L lat skrev:
Watt per timme i snitt är en mycket användbar enhet när man ska försöka förklara en förbrukning per timme enligt elnärsleverantörens statistik
Räknar du ut en medelförbrukning så blir det fråga om Wh/h eller W. W/h vidhåller jag är en meningslös enhet i normala fall. Det anger en förändringstakt av effekt.
 
L lat skrev:
Watt per timme i snitt är en mycket användbar enhet när man ska försöka förklara en förbrukning per timme enligt elnärsleverantörens statistik
Nej, om du tar förbrukningen i kWh per timme så får du kWh/h = kW.
 
Och ni 2 tillför mycket till sakfrågan?
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
L lat skrev:
Och ni 2 tillför mycket till sakfrågan?
Ungefär lika mycket som du med ditt påstående att kW/h skulle vara en användbar enhet.
 
Ts kan sitta lugnt. Ingen hög förbrukning alls. 14-15 000 gör jag å lilla frun av med. Uppvärmning och varmvatten via ved året om. Inga hönshus i närheten.
 
john68 john68 skrev:
Ts kan sitta lugnt. Ingen hög förbrukning alls. 14-15 000 gör jag å lilla frun av med. Uppvärmning och varmvatten via ved året om. Inga hönshus i närheten.
Intressant, tack för att du delar.
Vi har alla olika "basförbrukning" beroende på levnadssätt och vilka "finesser" vi omger oss med.
Det intressanta är ju egentligen att se vad som konsumerar energin, och sedan ta beslut om det finns intresse, ekonomi, eller någon annan filosofi som gör att man förändrar någonting.
Jag tror också att TS kan slappna av.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Hur fixar du varmvattnet, eldar du?
Hur som helst är ju under 0,5kWh/dygn oerhört lite, då får man ju i princip ladda mobilen på jobbet.
Varmvattnet är inräknat. Min kropp är inte så stor o inte fruns heller men drar på i 42 grad varje dag. O jag dissar bara 3ggr/v av hälsoskäl
 
Elförbrukningen kan variera ganska mycket i samma hus. Följande diagram visar vad jag hittat hos nätbolaget gällande mitt hus. Det är byggt på 60-talet som en sommarstuga. Det går att gissa utifrån förbrukningen att det började bebos permanent 1998. Jag flyttade in 2009. Några händelser känner jag till som kan förklara förändringar. 2007 murade förra ägaren en rörspis och började gissningsvis elda mer. 2008 tilläggsisolerades fasaden. 2011 installerade jag en luftvärmepump. 2018 började jag köra laddhybridbil. 2020 körde jag mycket mindre och eldade mer då jag jobbade mycket hemifrån. Men det är samma hus som under dessa 31 år varierat mellan 5500 och 21800 kWh per år. Visst kan man i högsta grad påverka sin elförbrukning.
Stolpdiagram över årlig elförbrukning i kWh från 1990 till 2020 för en sommarstuga som permanentbostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Elförbrukningen kan variera ganska mycket i samma hus. Följande diagram visar vad jag hittat hos nätbolaget gällande mitt hus. Det är byggt på 60-talet som en sommarstuga. Det går att gissa utifrån förbrukningen att det började bebos permanent 1998. Jag flyttade in 2009. Några händelser känner jag till som kan förklara förändringar. 2007 murade förra ägaren en rörspis och började gissningsvis elda mer. 2008 tilläggsisolerades fasaden. 2011 installerade jag en luftvärmepump. 2018 började jag köra laddhybridbil. 2020 körde jag mycket mindre och eldade mer då jag jobbade mycket hemifrån. Men det är samma hus som under dessa 31 år varierat mellan 5500 och 21800 kWh per år. Visst kan man i högsta grad påverka sin elförbrukning.
[bild]
Snyggt, tack för att du delar.
Väldigt intressant med riktiga siffror.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bengtandersson skrev:
Varmvattnet är inräknat. Min kropp är inte så stor o inte fruns heller men drar på i 42 grad varje dag. O jag dissar bara 3ggr/v av hälsoskäl
Hej.
Ok, tack för infon.
Men det låter ju ändå otroligt lågt, jag klarar inte det även om jag bara skulle ha kylskåpet igång.
Hur klarar du det med kyl/frys.
Tänker också på disk/tvätt?
 
B bengtandersson skrev:
Varmvattnet är inräknat. Min kropp är inte så stor o inte fruns heller men drar på i 42 grad varje dag. O jag dissar bara 3ggr/v av hälsoskäl
Vilka hälsoskäl är det?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vilka hälsoskäl är det?
Att inte ta bort det naturliga fettet/ skyddet som kroppen själv har, tvättar tex inte mitt korta hår mer än Max en gång/v
 
Men har du inte kyl/frys?
Bara en kyl drar ju mer än 14kWh/månad.
 
Ja, men kör du kylen via fjärrvärmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.