Åsa Lund
Här är mojord och en rullstensås strax intill så det är ganska surt i backen. Och den presenningen hade ändå öljetterna blåst sönder på så den fick komma till nytta på annat sätt ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Här är mojord och en rullstensås strax intill så det är ganska surt i backen. Och den presenningen hade ändå öljetterna blåst sönder på så den fick komma till nytta på annat sätt ;)
rullstensås:thinking:
något man har till stenbitsrom? ;):rofl:
(skämt)

• Gilla
  • Haha
Rigor och 1 till
  • Laddar…
Tveksamt om mitt tak kommer orkar snö :rofl:
Men har nu fyllt med ved upp till taket, så det blir va det blir i februari med all snö på.

• Ett vedskjul fyllt med vedstockar under ett tunt tak omgivet av skog och rörlig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Tveksamt om mitt tak kommer orkar snö :rofl:
Men har nu fyllt med ved upp till taket, så det blir va det blir i februari med all snö på.
ett par ribbor tvärs över så håller det(y)

Blir väl något sådant, hade dottern me upp igår och idag så det blev bara fylla på med klyvd ved. Tänker bygga något riktigt till våren. Men nu börjar det bli dax att fälla igen, har dock kvar några eländiga jättekubbar från en gran, 90cm i diam, inte kul att handskas med. Men en kubb ger mycket ved dock

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Blir väl något sådant, hade dottern me upp igår och idag så det blev bara fylla på med klyvd ved. Tänker bygga något riktigt till våren. Men nu börjar det bli dax att fälla igen, har dock kvar några eländiga jättekubbar från en gran, 90cm i diam, inte kul att handskas med. Men en kubb ger mycket ved dock
ta sågen, det går fortast..

A
ställ kubben på högkant.
såga tårtbitar som är så pass stora eller små att du slipper klyva dem igen..
gör så hela kubben runt så är det bara att ta nästa.. Så är det snart klart..
Och bara bära in och trav upp..

minsta besväret.. (y)

Tobbe.A
Maskintok skrev:
Fint(y)
blir det stora problem med markfukt?
aldrig haft detta trots att min ved ligger direkt på marken i skjulen... :thinking::thinking:
Eller har ni bättre koll? :D
När jag läst om förvaring av ved så har jag läst att det är bra att ha ventilation underifrån på något sätt och att det kan komma en del fukt från marken. Det betyder ju givetvis inte per automatik att veden blir dålig om man inte har det. Gissar på att det främst gäller om man inte har helt torr ved från början.

Såhär gjorde jag. Lastpallar för att få luft underifrån ifall det skulle bli fuktigt, förrådet är ju ändå ganska öppet. Pallarna står på trädgårdsplattor med syllpapp för att skydda trät.

• Öppet vedförråd byggt av trä med staplad ved på lastpallar för ventilation och trädgårdsplattor med skyddande syllpapp under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
jo jag som säljer ved och eldat tillverkat ved sedan barnsben... Har kört med lastpallar förr men det var ingen skillnad om skjullet var bra byggt och veden i botten hyfsat torr.

viktigast är att det kan blåsa igenom högen från alla håll..
underifrån är viktigt om veden skall förvaras mer än 1 säsong.

Tobbe.A
Maskintok skrev:
jo jag som säljer ved och eldat tillverkat ved sedan barnsben...
Då låter det ju som du har rätt bra koll på grejerna :)

• Gilla
Kerbjo
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi hoppas att vårt lager med ved räcker i flera år.
Då kanske det är bra med presenning under betongplattorna och därpå lastpallar under veden. Det blåser friskt genom pallarna i alla fall, har jag märkt :)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi hoppas att vårt lager med ved räcker i flera år.
Då kanske det är bra med presenning under betongplattorna och därpå lastpallar under veden. Det blåser friskt genom pallarna i alla fall, har jag märkt :)
Jajemän (y)
allt handlar om planering och under hur lång tid man ska ha veden liggande..
Jag som eldar slut och säljer av den veden som ligger i skjul.. har inget inunder.. medans min ved för kommande år ligger inomhus.. Och torkar på.. Med glesa väggar... Och slag inunder... ;)

B
Vi har ganska lerig jord som ofta är blöt. Har jag lagt veden direkt på marken är den ved som är i direkt kontakt med jorden fuktigare, klart större tendens till mögel osv. Men det är inte många vedträn det rör sig om per m3.

En lastpall eliminerar ju det problemet, även om det är litet. Och i någon utsträckning torkar ut högen, eftersom vinden kommer åt bättre. Jag har inte mätt, dokumenterat eller kontrollerat, men för mig känns det rätt att göra så.

Sen är det väl mer av ett teoretiskt problem än praktiskt problem, det viktiga för att få riktigt torr ved är att veden klyva och får torka ut länge (klyva före påsk, gärna 2års torktid). Och att den är täckt med tak. Tror ventilerat golv påverkar marginellt. Likaså vägg eller ej. Om det är lite mindre energi i veden spelar det kanske inte så stor roll? Jag har lastpallar stående, så de kommer till användning. Jag hade inte köpt nytt virke för att bygga ett ventilerat golv i vedboden.

Kan tänkt mig att ett lager grus också hade fungerat bra, för att bryta kontakt mellan blöt jord och ved.

Snygga bilder!

Nästa viktigare är att travarna inte står mot varandra så det inte kan ventilera mellan dom. En 5 cm glipa mellan är bra, göres med att med jämna mellanrum skjuta in ett trä mot bakomvarande trave, den låses på plats genom att trava mera., Jag har plastpallar, dom ruttnar inte, har några kvar 12001200 mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.