningar. Jag har mer och mer börjat fundera på att göra saker själv. Dvs saker som man klarar av att göra själv. Från början var det mest bara lähha golv, måla tapetsera och dylikt.

Men allt eftersom jag har funderat så verkar det ju inte svårt att spika panel. Lägga plattorna på taket. Så min fråga är vad ni tror att man klarar av att göra själv. Jag har inga special kunskaper så som VVS eller plattläggning. Skulle klara av eljobbet men har ingen behörighet. Jag har inte själv byggt ett hus innan, men har stor hjälp av min far. Så vad tror ni man kan göra för arbeten?
 
Allt handlar om tid. Har man tid och råd att ha ett halvfärdigt hus under ett par år medans man bygger det själv, så klarar man av det mesta. Principen är att sådant som går att göra om och då rätt utan att man blir ruinerad, kan man göra själv.

Tänk på att stå en ljum sommarkväll och spika panel är inga problem, men att en kall januaridag stå och skruva gipsskivor i bygglampans sken är inte många människors dröm direkt.
 
Det handlar om hur händig man är. (och hur riskvillig din bank är)

Vad man INTE får göra själv är eldragning, men tomrören får man lov att dra.
Sedan bör man inte göra VVS-arbeten och tätskiktet i badrum eftersom inte föräkringsbolagen ersätter vattenskador om inte en fackman gjort jobbet.

Om man aldrig sysslat med betong så bör man överlåta grundläggningen till någon mer erfaren.

Dock rekommenderar jag inte att man ger sig på att resa stommen själv heller om man inte är van att hantera verktyg och kan läsa byggritninar.
Smartast är att köpa huset stomrest.
 
volvo skrev:
Sedan bör man inte göra VVS-arbeten och tätskiktet i badrum eftersom inte föräkringsbolagen ersätter vattenskador om inte en fackman gjort jobbet
Det stämmer inte, i alla fall inte när det gäller badrum. Arbetet ska vara fackmässigt utfört, det är det som gäller. Sen spelar det ingen roll vem som gjort det.
 
Mikael_L
volvo skrev:
Vad man INTE får göra själv är eldragning, men tomrören får man lov att dra.
Fel där också, du får inte ens dra tomrören själv, det är även det behörighetskrävande.
Det brukar däremot gå att hitta en elektriker som åtar sig eljobbet på ditt hus, men att han låter dig dra rören. Det är ofta bäst om du först har kontakt med en elektriker innan du drar rören själv, elektrikern kan helt sonika vägra att göra jobbet om han inte får dra rören själv alt. bestämma hur han vill att det ska vara utfört.
 
jon_h skrev:
Det stämmer inte, i alla fall inte när det gäller badrum. Arbetet ska vara fackmässigt utfört, det är det som gäller. Sen spelar det ingen roll vem som gjort det.
Och hur rätt tror du att du kommer att få mot ett försäkringsbolag om du har gjort det själv?
Att bevisa att man utfört allt korrekt är svårt att bevisa och att krama pengar ur ett försäkringsbolag är svårare än att krama vatten ur en sten.

Däremot accepterar man att en godkänd firma utfört jobbet och lämnat intyg på arbetet.
 
volvo skrev:
Att bevisa att man utfört allt korrekt är svårt att bevisa och att krama pengar ur ett försäkringsbolag är svårare än att krama vatten ur en sten.
Dokumentera, dokumentera och rättshaverera... :) Men sånt tar ju tid å är inte så kul. Att vara petigt noggran, hoppas på det bästa å glömma försäkringen kanske är ett val för många. Nog kan man göra mycket själv på sitt bygge utan allt för stora förkunskaper om man bara står ut med resultatet och tidsåtgången.
 
Precis. Och i slutändan behöver faktiskt försäkringsbolaget peka på någonting som är fel utfört för att de ska slippa betala vid en skada. Har man gjort rätt så får man ersättning. Men å andra sidan, har man gjort rätt så blir det inga skador heller.
 
Det fina med kråksången är ju att den som själv renoverar sitt badrum kan göra om det 2-3 gånger innan man är uppe i samma hutlösa summor som firmorna tar.
 
Mikael_L
Jodå, det finns massor du kan göra själv, nästan allt om du är normalhändig och har tid. Tid att utföra arbetet samt tid att sätta dig in i hur allt fungerar och ska göras.

Saker du kan göra är (i stigande svårighetsgrad):
1. Handräckning, ordna, dona och städa. Det är trots allt saker som måste göras, och låta snickaren sopa golvet eller bära fram panel för 300-500:-/tim är väl onödigt om du själv har tid med det. Du får bara vara lite finkänslig så dom inte tycker du lägger dig i eller spionerar, när du egentligen bara vill "hjälpa till".

2. Spackla väggar och slipa, måla, tapetsera och lägga klickgolv.
3. Skruva upp väggips skulle säkert tom min mamma kunna göra.
4. Kakla och klinkra ej våtutrymmen, är nog inte så speciellt sketasvårt, men som nybörjare antar jag att man kanske får leva med några mindre skönhetsfläckar.

5. Isolering i väggar och tak rekommenderar jag starkt, för det är du själv som kommer betala för uppvärmningen i alla år sen, vilket är en bra motivation till att vara minutiöst noggrann.

Det går givetvis att fylla på listan mer, men jag vet inte riktigt hur mycket egen tid du tänkte lägga, men nåt sånt här har jag uppfattat det som.

Andra på forumet får väl komma på fler bra punkter, kanske infoga en 1,5 ... ;)
 
Vi är snart klara med vårt lösvirkesbygge som tagit oss tre år hittills. Utifrån det kan jag säga att:
Man behöver en förstående familj och vännskapskrets, glöm övriga fritidsaktiviteter :D och:
Man kan göra allt utom el, VVS, plåtslageri och grävning själv utan tidigare erfarenhet - man kan lära sig - men nämnda saker får man inte göra eller lönar sig inte att göra för det blir oändligt mycket bättre och går snabbare om ett proffs gör det.
Vidare kan man ju fundera över om man verkligen ska mura skorstenar och eldstäder, lägga in eventuella plastmattor, tätskikt av försäkringsskäl.
Vad man däremot ska göra om man är rädd om plånboken är isolera, invändig och utvändig målning, spackling, skruva upp skivmaterial på väggar, sätta upp luftspalt i yttertaket, plasta och tejpa, städning och logistik.
Personligen skulle jag inte välja att göra stomresning eller takspikning själv även om vi gjorde det.
Listan kan göras lång...detta har dessutom diskuterats tidigare. Det jag däremot inte tycker att har diskuterats så mycket är hur man kan undvika förstörande/försvårande/dyrare moment för en självbyggare - vilket tål att funderas på. Tex. valde vi asfaboard för att det är lättare att hantera ensam på en stege än utegips. Vi platsspikade våra takstolar för att slippa kostnaden för en kran. Vi målade all panel två gånger innan den spikades upp för att minimera arbetet från stege (slutströk på plats), vi spikade råspont på taket i mängder av en vådbredd i taget för att kunna hålla på i flera dagar utan risk att råsponten blev blöt o.s.v.
Ett klart minus med att bygga själv är att man behöver otroligt mycket utrustning som man kanske inte har så mycket användning av senare. Tex kan jag se en mycket begränsad användning av en hålsåg i ett senare skede :D
Lycka till i vilket fall.
 
Allt går att göra själv (förutom då elarbete enligt lag). Det bygger främst på hur händig man är, att man har sakkunniga att fråga, tid och att man vågar.

VVS är det många som skriver att man bör köpa den tjänsten. Det begriper jag inte.
Där finns det stora summor att spara.
Jag köpte mtrl från den lokala rörfirman. Fick då kostnadsfritt deras expertis(dimensioneringsberäkning och hur att göra) och lån av verktyg.
Bara man har koll på vad man gör så ser jag risken större för en skada att man i misstag drar en spik i ett rör än att man felmonterar.

Allt är att våga. Tex så ville jag köpa murning av grund (krypgrund) men det var lönlöst att få hantverkshjälp i tid för mig. Så lite snack med snickaren, lån av hans rotationslaser så gav jag mig på det. Visst tog det betydligt mer tid jämfört med om snickareren hade gjort det man jag lovar att jag har nog kvarterets mest välmurade grund samt sparade en rejäl hacka ;-).
 
Vi är i full färd att bygga själva. Jag har tänkt att vara med i alla faser. Dels för att jag är intresserad och att det blir ordentligt gjort (är väldigt petig och noggrann). Jag kommer inte att göra allt jobb själv, det tar föör lång tid och det är dessutom inte kostnadseffektivt. Grundtanken är att spara pengar, men man ska inte bli dumsnål.
Just nu gräver jag för grunden. Det är inte speciellt svårt. En stor grävmaskin, planering och tid, så går det alldeles utmärkt. Det jag ser som viktigast, är att ha en kvalitétsansvarig/kunnig som kan hjälpa dig att utföra arbetet på korrekt sätt. Elen drar jag själv (utbildad elektriker), men har en elfirma bakom som hjälper mig, godkänner och kopplar in elen och säkringsskåpet. VVS likaså. Ventilationen samma sak... osv osv.. Samla information och planera, planera, planera.... :)
 
VVS är det många som skriver att man bör köpa den tjänsten. Det begriper jag inte.
Där finns det stora summor att spara.
Förvisso pex kanske men synlig koppar?! Det skulle då inte jag göra. Dels skall man ha pressverktyg (att svetsa på ett bygge är ju ingen hitt) och dels ska det bli snyggt...
Vi har lagt avloppsrör, pex-golvvärmerör och dagvattenrör samt installerat golvbrunnar men ej värmepump, vattenrör golvvärmefördelare.
 
Snailman
Man svetsar väl inte rören utan snarare löder dem, men jag har fattat det så att man går utomhus när man löder dem, det är väl gänga i själva enheterna man ansluter mellan? Så man löder väl på en anlutnig med gänga eller mutter...

Det gäller då förståss att man har bra koll på vinklar och längder.

Jag kommer nog att försöka iallafall, har en gassvets redan och kopplingar för lödning är mycket billigare

vinkel 12mm:
lödning 3:90
klämring 33:30
press 19:00

så man kan ju köpa några dussin och öva på först...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.