Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
S Surly skrev:
Förmodligen är det extremt ovanligt att fullt friska människor hamnar på intensiven pga covid.
Nej, det är en av fem som inte har tillhört någon riskgrupp enligt Intensivvårdsregistret. Se även #4143

S Surly skrev:
Jag har hittills under pandemin inte en enda gång hört FHM, socialstyrelse eller regering uppmuntra människor till att förbättra sin grundhälsa, det är tydligen bara avstånd, handhygien och vaccin som hjälper.
Det var några som skrev förra våren i forumet att de ökade riskerna med övervikt hade fått dem att börja träna, så uppenbarligen var det en del som hade förstått det.

Men annars så är det väldigt långsiktigt att förbättra sin hälsa, det tar flera år innan det börjar få stor effekt så inte direkt till någon hjälp mitt i en pandemi.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Jag har hittills under pandemin inte en enda gång hört FHM, socialstyrelse eller regering uppmuntra människor till att förbättra sin grundhälsa
Gud nej, då skulle ju folk kunna känna sig kränkta! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Jag har hittills under pandemin inte en enda gång hört FHM, socialstyrelse eller regering uppmuntra människor till att förbättra sin grundhälsa, det är tydligen bara avstånd, handhygien och vaccin som hjälper.
Fast de har ju varit väldigt tydliga med att t ex övervikt och rökning är riskfaktorer. De har ju även varit tydliga med att vara äldre och att vara man är riskfaktorer, men just de två faktorerna är knepiga att ändra på. Jag tvivlar på att viruset bryr sig om ifall man byter kön.
Rökning kan man förvisso sluta med från en dag till en annan och att börja gå ner i vikt kan man också göra men det tar lite tid innan man får hälsofördelar av det. Andra sjukdomar kan ju vara svårt att fixa snabbt, eller ens någonsin.
Men att hålla avstånd, tvätta händer och att vaccinera sig är ju något som i sammanhanget ger en näst intill omedelbar effekt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
engs
V växelventil skrev:
För några patienter fanns ingen information om de var vaccinerade eller inte. Så det var troligen ännu fler som var ovaccinerade.
Vilka är dessa som man inte vet är vaccinerade eller ej. Alla svenska medborgare eller de med PUT torde man kunna ta fram journal på? Turister?
 
BirgitS
engs engs skrev:
Vilka är dessa som man inte vet är vaccinerade eller ej. Alla svenska medborgare eller de med PUT torde man kunna ta fram journal på? Turister?
Kanske folk som inte vill svara på frågan?
Sjukvårdspersonal får ju inte göra vilka databasuppslagningar som helst. För hur patienten ska vårdas spelar det ingen roll om de är vaccinerade eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Vad gäller rökning får man väl rätt snabbt fördelar hälsomässigt, även av träning, det är ju verkligen att rekommendera:)

[länk]

[länk]
Att hålla avstånd tar sådär 5 sekunder. Tvätta händerna ordentligt tar mindre än 30 sekunder...
 
A
-RB- -RB- skrev:
Att hålla avstånd tar sådär 5 sekunder. Tvätta händerna ordentligt tar mindre än 30 sekunder...
Självklart!:) det var mer en invändning mot att det skulle tar flera år att få stora hälsofördelar av rökstopp och träning:geek:
 
Jag skrev inte att det tar flera år. Jag skrev att hålla avstånd, tvätta händerna och att vaccinera sig är snabbare metoder jämfört med viktminskning, att sluta röka och att försöka bli frisk från andra sjukdomar.
 
BirgitS
För de flesta tar det flera år att gå från ett BMI över 40 till att bli normalviktiga och en diabetes blir man inte heller av med så fort. Men som sagt en hel del förstod uppenbarligen att det var bra att göra något åt sin övervikt mm. förra våren.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Men annars så är det väldigt långsiktigt att förbättra sin hälsa, det tar flera år innan det börjar få stor effekt så inte direkt till någon hjälp mitt i en pandemi.
Kan inte hålla med om det, man får ju stora hälsoeffekter rätt snabbt, flera år behöver det inte ta.

https://www.nyttigt.eu/sluta-roka-–-detta-hander-med-kroppen-enligt-forskningen-gar-det-snabbare-an-vi-trott/

"Strunta i vågen!(på tal om bmi)
Långvarig träning kan leda till minskad kroppsvikt, men vikten är en dålig markör för hur stora hälsovinster man gjort. Initialt kan träning faktiskt öka kroppsvikten eftersom den leder till att både blodvolymen och muskelmassan ökar. En överviktig person med god kondition, har mindre risk för sjukdom och tidig död jämfört med en normalviktig person med dålig kondition. Fast bäst vore om den överviktige eller feta personen samtidigt går ner i vikt"

https://ki.se/forskning/fa-upp-pulsen-30-minuter-per-dag
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad pratar du om?Den studien har ju ens kommit ut ännu.kolla länken som jag skickade och dom svenska forskare säger att det smittspridningen är svår att stoppa och man har mätt upp utbrott där man har hög vaccineringsgrad över 90% Så finns det inga garantier att smittspridning inte kan stoppas.
Vet inte vad för studie du tänker på. Brittiska statistikmyndigheten följer detta löpande:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...s/coronaviruscovid19latestinsights/antibodies

Jag vet bokstavligt talat *ingen* som sagt att smittspridningen ska gå att stoppa med vaccinering eftersom man sett att vaccinet inte har den effekten. Däremot att man reducerar smittspridningen eftersom om färre blir sjuka och av de sjuka blir de lindrigare sjuka med ökad motståndskraftighet så reducerar även det smittspridningen.

Och får man ner R-talet tillräckligt så bidrar det till minskad smittspridning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
engs engs skrev:
Vilka är dessa som man inte vet är vaccinerade eller ej. Alla svenska medborgare eller de med PUT torde man kunna ta fram journal på? Turister?
Jag misstänker att det inte är trivialt att ta fram journaler hur som helst. Jag har just nu erfarenhet från en närstående som vårdas av tre olika sjukhus i Stockholm, beroende på olika problem (inte Covid-19-relaterat). Alla tre sjukhusen har separata journalsystem och kan inte läsa varandras. Det är upp till oss närstående att hålla koll på vilka prover som tagits var, så de inte tas dubbelt t.ex. Kallelse till undersökningar på två olika sjukhus samma tid, jajamen...
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du minns enormt fel eftersom det kan bli upp till 10 miljoner: [länk]
Det är dessutom bara ersättningen från Läkemedelsförsäkringen och Kammarkollegiet: [länk]
"Upp till tio millioner"! Kom och köp. Lotterna kostar endast eeeeen krona. Eller är det reklamen till en eltandborste du beskriver?

Du resonerar som att man skall sluta läsa försäkringsbrevet, när man kommer till det finstilta. -försäkringen gäller inte för ...

Upp till tio millioner, betyder ingenting alls.
Till råga på allt, är tio millioner för ett förstört liv, inte mycket till tröst. Dessutom är inte summan inflationsskyddad.

50.000:- fick jag från ett SR-pogram som bara handlade om narkolepsi. Måhända från P3 Dokumentär. Det handlade iallafall om hur svårt det var för de sjuka att dels bli trodda och att få ut någon ersättning överhuvudtaget från en motpart som gjorde sitt yttersta för att förhala och krångla till det.
Summan jag nämnde, kan lika gärna vara 150.000:- men det är ändå pengar som de flesta av oss får in på någon månad, eller lite mer.

Staffans
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är en av fem som inte har tillhört någon riskgrupp enligt Intensivvårdsregistret. Se även #4143


Det var några som skrev förra våren i forumet att de ökade riskerna med övervikt hade fått dem att börja träna, så uppenbarligen var det en del som hade förstått det.

Men annars så är det väldigt långsiktigt att förbättra sin hälsa, det tar flera år innan det börjar få stor effekt så inte direkt till någon hjälp mitt i en pandemi.
Jag tror inte att varken sjukvården eller folk i allmänhet har insett vad hälsa eller riskgrupper verkligen är. Finns det någon läkare/sjuksköterska som kan svara på om de tex rutinmässigt mäter insulinnivåer på patienter? Samhället är fullt av inbillningsfriska människor. Jag har sett flera kvällstidningsartiklar med "fullt friska" människor som legat på IVA men foton avslöjar ganka tydligt att de inte ser särskilt hälsosamma ut. En artikel jag minns är om nån "vältränad, fullt frisk brandman" som hade legat i respirator 35 dagar och tappat 28kg i vikt. Ändå syns en tydlig ölmage på efter-fotot. Nu vet jag iofs inte om ölmage är en biverkan från IVA-behandling, i så fall får jag backa om just denna anekdot. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...dygn-fran-doden--nu-ar-han-tillbaka-pa-jobbet

Beroende på allvarlighetsgrad kan de flesta typ2-diabetiker och insulinresistenta människor botas och bli helt läkemedelsfria på bara några få dagar upp till ett halvår genom att äta lågkolhydratkost och gärna även skippa alla läskiga vegetabiliska oljor och lågfettsprodukter. På köpet får de dessutom lägre blodtryck och går ner i vikt.
 
  • Gilla
Psykoppout och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.