Familjen Erichsen flyttade ut från Norrköping när deras dotter var ett år och bodde i ett gästhus på tomten för att driva husbygget. De stod själva för upphandling och har drivit arbetet från projektering till klart hus vilket tog ett och ett halvt år. Arkitektritningarna stod Max Holst för.

Du kan läsa artikeln här: Villa Bellevue – ett praktiskt hus med liten yta
 
  • Gilla
Kihlmo och 2 till
  • Laddar…
Gillade detta skarpt! Riktigt snyggt och välplanerat hus. Att bygga mer kvadratsmarta hus är väldigt rätt i tiden också.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Lucky2015
Vad blev kostnaden för detta hus?
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Vi får tyvärr inte veta det.
 
Lucky2015
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi får tyvärr inte veta det.
Ok, då förstår jag. Men när man klickar sig in på reportaget så vill man gärna som läsare veta till vilken kostnad man kan bygga fastigheten då det nämns att de hade stram budget och byggde ett praktiskt hus med liten yta.

I artikeln står inte ens hur stort huset är.

Så efter att ha läst reportaget snurrar det runt mer frågetecken än vad svar gavs i texten. :thinking:
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår. Ska fråga Leo om det går att skaka fram uppgifterna.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar detta hus och det jag sett av hans tidigare jobb. Jag är också intresserad av budgeten. När vi byggde hus 2015 tyckte jag 3 miljoner, som lånelöftet var på, var en stram budget. Men jag antar att denna budget inte var lika stram :)

Sen tror jag han har fel vad gäller sovrummen. Visst sover barn i sina föräldrars sovrum men mina erfarenheter med tre barn är att de inte skulle vilja flytta direkt från sina föräldrars sovrum ner eller upp en våning till eget rum. Om man tittar på huset i artikeln kanske de borde haft ett extra litet sovrum på övre plan, som kan fungera som kontor när ingen bor där, och som första egna sovrum när de flyttar ut ur föräldrarummet

Sen hade jag nog dragit runt altanen runt knuten mot sovrummet, lite beroende på väderstreck. Men invändiga hörn på fasader brukar bli grymt sköna oaser av vindskydd och värme om höstar och vårar. Jag skulle heller aldrig målat fasaden svart. Svarta paneler blir väldigt varma och spricker lättare än ljusa
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfons3301 och 5 till
  • Laddar…
Grymt fint hus!
 
  • Ledsen
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Och det visar att man inte måste ha strandtomt för ett skönt boende.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vad fint! Jag gillar att de smugit in trä och sten, mycket bra också att de har tänkt på akustiken (och löste den på ett så snyggt sätt).
 
S surfarn skrev:
Jag gillar detta hus och det jag sett av hans tidigare jobb. Jag är också intresserad av budgeten. När vi byggde hus 2015 tyckte jag 3 miljoner, som lånelöftet var på, var en stram budget. Men jag antar att denna budget inte var lika stram :)

Sen tror jag han har fel vad gäller sovrummen. Visst sover barn i sina föräldrars sovrum men mina erfarenheter med tre barn är att de inte skulle vilja flytta direkt från sina föräldrars sovrum ner eller upp en våning till eget rum. Om man tittar på huset i artikeln kanske de borde haft ett extra litet sovrum på övre plan, som kan fungera som kontor när ingen bor där, och som första egna sovrum när de flyttar ut ur föräldrarummet

Sen hade jag nog dragit runt altanen runt knuten mot sovrummet, lite beroende på väderstreck. Men invändiga hörn på fasader brukar bli grymt sköna oaser av vindskydd och värme om höstar och vårar. Jag skulle heller aldrig målat fasaden svart. Svarta paneler blir väldigt varma och spricker lättare än ljusa
Instämmer vad gäller barnens sovrum. Det var min första tanke när jag läste - att jo, så kan du resonera som bara har ett litet barn (eller kanske fler nu?) Vänta får du se. (Eller så är det bara mina barn som är extremt trygghetstörstande.) Instämmer i det övriga också.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
L lizaliza skrev:
Instämmer vad gäller barnens sovrum. Det var min första tanke när jag läste - att jo, så kan du resonera som bara har ett litet barn (eller kanske fler nu?) Vänta får du se. (Eller så är det bara mina barn som är extremt trygghetstörstande.) Instämmer i det övriga också.
Jag tänker samma sak. Vi sover med varsitt 2/3 årigt barn. Steget är inte långt till att sova ensam i rummet bredvid för 3-åringen men steget till att hon ska sova 40 meter bort på ett annat våningsplan är flera år bort.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
Vilket projekt!

Oerhört smakfullt, stilrent och "enkelt".

Finns det mer detaljer kring innertaket?

EDIT: Sen är det såklart intressant att känna till budgeten med, som många andra efterfrågar. Annars får jag lov att betrakta rubriksättningen som klickbete. ;)

EDIT2: "Ingressen" var det visst som nämnde stram budget.

EDIT3: Det är nog t.o.m. inledande stycke jag letar efter. Jag beger mig till de sälla jaktmarkerna för att hitta mer koffeinhaltig dryck att inmundiga i hopp om ett kognitivt uppvaknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Beckborg och 1 till
  • Laddar…
Är det bra med svart fasad? Känns som det blir väldigt varmt på sommaren.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
undine
Väldigt opersonligt och själlöst hus. Jag antar man ska ha det som kontor/arbetsplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.