Mikael_L Mikael_L skrev:
Men som sagt, förvånansvärt mycket också som de delar på.

Beställde lite pryttlar igår, bl.a ändstycken till fasskena. Blev inte klok på hur många jag skulle få, men 1 frp gick på 13:60 + moms, så inte trodde jag att jag skulle få en enda. Hade också för mig att dessa endast såldes i hel påse.

Men se vad jag kunde hämta ut idag.
[bild]
Haha snopet
Det kan bli väldigt rörigt i grossisters datasystem och bland orderplockare när jämförpriset för en vara är i minsta stycket och försäljningsenheten är en annan.
1 zip-påse kostar 50 öre.
Det ligger 100 såna påsar i en större påse.
Dessa påsar ligger 20 st/kartong.
Kartong är minsta försäljningsenheten.
På plockordern står det "plocka 1 st"
Släng in lite sommarjobbare på det...

Kanske är lätt att ha reda på om man saluför 100 olika produkter. Men om man lagerför 100000+ olika produkter.
Ex ovan från Tools
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men om grossisterna skulle vara dyrare än där allmänheten handlar skulle väl småfirmorna handla på Hornbach och där får man köpa styckevis. :)
Grossen har bättre service och om det är något problem med prylarna har jag garanti på produkten
Jag får grejorna utbytta utan problem och får ersättning för att byta ut dessa (Alem09)
Jag beställer dessutom mtrl på kvällen, dagen efter hämtar jag det innan jag börjar jobbet eller får det levererat ut till kund
Handlar jag på ett byggvaruhus är det arbetstid och jag får debitera kunden timkostnad
Det blir i det långa loppet dyrare för kunden
Låt säga att en brytare kostar 80 kr hos min gross (mitt inköpspris inkl moms) jag debiterar 92 kr (påslag 15%)
Skulle jag handla på HB kanske priset ligger på 65 kr inkl
Jag spenderar 20 min på att inhandla det debiterar en halvtimme, kostnad för kund 365 kr
Nu var det en ytterlighet det vet jag
Har inga problem med att kunde själv inhandlar mtrl sålänge det är bra grejor (inte anslut, eller något ur biltemas lågprissortiment)
Men finns inte mtrl i tillräcklig mängd så jag måste avbryta jobbet innan dagen är slut debiteras full tid
Likaså om prylar behöver bytas ut så debiteras kund för det arbetet också (händer inte så ofta)
Men jag lämnar bara garanti på jobbet inte på mtrl
Detta är kundens ansvar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Här har du t.ex en. Jag skulle kunna lägga upp flera eftersom alla fyra grossister som jag handlar av säljer per meter...

[bild]
Logga in och visa skärmdump där du beställer en meter
Solar som jag handlar hos gör det inte
Kraftkabel kan jag köpa kapad, men inte installationskabel :cool:
 
U Uffe A skrev:
Logga in och visa skärmdump där du beställer en meter
Solar som jag handlar hos gör det inte
Kraftkabel kan jag köpa kapad, men inte installationskabel :cool:
0461500 är per meter och 0461501 är 50-meters ring. Jag har i hastigheten klickat fel och fått 1m kabel levererad istället för en ring, så jag kan lova att det fungerar ...

Skärmdump från Ahlsell webbsida som visar produktdetaljer för två kablar med artikelnummer 0461500 och 0461501.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Mikael_L har redan skrivit ett inlägg ang priserna
Inte ohemula påslag
Förutom på Fk
Vad du kan hitta på diverse nätbutiker överensstämmer inte alltid med vad en mindre firma med dåliga rabattbrev får betala hos grossen

https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fq-easy-15-cpr
Mängden fq är ju skevt men priset känns väl inte orimligt?
 
Dyrt jämfört med vad jag betalar hos min leverantör
 
låter ju konstigt med 690 m fk, säljs ju mest i 100m ringar!
Och om man nu behövt fyra färger i 50m rör hade 400m låtit rimligt, alltså fyra ringar på 100m så hur kannan få ihop det till ojämna 690?
I något inlägg tas wago upp som exempel och att de säljs i hundra pack, nä! 2 orna är i 100 pack, treorna i 50 och femorna i 25 pack
 
  • Gilla
LarLid och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.
eh jo, både Ahlsell och Eliko säljer styckvis.
 
J jassaj skrev:
eh jo, både Ahlsell och Eliko säljer styckvis.
Ja, men de är inte grossister. De är fackdetaljister.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Hej
Helt galet ,är det sista jobbet elfirman gör eller?
Man tar det materialet som blir över till nästa
jobb naturligtvis om det inte är något specialprodukt så kan det debiteras hel förpackning möjligen
Varit i branschen i 30 år
Hälsningar Anders
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
"En grossist bedriver handel i stora volymer, så kallade varupartier, med andra företag."
https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlista/grossist/

"En grossist är ett företag som är involverad i grosshandel. Grosshandel är handel med stora volymer av varor mellan företag."
https://www.ekonomifakta.se/Ordlista/Grossist/


Ingen av beskrivningarna stämmer in på ett företag som säljer kabel på lösmeter till en elinstallatör. Så jag håller med @Daniel 109
Sen har det kanske ingen betydelse i praktiken om man kallar Ahlsell för 'grossisten' eller nåt annat...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det påverkar förväntningen på priset. En grossist har lägre priser än butikspris efter som de inte håller på med småhattande. Det blir mindre hantering per artikel.
 
useless useless skrev:
"En grossist bedriver handel i stora volymer, så kallade varupartier, med andra företag."
[länk]

"En grossist är ett företag som är involverad i grosshandel. Grosshandel är handel med stora volymer av varor mellan företag."
[länk]


Ingen av beskrivningarna stämmer in på ett företag som säljer kabel på lösmeter till en elinstallatör. Så jag håller med @Daniel 109
Sen har det kanske ingen betydelse i praktiken om man kallar Ahlsell för 'grossisten' eller nåt annat...
Verkligen ingen betydelse. Förstår faktiskt inte varför frågan återkommer i tråd efter tråd.
Ena gången säljer Ahlsells kabel på löpmeter. Nästa gång ett par pallar med kabel.
Ibland studsar pallarna via något snabblager. Nästa gång körs pallarna direkt från centrallager.
Grossist, detaljist, partihandel, butikshandel, handelsbolag. Lite olika vid olika affärer.

Sett att @daniel109 tycker detta är en viktig fråga eftersom han lyfter den i många trådar.

Så här skriver tex. Ahlsell själva på sin hemsida:

Ahlsellkonceptet
Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Vi kan därför erbjuda marknadens bredaste sortiment inom VVS, El, Kyl, VA, Industri, Bygg, Fastighet, Ventilation, Isolering, Verktyg & Maskiner och Personligt Skydd.

Så här skriver Dahl på sin hemsida:

Vår affärsidé är att vara det ledande grossist-och handelsbolaget, med uppgift att tillgodose marknadens behov av produkter inom VVS, Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla samt industrins behov av produkter för transport, reglering och mätning av flöden.

 
  • Gilla
Matte001 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.

Ang FQ så undrar jag om du har räknat med att man drar tre ledare? Dvs om du har 200 m rör så är inte 690 m FQ orimligt. Däremot är priset väldigt högt. Ett mer normalt pris ligger runt 2,50 kr/m ink moms (men det ska sägas att Nexans FQ Easy kostar kring 5 kr/m i handeln).
De andra artiklarna är inte fullkomligt orimligt prissatta. Hade priserna varit ink moms så hade det varit i närheten av vad det kostar i handeln.
Angående inköpspriser,det går inte att köpa in FQ 1,5MM för 2,5kr
 
S Styrtekniker skrev:
Du kan fråga elektrikern varför du måste betala för fler "apparater" än han monterat. Typ, dosor, doslock, strömbrytare. En intressant fråga från min sida. Du vet du åt det gått åt 200m FQ? Och inte 690m. När det gäller förbrukningsmaterial får man betala mer. Man kan inte köpa 3 skruvar på grossisten. Man köper förpackningar. Man kan köpa 5 meter kabel, men kapad längd kostar mycket mer per meter. Än en 50 meters ring per meter.
Hej Styrtekniker,

Jag vet ju inte med säkerhet hur mycket FQ1.5 som har gått åt så det är inte säkert att 200m är exakt rätt.

Jag har listat vilka dragningar som gjorts (mätt längs slang osv från start -> slut) och kommit fram till bifogad tabell.

Hur mycket spill och extra längd och liknande som krävs i dosor vet ju inte jag vad som är rimligt.

EDIT: Med 2 dosor på en rad menas att det bara är en start och en slutdosa. I ett rum har jag mätt längs hela dragningen och skrivit startdosa, slutdosa och kopplingsdosor emellan för vägguttag
 
  • Tabell över kabellängder och antal dosor i ett byggprojekts eldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.