Kanske antennsladden som slår i någon plåt?
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Har du någon draglucka i rökröret in i skorstenen kvar i pannrummet?
När vi eldade pellets fanns en sådan som stod och vippade och ett speciellt ljud uppstod. Ser att du inte har pellets längre, men kanske dragluckan finns kvar?
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Har du någon draglucka i rökröret in i skorstenen kvar i pannrummet?
När vi eldade pellets fanns en sådan som stod och vippade och ett speciellt ljud uppstod. Ser att du inte har pellets längre, men kanske dragluckan finns kvar?
Du menar att det ska vara nere i källaren? I anslutning där pannan stod? Inte något man kollar uppe via taket/skorstenen?
Väldigt dålig på de här rören, inte noterat ens var eller vilket rör från pannan som försvinner upp i murstocken. Pannan som sagt precis borttagen men rören är ju kvar. Och det verkar variera pga vinden.
Om inte jag lyckas kolla det här själv, vem gör? Skorstensproffs? Eller vem?
 
B Byggsnyggen skrev:
Kanske antennsladden som slår i någon plåt?
Får se om jag kan komma till o kolla. Hittade en sladd vid en vägg som slog misstänkt men den är fastsurrad nu så det var inte den..
 
N Nyfiknast skrev:
Har även en hängränna vid taket ovanför balkongdörren som gör väsen ifrån sig när det blåser ute och något plåtbläck ovanför en vindskiva som får vindfång vid lite starkare blåst ute.
Och till och från någon fågel som krafsar på taket.
Kan du beskriva något som liknar ljudet?
Är det metallisk? Surrande? Pulserande? Hög eller låg ton?
Det är dovt, inte metalliskt/skrapande eller en klar ton. Väldigt jämn frekvens i dunk-dunk-dunk, men vet inte om det härrör från något som står och slår eller något som vibrerar/viner/ljudvåg (eller att det blir en upprepande ”ljudvåg” efter något som slår EN gång). Ganska snabbt pulserande, helt jämna ”slag/ljud”, pågår ett par sekunder.
Db-mässigt skulle jag säga det nästan kan nå upp till samma ljudnivå som när bilarna kör över gatstenarna på farthindret precis utanför mina dåligt isolerade fönster. Så relativt högt när det låter som högst. Men det kan också låta tystare.
Får du några idéer?
 
Vespa Vespa skrev:
Ja där pannan stod.
Länkar till en lucka här: [länk]

Den ser du lätt om den finns kvar in mot skorstenen i närheten av där pannan stod.
Ska kolla, tack!!
 
M Magnamagna skrev:
Det är dovt, inte metalliskt/skrapande eller en klar ton. Väldigt jämn frekvens i dunk-dunk-dunk, men vet inte om det härrör från något som står och slår eller något som vibrerar/viner/ljudvåg (eller att det blir en upprepande ”ljudvåg” efter något som slår EN gång). Ganska snabbt pulserande, helt jämna ”slag/ljud”, pågår ett par sekunder.
Db-mässigt skulle jag säga det nästan kan nå upp till samma ljudnivå som när bilarna kör över gatstenarna på farthindret precis utanför mina dåligt isolerade fönster. Så relativt högt när det låter som högst. Men det kan också låta tystare.
Får du några idéer?
Har du fler i hushållet och vad säger dom att det låter som?
Kan du försöka igen att beskriva ljudet. T.ex metall mot metall låter ju på ett sätt, sten mot sten, trä mot trä, plast mot plast, ett ihåligt rör, glas, kartong ja du fattar. Ett dunk-dunk-dunk ger inte mycket att gå på då det kan vara ganska mycket. Är det en dunk som om någon är i rummet bredvid och dunkar med näven i väggen? Eller krafs från en råtta i väggen? Eller är det ett elektriskt dunk?
Är det helt omöjligt att få på inspelning i telefon?
Hörs ljudet som mest på en speciell plats i huset och finns det någon avfuktare, ventilation, varmvattenberedare, expansionskärl, hydrofor, vattemfilter etc etc i närheten? Och är det enbart vid blåst så är det något som sitter löst
 
När jag bodde i lägenhet så hade vi ibland ett snabbt vibrerande dunkande ljud. Det visade sig vara plåten till balkongräcket som i vissa vindar började vibrera och ljudet förstärktes genom konstruktionen in i lägenheten.
Löstes genom att sätta dit gummibrickor.

Så om det är förknippat med vind, gå över hela huset och kolla; vindskiveplåtar, hängrännor, stuprör, antenner, skorstensplåtar, plasttak, osv.
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Stäng av strömmen snabbt när det börjar och kolla om det försvinner.
 
Myrstacken
sedär... Såhär hade vi i vår sommarstuga förr.. Det var ett konstigt lågt dånande ljud som kom och gick och det lät olika mycket i huset..
Vi hade inte kommunalt vatten och avlopp i stugan utan mulltoa och brunn..
Vissa kvällar kunde det vara fruktansvärt irriterande..
Det var så lågt och dovt att det kändes som 20HZ eller nåt bara..
Men man kunde nästan känna att våran nordvästra vägg liksom surrade/vibrerade lite.
Utomhus var det helt tyst.
Man hörde det mest på kvällen när allt annat var tyst..
Vi bröt hela centralen en gång men det lät ändå..
Efter mycket om och men kanske 3 år fick vi en idé vad det kunde vara..
Det fanns en stor kompressor som stod nere i fritidsbåtshamnen här på en båtverkstad som vi såg av en slump när vi var där på besök angående vår båt..
slangarna läckte väl lite så att det stod och pös och den startade lite då och då och byggde upp trycket.
Denna lät inte så mycket och den hördes knappt utanför byggnaden, men.......
Skickade ner farsan när han var på besök att stå utanför verkstaden en kväll och lyssnade och vi hade telefonkontakt med varandra..
Såg säkert inte alls skumt ut för folk som kanske åkte förbi :)
Och japp när kompressorn drog igång startade det brummande ljudet här hemma och när den stängde av blev det tyst hemma.
Detta lågfrekventa ljudet gick rätt över ängen 200m till vår sommarstuga som fungerade som en stor jäkla resonanslåda...
Nu har vi rivit sommarstugan och byggt ett hus här istället och problemet är bortbyggt...
Fast det var inte därför vi rev :p
Vi hade även pratat med grannar genom åren men ingen annan hade upplevt detta ljudet hemma..
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnamagna och 1 till
  • Laddar…
Är inte när de växlar från varmvatten till värmesystemet?. Kan ju knäppa/dunka några sekunder. Knäpper i köket hos mig varje gång detta händer när det inte är så kallt ute.
 
Ett tips är att du lyssnar med skaftet på en skruvmejsel och lägger den mot ett element och lyssna.Äe det något med värmesystemet som är knas kommer du garanterat höra det.
 
Tack för alla bra tips och engagerade svar!
Idag låter det som attan (blåser ute) o när jag satte örat mot murstocken i mitt sovrum så fick jag ÄNTLIGEN kläm på att ja, det är här ljudet kommer från. När det blåser uppstår nåt tryck (ner?) i skorstenen.
Inte sett någon spjäll (?) kvar i källaren så det måste vara något längs vägen i röret/kanalen som kommer i vibrering/rör sig av blåsten - jag antar uppifrån och ner i skorstenen???
Vad kan man göra åt detta?
Går det att sätta ett ”lock” på skorstenen? Eller något spjäll så man kan ”stänga” igen? Var sitter ”luftintaget”?
Vet inte hur många kanaler det är, har ingen aktiv frånluft eller braskamin kopplad på kanalerna.
Är det mest sannolikt det kommer från kanalen som pannan varit kopplad på?

Bedrövad att det låter så jäkla högt idag (blev väckt tidigt en söndag :-I) men samtidig lättad att ha lokaliserat ljudkällan.. någon så när.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Försökte spela in ljudet men det går inte, mikrofonen i telefonen är inte känslig nog. Fast det låter högt idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.