berisen berisen skrev:
Hur pass mycket ger egentligen den här energiåtervinningen vid bromsning? På hybriden som vi har beställt så verkar man kunna ställa in dess "regeneration" i olika nivåer. Märker man att det ger något extra i räckvidd att ha det påslaget?
Jag vet inte exakt vad det gör, men på de elbilar jag testat är den största mätaren den som visar hur långt man kan köra på återstående laddning. Och vid en lång inbromsning, som när man kör av en motorväg, då kan mätaren gå upp ett par km.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Hur pass mycket ger egentligen den här energiåtervinningen vid bromsning? På hybriden som vi har beställt så verkar man kunna ställa in dess "regeneration" i olika nivåer. Märker man att det ger något extra i räckvidd att ha det påslaget?
Hade en hybrid förut, och på den ställde man energiåtervinningen med paddlar bakom ratten. De där höll man ju på och fipplade med en del. Men i ärlighetens namn så tror jag det ger väldigt lite. Killgissar på några få procent på räckvidden.
På elbilarna handlar det mer om lathet, dvs att slippa flytta foten till bromsen i onödan. Åtminstone för min del.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Regenereringen ger rätt mycket, detta då den används även när du bromsar med pedalen. Detta innebär att hur mycket regenerering du har när du släpper på gasen är bara en faktor som kan förkorta räckvidden (eftersom du regenererar rörelseenergi tillbaka till batteriet, vilket potentiellt kan vara i onödan). Stänger man av regenerereringen som sker när man släpper på gasen så förlorar man alltså absolut ingenting. Men om man inte har den avstängd så kan man förlora en del om man inte är extremt "lätt på foten".

All rörelseenergi du har fått skall du vara väldigt rädd om, för om den skall passera batteriet en gång till via regenerering så har du tappat bort runt 30% av den (beroende på bil). Dvs att använda regenerering slösar med energin.

Jag har träffat på säljare i bilhandleln som tror att man får el gratis när man aktiverar regenerering vid släppt gaspedal, men det visar bara på att de har noll koll på hur en elbil/laddhybrid faktiskt fungerar.

Min erfarenhet är att jag kör runt 5% snålare på långkörningar om jag stänger av regenereringen och sätter farthållaren att blockera hastighetsökningar om jag kör för fort jämfört med om jag kör på farthållaren så att den håller exakt samma hastighet hela tiden (som då ger en hel del regenerering).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vad det gäller körningen så beter sig elbilar en smula annorlunda, ganska snabbt vänjer man sig vid ”enpedalskörning”, dvs att bara använda gaspedalen och motorbromsa. Man får vara lätt på foten. Men de flesta elbilar kan justeras så man kan välja hur mycket bilen ska motorbromsas. Men efter en tid med elbil så vänjer man sig vid att bilen står still i driveläge och att man bara släpper gasen när man ska stanna.
Underbar funktion på Tesla iaf, tog ett par minuter att få in känslan.
Läst i tester att flera andra inte funkar lika bra.
Blev nästan jobbigt när jag åkte hem med min egen bil, och behövde flytta foten.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vid stadskörning tycker jag enpedalskörning med maximal regenerering är fantastiskt bekvämt men vid landsvägskörning kör jag helst helt utan regenerering och bara rullar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ingenjören Ingenjören skrev:
Vid stadskörning tycker jag enpedalskörning med maximal regenerering är fantastiskt bekvämt men vid landsvägskörning kör jag helst helt utan regenerering och bara rullar.
Så gör jag med. Jag kan inte välja en massa olika steg, utan det finns ett läge med mer aggressiv regenerering, eller så får jag mindre av den varan, det är bara att välja något av de två. :)
Vid landsvägskörning har jag som regel mindre regenerering.
Och i stadstrafik väljer jag nästan alltid den aggressivare varianten. Och jag trivs med det, det blir som någon skrev, lite typ enpedalskörning. Man får justera körningen med gaspedalen, det är inte läge att ha någon on/off-approach då.

Och absolut tjänar man en hel det på regenerering.
Med bensinbilen drog det 50% mer bränsle att köra stadstrafik jämfört med landsväg, med elbilen drar det 50% mindre att köra stadstrafik.

Och skillnaden är att varje inbromsning, vare sig det är motorbroms eller bromsbelägg, kastade bort den bensin som redan förbränts, medan elbilen tar tillvara på 70-80% av energin. Elbilen tillverkar bränsle, vilket inte bensinbilen kunde.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Kostnaden kommer senare med fastrostade bromsar.
Bara ett fåtal tillverkare har bromsservice på serviceschemat, även om det borde vara lag på det i Sverige.
Men nu när verkstäderna blir av med service på normalt vis, börjar de säkert införa bromsar som en punkt igen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så gör jag med. Jag kan inte välja en massa olika steg, utan det finns ett läge med mer aggressiv regenerering, eller så får jag mindre av den varan, det är bara att välja något av de två. :)
Vid landsvägskörning har jag som regel mindre regenerering.
Och i stadstrafik väljer jag nästan alltid den aggressivare varianten. Och jag trivs med det, det blir som någon skrev, lite typ enpedalskörning. Man får justera körningen med gaspedalen, det är inte läge att ha någon on/off-approach då.

Och absolut tjänar man en hel det på regenerering.
Med bensinbilen drog det 50% mer bränsle att köra stadstrafik jämfört med landsväg, med elbilen drar det 50% mindre att köra stadstrafik.

Och skillnaden är att varje inbromsning, vare sig det är motorbroms eller bromsbelägg, kastade bort den bensin som redan förbränts, medan elbilen tar tillvara på 70-80% av energin. Elbilen tillverkar bränsle, vilket inte bensinbilen kunde.
Det är klart att regenerering på gaspedalen är bättre än vanliga bromsar för bränsleekonomin, men regenerering enbart på bromspedalen är ännu bättre för ekonomin. Men bilen tillverkar inte bränsle, den tar tillbaka en del av det du slösat bort genom att gasa för mycket...
 
Isakare Isakare skrev:
Kostnaden kommer senare med fastrostade bromsar.
Bara ett fåtal tillverkare har bromsservice på serviceschemat, även om det borde vara lag på det i Sverige.
Men nu när verkstäderna blir av med service på normalt vis, börjar de säkert införa bromsar som en punkt igen.
Det räcker att du bromsar hårt någon gång ibland. Det måste man göra med vanliga bilar också. Bakre bromsarna på min frus förra bil behöver mycket bromskärlek för att inte rosta ihop under de tio år hon körde den. De började strula redan efter ett drygt år för att de användes för lite...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det räcker att du bromsar hårt någon gång ibland. Det måste man göra med vanliga bilar också. Bakre bromsarna på min frus förra bil behöver mycket bromskärlek för att inte rosta ihop under de tio år hon körde den. De började strula redan efter ett drygt år för att de användes för lite...
Min förra bil var en Outlander som gick säkert 95% på el. Sålde den häromdagen och då hade den gått drygt 11 000 mil. Har aldrig haft problem med bromsarna på den. Det räcker som beskrivs ovan att man bromsar rejält någon gång ibland.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hur var mötet var frågan..

Första gången i en elbil var i nån skåpbil, tror den hade blybatterier under skåpet ? OTROLIGT trött, topphastighet på 90 (tror jag det var), och räckvidd på under 10 mil.. Jag åkte bara med ett antal gånger men föraren satt och svor över bilen mest hela tiden.

Andra gången var i en tesla model S, otroligt ful inredning men ganska bekvämt (satt bara fram), väldigt konstig upplevd kvalitet på material och utföranden, vissa grejer kändes väldigt gedigna, andra smäckiga.
Blev även lite besviken på ljudnivån (däck och vindljud var relativt hörbara) och att draget var sådär, men jag tror inte ägaren/föraren tryckte fullt när han skulle visa lite acceleration (dessutom på 70-väg) så det kan man väl inte säga så mycket om, förutom att jag inte "fick" det jag trodde jag skulle få.

Bilen var väl okej, men med tanke på att dom då kostade bit norr om miljon så kändes det inte så imponerande, en så dyr bil borde vara bättre så att säga.

Sen körde jag en Nissan leaf en hel dag, lokala medlemmar ur elbilskyrkan var upphetsade.. "du kommer att älska den!" "du kommer att vilja ha en elbil sen" "Du måste testa draget!" blabla.

Så blev det INTE.. Gillade inte inredningen eller förarergonomin - men det gör jag ju inte med många andra riktiga (bensin) bilar heller,jag förvånades även över hur trött den var, visst, den hade mindre effekt än mina vanliga bilar på pappret, men lyssnar man på medlemmarna i elbilskyrkan så ska ju en elbil i princip bvara en dragster bara för den går på el.. så var det alltså INTE.

Dessutom störde jag mej på ryckig körning, läser ju i tråden här att det kan vara inställbart, och det är väl lite beroende på vana också, men irriterande var det.

Jag gillar inte automatlådor heller, men en modern automatlåda är betydligt behagligare att köra än leafen.

Sen var det ljudet.. Visst, ganska tyst när man startar, men sen bullrade det REJÄLT, det lät BETYDLIGT mer än min 12 år gamla premiumbil, elbilskyrkofolket blir ju alldeles till sej i brallan om hur tysta deras bilar är.. har dom någonsin kört en premiumbil frågar jag mej då ? eller jämför dom med en dieseldriven småbil ?

Det är ju inte direkt så att motorljudet är störande i en premiumbil heller, faktum är att man knappt hör motorn vid normal körning, hör man den någon gång så är det under hård acceleration - och jag tror få tycker just det ljudet är jobbigt.

Vad det gäller vind och vägljud var dte MYCKET tydligare i leafen än mina vanliga bensinbilar, UTAN tvekan, teslan var betydligt tystare än leafen, den var väl kasnke som en "normal" premiumbil, men samtidigt mycket bullrigare än bensinbilar som är riktigt tysta. (Jag är inte så förtjust i mercedes men jag har åkt i några som är de tystaste bilarna jag åkt i någonsin, alla kategorier)

Vad som var värre var nåt extremt obehagligt högfrekvent pipande, det höll på att driva mej till vansinne.. ska man vara rättvis hörde jag dock inget sånt ljud i teslan jag åkte i.

Sen hade man ju räckviddsångest, visst, det är väl lite en vanesak med, men när jag tankat min bensinbil kan jag köra drygt 1000km, och när bränslelampen tänds har jag typ 150km kvar att leta rätt på en mack som finns i princop "överallt" och det tar ca 5min inkl att svänga in, stoppa i kortet, ansluta slangen, tanka, koppla ur slangen och köra iväg.

Så Nej, elbil nu ? nejtack.. elbil i framtiden ? kanske, när utbudet på begagnade bilar är vettigare och infrastrukturen är bättre, men framförallt när totalkostnaden är lägre än motsvarande bensinbil.
 
Första mötet med elbil kan sägas vara en resa till Klövsjö med en Tesla för ett par år sedan. En tydlig indikation på hur bra det faktiskt fungerar. De andra som åkte på samma resa kom fram tidigare eftersom vi stannade och laddade. Men jag gör inte så långa resor ofta nog för att det skall vara ett problem. Bilen laddade snabbare än vi åt middag.

Jag har kört ID4 c:a 650 mil nu. Igår var första gången som varningslampan för låg batterinivå tändes. Jag hade pendlat till jobbet 4 dagar utan att ladda. 32 mil kört och den varnade för att det var 8,5 mil kvar av räckvidden. Då är det till största delen motorväg med 110 och 120 km/h. Det är bekvämt med kraften från botten. Praktiskt vid vänstersvängar när man väntar på korsande trafik till exempel.

Angående att den kryper framåt med gasen släppt förstår jag inte varför det inte är valbart. Redan på bilar med DSG-låda är det ju en funktion som inte finns av någon annan orsak än att efterlikna gammaldags automatlådor. Jag har länge undrat varför de gör så. Sedan fick jag provköra en Tesla som saktade in till stillastående när man släppte gasen. Det fick mitt omedelbara gillande. Men så kan man inte ställa in ID4n.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Första mötet med elbil kan sägas vara en resa till Klövsjö med en Tesla för ett par år sedan. En tydlig indikation på hur bra det faktiskt fungerar. De andra som åkte på samma resa kom fram tidigare eftersom vi stannade och laddade. Men jag gör inte så långa resor ofta nog för att det skall vara ett problem. Bilen laddade snabbare än vi åt middag.

Jag har kört ID4 c:a 650 mil nu. Igår var första gången som varningslampan för låg batterinivå tändes. Jag hade pendlat till jobbet 4 dagar utan att ladda. 32 mil kört och den varnade för att det var 8,5 mil kvar av räckvidden. Då är det till största delen motorväg med 110 och 120 km/h. Det är bekvämt med kraften från botten. Praktiskt vid vänstersvängar när man väntar på korsande trafik till exempel.

Angående att den kryper framåt med gasen släppt förstår jag inte varför det inte är valbart. Redan på bilar med DSG-låda är det ju en funktion som inte finns av någon annan orsak än att efterlikna gammaldags automatlådor. Jag har länge undrat varför de gör så. Sedan fick jag provköra en Tesla som saktade in till stillastående när man släppte gasen. Det fick mitt omedelbara gillande. Men så kan man inte ställa in ID4n.
Intressant. Menar du alltså att det inte går att köra enpedalskörning med en ID4? Det är ju en tämligen modern elbil. Alla elbilar jag har kört har ju en sådan funktion. Även billiga elbilar som fästmöns MG ZS.
 
J jocke31 skrev:
Intressant. Menar du alltså att det inte går att köra enpedalskörning med en ID4? Det är ju en tämligen modern elbil. Alla elbilar jag har kört har ju en sådan funktion. Även billiga elbilar som fästmöns MG ZS.
Alla elbilar har inte detta. Jag har inte koll på ID.4, men jag har kört andra elbilar som inte har funktionen. Personligen gillar jag det inte och jag är rejält tveksam på om det är en bra idé att lära bort hur man använder bromsen...
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla elbilar har inte detta. Jag har inte koll på ID.4, men jag har kört andra elbilar som inte har funktionen. Personligen gillar jag det inte och jag är rejält tveksam på om det är en bra idé att lära bort hur man använder bromsen...
Nej, uppenbarligen inte. Trodde faktiskt det var en standardfunktion i de flesta elbilar. Anyway, grejen är ju att du som förare själv kan slå på/av funktionen, så det är ju valfritt att använda den. Jag tycker det är väldigt bekvämt och använder funktionen i princip hela tiden. Men ibland använder jag förstås bromspedalen också, men mest för att motionera den. Och som sagt, när man använder ACC:n så är ju inte energiåtervinningen inkopplad. Och ACC:n använder jag mest hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.