H Hallerudsbo skrev:
ja har du bytt koppling på en?
Vad många timmar gör du det på?
Jag har bytt så jag vet vad lång tid det tar.
Då jag valde att göra det själv.
Tar säkert lite mer tid när man inte kan ha på lyft och släppa ned allt med de rätta verktygen.
Nej jag har inte bytt på en V70.
Men funderar på att byta till en, dock kommer jag inte lämna in den på bilia.
 
H
F fsn skrev:
Dubbelmassesvänghjul på dom såklart? Byter dom till samma skit eller eller finns det enkla fungerande svänghjul som till många andra bilar?
nä dom byter till samma skit.
Har flera nu som rasslar i svänghjulet när man slår av bilen.
Är några fjädrar som är slappa men förhandlarna menar det ska va så.
Låter helt jävligt.
Har väl 350-400 bilar jobbet som jag sköter om.
Mest Toyota men ca 150 vw, det är mycket reklamation på dessa kontra Toyota.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
nä dom byter till samma skit.
Har flera nu som rasslar i svänghjulet när man slår av bilen.
Är några fjädrar som är slappa men förhandlarna menar det ska va så.
Låter helt jävligt.
Har väl 350-400 bilar jobbet som jag sköter om.
Mest Toyota men ca 150 vw, det är mycket reklamation på dessa kontra Toyota.
Grattis. Jag har ägt en VW och det har fått mig att undvika koncernbilarna Seat, Skoda, VW och Audi helt sen dess.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Samma här. Enda bilen jag har hört från förstahandskällor att motorn skär när den står parkerad.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Grattis. Jag har ägt en VW och det har fått mig att undvika koncernbilarna Seat, Skoda, VW och Audi helt sen dess.
ja vi sliter med rost på nästan nya bilar.
Servo pumpar och tandstång som går på garanti.
Och svänghjul.
Sen även oljeförbrukning även på dessa är ju katastrof med.
 
H Hallerudsbo skrev:
nä dom byter till samma skit.
Har flera nu som rasslar i svänghjulet när man slår av bilen.
Är några fjädrar som är slappa men förhandlarna menar det ska va så.
Låter helt jävligt.
Har väl 350-400 bilar jobbet som jag sköter om.
Mest Toyota men ca 150 vw, det är mycket reklamation på dessa kontra Toyota.
Är det bara VW och Toyota ni har? Intressant veta vilka som är pålitligast...
 
H Hallerudsbo skrev:
Sen även oljeförbrukning även på dessa är ju katastrof med.
En kompis köpte an A6'a som drog mycket olja. Efter långa tester i VAG's verkstad kom dom fram till att den 'bara' drog 980 ml per 100 mil, vilket är under 1 liter per 100 mil som dom anser är en godkänd oljeförbrukning.
 
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
En kompis köpte an A6'a som drog mycket olja. Efter långa tester i VAG's verkstad kom dom fram till att den 'bara' drog 980 ml per 100 mil, vilket är under 1 liter per 100 mil som dom anser är en godkänd oljeförbrukning.
ja men vi har haft mer än 1 liter med i förbruk och det är helt ok enligt dom.
 
H
J JohanLun skrev:
Är det bara VW och Toyota ni har? Intressant veta vilka som är pålitligast...
vi har ett par andra bilar men är mest för de högre på jobbet.
Toyota kör vi under jord för de håller vad du än gör med dom.
Vw köra oftast ute i dagen då dom går sönder annars.
Utsättarna i firman kör dock caddy under jord men de bilarna blir högst 3 år innan dom dör.
 
H
Rekordet var där vi hade en amarok för 2 år sedan.
gått 10500 mil.
Garantin gick ut på 10000 mil.
Där en kontor nisse som pendlar till och från jobb på motorväg.
Där gick hjullagren bak sönder båda sidor.
30000 kr för byte av dom.
 
Sittställning
T thomaslindstrom1 skrev:
Helt plötsligt började kopplingen på vår bil ta väldigt högt upp, både jag och sambon upplevde att den var väldigt svårt att köra pga att man knappt kunde hitta dragläget. Jag beskrev felet för verkstad som gjorde en felsökning och sa att kopplingen måste bytas för 14.000 kr.

Jag sa ok, och de bytte koppling. När vi fick tillbaka bilen upplevde både jag och sambon att den är likadan som innan, så det måste varit något annat som låg bakom. Jag hörde av mig till verkstan som tittade noggrannare på bilen och nu hittade felet (minns inte vad de sa, men en del måste bytas). Men, nu säger de att den delen kostar 6000:- . De kommer inte ta betalt för arbetet, men måste ta betalt för delen säger dom.

Jag litar på verkstaden (väletablerad kedja) och tror på det dom säger, men jag känner inte att jag ska betala de 6000 kronorna.

Det hade varit en helt annan sak om jag kom in till verkstaden och sa att jag ville byta koppling, men det har jag inte sagt. Jag har beskrivit ett problem som jag vill ha åtgärdat. De har tagit 14000 gör att åtgärda problemet, som inte blev åtgärdat.

Borde jag betala eller vad tror ni? Jag har mail konversationen där jag beskriver felet, jag har inte föreslagit byte av kopplingen, det var det dom som konstaterade när de felsökte.

Var med om samma sak på Audi, dom byta delar för 7000kr och sade att bilen var klar. På vägen hem börja bilen gnälla igen.. men jag fick stå för kostnaden för del och jobb medans dom stod för en felsökning till.

Riktigt surt och som privatperson tycker jag fan att dom ska hitta felet genom felsökning, allt annat är att gissa...
Som bilmekaniker måste man ibland börja i ena änden och avslutar i andra dock..
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Priset på ett kopplingsbyte handlar om hur mycket tillverkaren tänkt när bilen tillverkades.
En lista för 10 år sen gav en bra indikation.
Renault Clio var den dyraste bilen att byta på av de listade bilarna, trots att den hade överlägset billigast kopplingssats.
För Mazda 6 var det tvärs om, kopplingssatsen kostade 3 gånger så mycket, men totalt kostade bytet bara hälften.
Summan av det. Japanerna hade tänkt, och Fransmännen hade inte tänkt alls.
Och apropå det, på är Peugeot den enda bil jag stött på som hade motor och växellåda hoppmonterade med skruv o mutter !!!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
Rekordet var där vi hade en amarok för 2 år sedan.
gått 10500 mil.
Garantin gick ut på 10000 mil.
Där en kontor nisse som pendlar till och från jobb på motorväg.
Där gick hjullagren bak sönder båda sidor.
30000 kr för byte av dom.

Vi har en Toyota Yaris -99 eller -00. Haft den sen 2009 då vi tog äver den för 25000kr. Rullat 1500mil/år och ligger väl nu på ca 20000mil. Jag har bytt avgassystem samt skivor fram en gång och bromsbelägg fram. Världens bästa bil, nu lyser motorlampan med varning för "lean mix". Inte servad på verkstad en enda gång i min ägo. Gjort ett oljebyte varje år. Antagligen den billigaste bilen jag ägt.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vi har en Toyota Yaris -99 eller -00. Haft den sen 2009 då vi tog äver den för 25000kr. Rullat 1500mil/år och ligger väl nu på ca 20000mil. Jag har bytt avgassystem samt skivor fram en gång och bromsbelägg fram. Världens bästa bil, nu lyser motorlampan med varning för "lean mix". Inte servad på verkstad en enda gång i min ägo. Gjort ett oljebyte varje år. Antagligen den billigaste bilen jag ägt.
Låter som tjuvljuft vilket är vanligt på gamla bilar, har du en Obd2 läsare?
Isåfall kan du se aktuellt blandningsförhållande.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
Vi har en Toyota Yaris -99 eller -00. Haft den sen 2009 då vi tog äver den för 25000kr. Rullat 1500mil/år och ligger väl nu på ca 20000mil. Jag har bytt avgassystem samt skivor fram en gång och bromsbelägg fram. Världens bästa bil, nu lyser motorlampan med varning för "lean mix". Inte servad på verkstad en enda gång i min ägo. Gjort ett oljebyte varje år. Antagligen den billigaste bilen jag ägt.
ja japanare och Toyota fungerar.
Tråkiga bilar men de går.

då vi driver tunnel och de flesta bilarna går under jord så funkar oftast bara Toyota för de tål så mycket stryk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.