BirgitS
Javisst, men du blir lite begränsad i framtiden. Det går ju att ha vedförråd i något som inte är en byggnad genom att takhöjden är så låg att man inte kan vistas längre tid i boden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, det blir ju enklare än att kapa något. Jag har lite virke liggande. Funderar på slänga upp en 45x70 längst fram och en 28x45 på mitten, Alternativt ställa en 45x70 på högkant längst fram och ha en liggande 45x70 på mitten.
En 2x3" på högkant där framme och nått som stöder ungefär på mitten blir nog bra.
Vill du inte ha plåt eller tycker det blir för svårt att kapa kan jag föreslå Onduline som är en bitumenskiva med måtten 95x200cm
Lägger du taket med sidolutning i stället bör 2,5m plåt funka utan kapning och man får två plåtar för en femhundring på Byggmax.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men du blir lite begränsad i framtiden. Det går ju att ha vedförråd i något som inte är en byggnad genom att takhöjden är så låg att man inte kan vistas längre tid i boden.
Nu är det ju inga större problem att riva den gamla pergolan/vedboden om man vill bygga nått annat i framtiden eller om nån paragrafryttare tycker att det är en byggnad (eller såga av stolparna så takhöjden blir 170 eller nått om man känner för det)
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men du blir lite begränsad i framtiden. Det går ju att ha vedförråd i något som inte är en byggnad genom att takhöjden är så låg att man inte kan vistas längre tid i boden.
Ja det är ju ett alternativt. Jag utgår jag ifrån det behovet jag har just nu och kommer det ändras så är det nog inte så svårt att bygga om eller ta bort vedförrådet.
 
Tobbe.A
F fribygg skrev:
En 2x3" på högkant där framme och nått som stöder ungefär på mitten blir nog bra.
Vill du inte ha plåt eller tycker det blir för svårt att kapa kan jag föreslå Onduline som är en bitumenskiva med måtten 95x200cm
Lägger du taket med sidolutning i stället bör 2,5m plåt funka utan kapning och man får två plåtar för en femhundring på Byggmax.
Jag ska kolla upp onduline, tack för tipset! Jag har aldrig hört om det, men det är helt vattentätt och bara att skruva upp, eller?
 
S scorp1on skrev:
Håller säkert, men ur ett beräkningsperspektiv är det svårt att säga då det inte finns några materialegenskaper för trall på samma sätt som det finns för konstruktionsvirke, limträ etc.

Dina pelare på 70x70 kommer i alla fall inte knäckas (räknade på C14 konstruktionsvirke).
Ett vedföråd kanske inte behöver beräknas? Tycker det är vettigt om TS kan återanvända en överlopps pergola och erfarenhetsmässigt så håller den säkert till vedföråd även om den inte är byggd av klassat virke.
Jag skulle till och med säga att den visade konstruktionen skulle hålla med trp 20 även utan något takfall även om det vore fördelaktigt med ett fall på 70mm(pga tillgängligt mtrl) med de pergolamåtten
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag ska kolla upp onduline, tack för tipset! Jag har aldrig hört om det, men det är helt vattentätt och bara att skruva upp, eller?
Finns på Bauhaus och är tätt, kanske 10% dyrare än 0,4 plåt men det är ju ekonomiskt att välja en skiva som ger minimalt med spill.

Onduline ryms i personbil utan att använda släp och det kan ju oxå vara nått att tänka på om man inte har egen kärra och bara vill åka till byggvaruhuset en gång.

Begagnad/överbliven plåt borde vara ett vettigt alternativ till ett vedskul om någon i din närhet har plåtar över.
 
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Finns på Bauhaus och är tätt, kanske 10% dyrare än 0,4 plåt men det är ju ekonomiskt att välja en skiva som ger minimalt med spill.

Onduline ryms i personbil utan att använda släp och det kan ju oxå vara nått att tänka på om man inte har egen kärra och bara vill åka till byggvaruhuset en gång.

Begagnad/överbliven plåt borde vara ett vettigt alternativ till ett vedskul om någon i din närhet har plåtar över.
Ja, det låter ju onekligen smidigare än att konka hem en plåt. Jag saknar både släp och dragkrok så jag begränsas ju en del när det gäller just sånt.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, det låter ju onekligen smidigare än att konka hem en plåt. Jag saknar både släp och dragkrok så jag begränsas ju en del när det gäller just sånt.
Bauhaus har plåt som imiterar tegel som är ungefär 107x133cm som sannolikt går att frakta i en modern sedan eller på en cykelkärra
 
Tobbe.A
Såhär ser bygget ut nu, om någon är intresserad…

Det har tagit en jäkla tid pga dåligt väder och ungar. Det är lite smågrejer kvar så som att fästa plåtarna ordentligt, ev hängränna och lite finlir. Det är i alla fall klart att användas som vedförråd nu. Takutsprånget blev en aningen litet fram och bak (knappt 25 cm) men jag hoppas det regn som kommer in torkar snabbt med tanke på hur mycket vind som kan blåsa igenom.

Jag fick köpa takpapp, råspont och panel, resten är byggt av det jag hade hemma.

//Tobbe
 
  • Nybyggt trävedförråd med öppna sidor och takutsprång, omgiven av trädgård och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Det ser prydligt ut och är ganska påkostat med så mycket nytt mtrl till ett vedföråd.
 
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Det ser prydligt ut och är ganska påkostat med så mycket nytt mtrl till ett vedföråd.
Jepp, det fick bli så efter en del velande gällande utförande och material. Jag ska ändå se skiten varje dag ;)
 
Tobbe.A
Nu när är jag färdig med vedförrådet kom jag på att det hade varit bra att ha lite belysning där.

Har någon tips på en batteridriven lampa för utomhusbruk som går att sätta upp taket/väggen? Det behöver inte vara rörelsesensor eller så.

//Tobbe
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra idé!
Såhär blev mitt vedskjul. Det blåa är en presenning för att hindra markfukt.
Ett hembyggt vedskjul med röda väggar och en blå presenning på marken, fullt med staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tobbe.A och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra idé!
Såhär blev mitt vedskjul. Det blåa är en presenning för att hindra markfukt.
[bild]
Fint(y)
blir det stora problem med markfukt?
aldrig haft detta trots att min ved ligger direkt på marken i skjulen... :thinking::thinking:
Eller har ni bättre koll? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.