useless useless skrev:
Knivar, pilbågar, luftgevär, etc hade man väl från tidig skolålder? Nu för tiden får man väl inte köpa det om man är under 18 och insatsstyrkan kommer om grannen råkar se dig med något vapen i handen hemma på tomten.
Insatsstyrkan dök faktiskt upp hos grannen, typ 10 poliser med automatkarbin samt hjälmar och kroppskydd. En polis stod kvar utanför byggnaden 10m från min fastighet så jag gick dit lite försynt ned händerna synliga och undrade vad som stod på. Det var en övning där dom fått låna grannens stora uthus för detta. Var en hel del skrik och automateld under denna händelse,
 
  • Wow
pmd
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Insatsstyrkan dök faktiskt upp hos grannen, typ 10 poliser med automatkarbin samt hjälmar och kroppskydd. En polis stod kvar utanför byggnaden 10m från min fastighet så jag gick dit lite försynt ned händerna synliga och undrade vad som stod på. Det var en övning där dom fått låna grannens stora uthus för detta. Var en hel del skrik och automateld under denna händelse,
Måste varit länge sedan för man tog bort möjligheten till helautomatiskt för många år sedan efter att en polis lekte vilda västern. Fast en van skytt kan få halvautomat rätt fort. De flesta klarar skjuta snabbare än en carl Gustav m/45 iaf :)
 
P
M/45B hade jag nästan glömt bort. Världens bästa kpist.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
Fungerar ganska bra utan smörjfett. Om man får eldavbrott så tar plockar man ur slutstycket och pillar bort gruskornen. Sen går det bra att skjuta igen.
 
Det var 3år sen Var faktiskt lite förvånad av beväpningen , dom har väl haft HK MP5 för men det dom bar då var en mindre variant av M-16, så inte en en kpist. Möjligt att det inte var automateld utan flera som sköt samtidigt.
 
Pilbågar var kul när man var grabb. Vi använde oftast enträ när vi täljde till bågar och så vanligt snöre. Pilar gjordes av så raka grenar man kunde hitta eller av morsans blompinnar. Fågelfjädrar blev "styrfenor" och tvåtumsspik var bra som spets :D
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fungerar ganska bra utan smörjfett. Om man får eldavbrott så tar plockar man ur slutstycket och pillar bort gruskornen. Sen går det bra att skjuta igen.
Precis, därför den också passar bra för kustjägare då den är skjutklar mer eller mindre direkt när du kommer upp ur vattnet. Även därför Sverige valde FN FNC istället för AR15 plattformen. AR15 tål inte smuts och is/snö samt behöver vapenvård efter vara några salvor. FNC/AK5 fungerar bra med smuts och is. Samt du kan öka gastrycket för att trycka rent den
 
P pmd skrev:
En kvarvarande relik är kamerastativ (och saker som hör till den sfären).
Ja ”kameraväskan” består för de flesta numera av mobilen och en selfiepinne
 
V Ville_Vessla skrev:
Det var 3år sen Var faktiskt lite förvånad av beväpningen , dom har väl haft HK MP5 för men det dom bar då var en mindre variant av M-16, så inte en en kpist. Möjligt att det inte var automateld utan flera som sköt samtidigt.
Det var väl förmodligen en HK G36 de bar omkring på då. Det är piketen som har de bössorna, bland annat.
”Vanliga” poliser släpar omkring på MP5.
Trotjänaren M45 började väl fasas ut någon gång efter Malexander.
 
Keiller Keiller skrev:
Ett viktigt meddelande till alla er i Småland:
[bild]

Min fru hade precis dukat fram fika så jag var tvungen att byta kanal. Tur vi har TV1.
[bild]
Testbilden måste vara inklistrad. Om de andra tidsmarkörerna - kläderna, möblerna, fikat - stämmer, så fanns det inte färgteve. Ni som var med minns också att det var en rejäl sorgkant runt bilden. Den gick inte ut till kanten som en LCD-skärm.

Det fanns inga kanaler att byta mellan heller, för den delen.
 
A andersmc skrev:
Testbilden måste vara inklistrad. Om de andra tidsmarkörerna - kläderna, möblerna, fikat - stämmer, så fanns det inte färgteve. Ni som var med minns också att det var en rejäl sorgkant runt bilden. Den gick inte ut till kanten som en LCD-skärm.

Det fanns inga kanaler att byta mellan heller, för den delen.
Ja, bilden är manipulerad. Av mig för ett antal år sen i ett helt annat sammanhang. Originalbilden ur en broschyr visade en avstängd tv och det var ju inte vidare värst kul som illustration.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En minut?? :) Det kunde ta fem minuter. Barnprogrammen var i stort sett över innan det blev bild på min barndoms gamla svart-vita TV. :)

Och det är ungefär rätt. Ett rör tar i runda slängar tre-fem minuter innan det är helt uppvärmt.

Sedan så luktade det ju gott (inte) med allt det brända dammet, och det glödde så fint när man tittade in genom ventilationsgallren. Och så har vi ju 15W lampan på de lite modernare Luxor-apparaterna som lyste upp väggen bakom TVn. Det är väl Phillips som för traditionen vidare med sin "AmbiLight" (tror jag det heter).
Minnet sviker mig, därav min formulering, en evighet. Men du bekräftar det jag trodde mig minnas, att det tog en evighet och man missade en massa:cry:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minnet sviker mig, därav min formulering, en evighet. Men du bekräftar det jag trodde mig minnas, att det tog en evighet och man missade en massa:cry:
Å andra sidan, barnprogrammen på "kanal 1" började halv fem och det var mitt i middagsstöket så jag hoppades alltid på att vi var färdigätna när barnprogrammen på TV2 började en timme senare, 17:30. Där visades pedagogiska program från Vietnamkriget bl a :rolleyes:
 
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Å andra sidan, barnprogrammen på "kanal 1" började halv fem och det var mitt i middagsstöket så jag hoppades alltid på att vi var färdigätna när barnprogrammen på TV2 började en timme senare, 17:30. Där visades pedagogiska program från Vietnamkriget bl a :rolleyes:
Stooppp, få mig inte att minnas alla läskiga "barnprogram" från min barndom.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.