Bananskalare Bananskalare skrev:
Själv har jag alltid varit övertygad
Då kan man ju fråga sig vem det är som har ett religiöst förhållande till sina bilteorier.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 11 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.
Jag tror någon har lyckats lura dig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som alltid måste man prata bort det. Visst en bensinbil är verkligen inte det bästa för miljön.
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.
Vem pratar bort vad? Jag tycker också att uppgiften 5 år är intressant. Var har du hittat den? Det finns uppgifter som varierar ganska mycket.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag. Det är bra att man äntligen pratar om livslängd på batteriet och att det slits fortare om jag snabbladdar bilen.
För bara nått år sedan så förnekade de som tillhör religionen elbil. Att batteriet tog aldrig slut tappade så mycket effekt att det inte var gick att använda att snabb ladda sliter på batteriet.
Nu pratar man om att bara ladda till 60%
Själv har jag alltid varit övertygad om det.
Jag vet inte vilka du lyssnat på. Men om du ägnat ämnet lite mer intresse så är jag säker på att du hade sett ämnet slitage vid snabbladdning beröras även för några år sedan. Att lyssna på religiöst övertygade människor är inte speciellt ofta givande när det gäller några bilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Även guldgruvor sinar till slut.

Jag kan förtydliga mig en aning. Till nyligen trodde jag tex att min A6 Allroad som ändå har ett, för mig, betydande värde fortfarande, riskerade att snabbt bli osäljbar pga nya lagar. Men, nu börjar jag inse att det omvända kommer ske i samband med ett försäljningsförbud på fossilbilar. Ingen regering kommer kapa benen på alla lantisar i obygden och elbilar kommer bli svårare att ha där. Så det är bara för mig att sälja bilen i Uppsala eller något annat ställe ute i obygden där det är mer träd än betong och man fortfarande hämtar vatten med hink.
Min tro är att alla regeringar oavsett färg gärna kapar benen på de få lantisar som verkligen finns, Sverige har ju blivit ett land av stadsboende mesproppar som inte ens kan hämta vatten med hink utan begär statsbidrag till elbilar/cyklar för resor i områden där det sannolikt finns fungerande kollektivtrafik.
Privatbilism är såvitt jag förstår en ordentlig inkomstkälla för staten och den guldgruvan sinar nog inte förens den skattats ihjäl.
 
W witten skrev:
Jag tror någon har lyckats lura dig.
Eller dig?
Men jag ska inte säga allt för mycket...
 
Fairlane
En Tesla som gått 40000 mil på 3 år som taxi har troligen mestadels snabbladdats. Att ha 93% kvar av batterikapaciteten skrämmer åtminstone inte mig.

Länk
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
För vår del var det lagom attgå all in i somras. Vi sålde båda våra bilar (en Fiat 500x diesel och en Outlander Laddhybrid) och har nu privatleasat varsin elbil istället. Fästmön en MG ZS EV och jag en Mustang Mach-E.

Båda bilarna är utmärkta bilar i respektive klass, MG:n körde vi t o m en längre resa med i somras (Sthlm-Skåne tor) utan problem. Man får ta en bensträckare ungefär var 20:e mil med den när man åker motorväg, men det är helt OK. Räckvidden är 26 mil. Mustangen fick jag förra veckan, så jag har inte kört långresa med den ännu. Men den går upp till 44 mil på en laddning (lilla batteriet) vilket är helt OK. Vi kör mesta tiden ändå lokalt i Sthlm, oftast bara några mil/dag. Långresor är ett undantag som vi inte behöver dimensionera vår bilar för.

Först trodde jag vi skulle behöva installera 2 laddboxar hemma, men har insett att det inte behövs. Vi laddar helt enkelt den bilen som behöver ”tankas” för tillfället. Vi laddar mer än 95% hemma, så priset är väldigt lågt.

Och kostnaden då? Tja, vi tjänar tillsammans ett par tusen i månadskostnad på bytet med allt inräknat (bränslekostnad, skatt, servicekostnader, billån, värdeminskning, försäkring osv). Och så fick vi två sprillans nya bilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
krill7 och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Oops, litiumbatterier tål kyla dåligt:
- [länk]

De åldras snabbare i minusgrader. Dessutom gillar de inte växelvis varmt och kallt (som man får om man har varmgarage på jobbet eller hemma). Det förklarar en del...
Jag kan inte tala för alla elbilsmodeller men det här hanteras ju med batterivärmare (och kylare) som inte tillåter batteriet att nå skadliga temperaturer. Åtminstone på "moderna" elbilar.

Jag tolkar artikeln som att det är labbresultat och att de utsatt batterierna för skadligt låga temperaturer (och det är ingen nyhet att Li-Ion tar skada av både extremt höga och låga temperaturer). Det hanteras ju i det "vilda" av bilens BMS (Battery Management System).

Jag som kan Tesla bättre än vad jag kan andra märken har snarare upplevt att problemet minskat med tiden på grund av att mer kunskap och statistik byggts upp. Det har ju kommit OTA-uppdateringar som ökar tillåtet effektuttag av kalla batterier tex, för att de sett att tidigare marginaler varit lite onödigt konservativa och batterierna tål mer.

Jag kan tänka mig att BMS är en av de mest komplicerade systemen i en genomtänkt elbil. Har för mig att (tidiga?) Nissan Leaf har haft problem med att de tillåtit för höga temperaturer i batteripacket vilket orsakat onödigt stor degradering.

Just batteriaspekten tror jag att det finns bra och mindre bra lösningar från olika tillverkare. Tex "pocket cells" verkar ju vara en olämplig/svår konstruktion som diskuteras en hel del just nu.
 
A
W witten skrev:
Jag kan inte tala för alla elbilsmodeller men det här hanteras ju med batterivärmare (och kylare) som inte tillåter batteriet att nå skadliga temperaturer. Åtminstone på "moderna" elbilar.

Jag tolkar artikeln som att det är labbresultat och att de utsatt batterierna för skadligt låga temperaturer (och det är ingen nyhet att Li-Ion tar skada av både extremt höga och låga temperaturer). Det hanteras ju i det "vilda" av bilens BMS (Battery Management System).

Jag som kan Tesla bättre än vad jag kan andra märken har snarare upplevt att problemet minskat med tiden på grund av att mer kunskap och statistik byggts upp. Det har ju kommit OTA-uppdateringar som ökar tillåtet effektuttag av kalla batterier tex, för att de sett att tidigare marginaler varit lite onödigt konservativa och batterierna tål mer.

Jag kan tänka mig att BMS är en av de mest komplicerade systemen i en genomtänkt elbil. Har för mig att (tidiga?) Nissan Leaf har haft problem med att de tillåtit för höga temperaturer i batteripacket vilket orsakat onödigt stor degradering.

Just batteriaspekten tror jag att det finns bra och mindre bra lösningar från olika tillverkare. Tex "pocket cells" verkar ju vara en olämplig/svår konstruktion som diskuteras en hel del just nu.
Hur fungerar det menar du, värms batteriet hela tiden om bilen står parkerad i en vecka i -20 grader?
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hur fungerar det menar du, värms batteriet hela tiden om bilen står parkerad i en vecka i -20 grader?
Det hålls bortom skadliga temperaturer men jag vet inte exakt gradantal. Model X och S har inbyggd batterivärmare, Model 3 kör istället ström genom motorernas spolar för att skapa värme som cirkuleras till batterierna. Jag har ingen koll på vilka temperaturer batteriet regleras inom, men har det stått i -20 i en vecka som kommer det i alla fall vara så pass kallt att strömuttaget är rejält begränsat innan du hunnit "varmköra" lite.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Måste vara bökigt med elbil i sibirien.....
Med tanke på -40 är normal temperatur.

För min del borde jag inte drabbas så hårt. Eftersom jag bor i Stockholm. Brukar inte bli så kallt. Jag har garage så för min del känns det lugnt.
 
W witten skrev:
Det hålls bortom skadliga temperaturer men jag vet inte exakt gradantal. Model X och S har inbyggd batterivärmare, Model 3 kör istället ström genom motorernas spolar för att skapa värme som cirkuleras till batterierna. Jag har ingen koll på vilka temperaturer batteriet regleras inom, men har det stått i -20 i en vecka som kommer det i alla fall vara så pass kallt att strömuttaget är rejält begränsat innan du hunnit "varmköra" lite.
Motorerna allstrar trotts allt lite värme. Så lite varmkörning stämmer. Dock är det svårt med tomgångskörrningen. :D
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Måste vara bökigt med elbil i sibirien.....
Med tanke på -40 är normal temperatur.

För min del borde jag inte drabbas så hårt. Eftersom jag bor i Stockholm. Brukar inte bli så kallt. Jag har garage så för min del känns det lugnt.
Det är nog tillräckligt bökigt med elbil i sthlms sibirien, hur ordnar man laddplatser i den gamla stenstaden där parkeringsplatser redan i dag är en bristvara?
 
F fribygg skrev:
Det är nog tillräckligt bökigt med elbil i sthlms sibirien, hur ordnar man laddplatser i den gamla stenstaden där parkeringsplatser redan i dag är en bristvara?
En helt annan fråga när det gäller laddboxar.
Hemma parkerar på vintern i garaget, på sommaren gör jag som alla andra fyller det med skräp. Så sommarparkeringen blir några meter framför garageporten.
Lång sladd eller 2st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.