Hej alla glada! Behöver lite hjälp och input

Kommunen kommer i höst släppa 6 tomter. Se inringade området i detaljplanen och bilden med röda prickar. Norr är uppåt på alla bilder. De verkar ha bra läge med solen på bakgården.

Max byggnad för huset är 120 m2 (4 m från tomt) och komplementbyggnad om 40m2 (1 m från tomt). Vi är inne på att bygga ett två planshus och ett garage.
Min första fråga är om dessa tomter har en dålig form (för smala)? Tomtarea är runt 850 m2 och de verkar vara dubbelt så långa som breda. Min andra fråga är vilken av dessa 6 är bäst? På högra sidan finns en lekplats och vänster sidan en förskola. Där jag markerat ett K är ett kollonilottområde (L i detaljplanen). Dessa tomter byggs i ett befintligt villaområde.

Är det bättre vänta på nästa etapp (se bild med gula prickar). Risken är att vi får vänta länge och att priserna går upp tills dessa släpps. Sedan kanske kolonilotterna är lite väl nära.. Dessa är lite längre från befintligt villaområde. Skogen precis intill.

Uppskattar all feedback!
 
  • Detaljplan med inringat område för tomter i ett villaområde med orienteringsnorrmärke och omgivande faciliteter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över ett villaområde med markerade tomter och ett kolloniområde, detaljplan med gula prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljplan med inringade tomter som är markerade med röda prickar, närliggande kollonilottområde och förskola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle nog välja att vänta och välja en av dem som får "ryggen" mot koloniträdgården. Annars vilken som av de som är nu. Huruvida de som är närmast parken reps dagiset är bra eller dåligt val är svårt att sia om, men oftast är ju en förskola tom när man själv är ute i trädgården.

Tomterna mot skogen kan vara bra, det beror ju lite på om det finns planer på fler tomter bakom elelr inte i ett senare skede.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tänk på att det inte går att få grannemedgivande för friggebodar och attefallsåtgärder när grannen är allmän plats i detaljplanen. Det spelar roll om man vill kunna bygga nära gränsen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har du barn i dagisålder är det en fördel om det inte går att se hemmet från dagis. Det kan bli en väldig hemlängtan. Har du större barn så är dagis som sagt tomt när du är hemma. En lekplats kan vara kul att ha nära men kan också bli lite stökigt.
 
Baksidan på huset i sydvästläge om jag får välja.
Så tomterna med gula prickar mellan vägen och koloniområdet hade jag föredragit.
Kanske t o m så att jag hade valt den där pricken är på väg att glida av tomten, eller möjligen den till höger (på änden)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle nog välja att vänta och välja en av dem som får "ryggen" mot koloniträdgården. Annars vilken som av de som är nu. Huruvida de som är närmast parken reps dagiset är bra eller dåligt val är svårt att sia om, men oftast är ju en förskola tom när man själv är ute i trädgården.

Tomterna mot skogen kan vara bra, det beror ju lite på om det finns planer på fler tomter bakom elelr inte i ett senare skede.
Precis dom tomterna tycker jag med är mest intressanta men sen när jag fick reda på att dessa 6 säljs innan så blev jag tveksam om det är värt att vänta.
Det har du rätt i, har inte tänkt på att förskolan då står tom så egentligen hellre nära förskola än lekplatsen kanske.

Det är svårt att veta med kommunen. Men jag har hittills inte sett någon plan på att de ska göra något bakom skogen men man kan ju aldrig veta vad som dyker upp i framtiden. Känner ändå att jag väljer en tomt med trädgård i sydväst än ha skogen som utsikt men som kan försvinna när som helst.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänk på att det inte går att få grannemedgivande för friggebodar och attefallsåtgärder när grannen är allmän plats i detaljplanen. Det spelar roll om man vill kunna bygga nära gränsen.
Tack snälla för feedback! Hade ingen aning. Allt inom detta är nytt för oss.
 
T toolman77 skrev:
Har du barn i dagisålder är det en fördel om det inte går att se hemmet från dagis. Det kan bli en väldig hemlängtan. Har du större barn så är dagis som sagt tomt när du är hemma. En lekplats kan vara kul att ha nära men kan också bli lite stökigt.
Juste, smart input!
 
J Jan_G skrev:
Baksidan på huset i sydvästläge om jag får välja.
Så tomterna med gula prickar mellan vägen och koloniområdet hade jag föredragit.
Kanske t o m så att jag hade valt den där pricken är på väg att glida av tomten, eller möjligen den till höger (på änden)
Precis dom hade jag ögonen på innan jag fick reda på att det först är dessa 6 som säljs. Vet inte om jag tycker det är värt att vänta man kanske kan leva med en långsmal tomt?
 
Claes Sörmland
Isabellaa Isabellaa skrev:
Tack snälla för feedback! Hade ingen aning. Allt inom detta är nytt för oss.
Haha, det var nog t o m en nyhet för lagstiftaren. Det var ingen politiker eller tjänsteman som planerade detta utan det råkade bara bli så p g a olyckliga skrivningar i lagen och nitiska domare som tolkade texten. Sen har ingen regering velat ändra på det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, det var nog t o m en nyhet för lagstiftaren. Det var ingen politiker eller tjänsteman som planerade detta utan det råkade bara bli så p g a olyckliga skrivningar i lagen och nitiska domare som tolkade texten. Sen har ingen regering velat ändra på det.
Hahaha oj vad sjukt
 
T toolman77 skrev:
Har du större barn så är dagis som sagt tomt när du är hemma.
För oss som jobbar hemifrån ett par dagar i veckan är det inte alls så att det är tomt på dagis när man är hemma.
Likaså för dom som jobbar skift, natt, är sjuka en vecka osv.

Jag hade aldrig bosatt mig granne med varken lekplats, dagis eller liknande om jag får välja. Helt klart ett fall av NIMBY för min del. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med, man kan förvånas över hur mycket vissa barn låter när det leker... och hur mycket grejer som hamnar utanför förskolegården.

/M
 
tensiden tensiden skrev:
För oss som jobbar hemifrån ett par dagar i veckan är det inte alls så att det är tomt på dagis när man är hemma.
Likaså för dom som jobbar skift, natt, är sjuka en vecka osv.

Jag hade aldrig bosatt mig granne med varken lekplats, dagis eller liknande om jag får välja. Helt klart ett fall av NIMBY för min del. :)
Nej det har du rätt i. Vi båda jobbar hemifrån och då skulle man nog störa sig på det. Men jag tänker kanske några hus bort från lekplatsen och förskolan så kanske de mittersta husen inte är så dumma?
 
M mgranbom skrev:
Jag håller med, man kan förvånas över hur mycket vissa barn låter när det leker... och hur mycket grejer som hamnar utanför förskolegården.

/M
Haha ja du har helt rätt. Vi båda jobbar ju hemifrån så det hade vi nog stört oss på om vi var för nära. Men funderar på om de mittersta husen kanske ändå är tillräckligt långt bort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.