W witten skrev:
Det bli fel att jämföra en laddhybrid när diskussionen gäller elbilar. Hybriderna har så små batterier att det blir en väldig massa djupa laddcykler 0-100% som orsakar degradering. Elbilen kan man ha ligga och pendla mellan 50-80% till vardags utan att gå utanför det.
Nu är det ju inte så, hybriderna använder bara delar av batteriet också. Annars skulle de inte kunna erbjuda bstterigarantier. Min bil använder normalt intervallet 30-90%. Mellan dessa värden visar dock bilen 0-100%. Det leder dock till att man ibland kör lite längre på 0% (om man kör med extremt låg strömförbrukning), samt att ibland är bilen laddad ner än 100% (eftersom laddningen när den är klar egentligen är lägre pga dåligt blandad elektrolyt i batterierna, den går ned under 100% efter en stunds vila). Så viss skillnad ger detta, men inte så mycket som folk tror när de läst på om batterier

Den stora skillnaden är dock att ett större batteri slits mindre snabbt av flera anledningar:
- man ligger större del av tiden i den optimala delen av batteriets intervall (framförallt för att man aldrig "tömmer" batteriet, men även för att man sällan laddar "fullt".
- det större batteriet får en mindre laddström och ett mindre uttag per cell, vilket ökar livslängden en aning. Man kompenserar gärna detta i laddhybrider med att ha en låg laddeffekt

Nu skrev jag att min bil har tappat batterihälsa ovanligt snabbt och poängen var att jag använde min bils batterihälsa för att visa att batterierna i rena elbilar kommer att ha en helt OK kapacitet efter 30000 mil.

Mitt uttalande skall snarare ses som ett argument emot laddhybrider.
 
V vectrex skrev:
1. Är ju svårt att argumentera mot. Jag kan bara säga att jag kände likadant innan jag skaffade min elbil (en ID.3). Efter några långresor har jag lärt mig. Ångesten är helt borta. Det är inget problem.
Jag kan dock tänka mig att fjällresa v.7 kommer bli en utmaning (har bara haft den sen mars). Hade jag gjort långresor i inre Norrland hade jag troligen känt annorlunda.

2. Ja, det är ju vad det är. Tänk dock på att teslan främst har bättre räckvidd för att den är mycket mindre och har mindre luftmotstånd.

3. Ja, här är det ju svårt att argumentera mot.

4. Helt övertygad att det är ett totalt icke problem. Låt bli att ladda till 100% när du inte måste. Använd bara snabbladdare vid långresor.

5. Ja, det finns men ökar också förbrukningen.

6. Detta förstår jag inte alls. Om något så är en elbil överlägsen då du kan starta både värme och ac innan du satt dig i bilen (med app eller via schema). Oavsett tillgång till eluttag.

Varken Ac:n eller värmen ökar förbrukningen nämnvärt. (Ja, det märks i marginalen).
Rörande #4, dels så laddar man ju inte batterierna fulla (även om de mår bättre av att hålla en ännu lite lägre högsta laddning). Dels så saknar många bilar möjlighet att begränsa laddningen så man måste övervaka den okulärt om man vill undvika att ladda till 100%. Lösningen är istället att man till vardags småladdar på affärer och liknande hela tiden då man har under 60% (eller vad man nu sätter för gräns).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande #4, dels så laddar man ju inte batterierna fulla (även om de mår bättre av att hålla en ännu lite lägre högsta laddning). Dels så saknar många bilar möjlighet att begränsa laddningen så man måste övervaka den okulärt om man vill undvika att ladda till 100%. Lösningen är istället att man till vardags småladdar på affärer och liknande hela tiden då man har under 60% (eller vad man nu sätter för gräns).
De innebär alltså ännu kortare räckvid
Snacka om räckviddsångest
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De innebär alltså ännu kortare räckvid
Snacka om räckviddsångest
Drygt två månader in och närmare 1000 mil i elbil.:surprised:
Räckviddsångest har man första två "långresorna" sedan har man lärt sig att planera sin resa.
Största frustrationen är snarare alla appar/kort/blippar man måste ha för att kunna nyttja laddare runt om i landet!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De innebär alltså ännu kortare räckvid
Snacka om räckviddsångest
Hur långt kör du dagligen?
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt för att bestämma mig....
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?

Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.

Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...

Inga kommentarer om att räckvidden räcker för de flesta enligt olika undersökningar.
Jag är inte som alla andra...
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt för att bestämma mig....
Det finns några punkter som är emot elbil
1. Räckvids ångest. Även om de flesta turer jag gör är kortare sträckor där det inte är några problem. Problemen uppstår när vi reser till landet. Det är drygt 40mil.
En fullastad bil i motorvägs fart då drar det energi... Jag vill inte stanna 1h för att snabbladda batteriet. Jag vill vara framme nu... Att tanka bensin det tar inte många minuter. Elbil ladda en eller 2 gånger under resan. Jag är inte orolig för laddning. De större rastplatser har laddning. Och det fins några på vägen.
2. Priset ä, det kostar att ligga på topp. Helst hade man velat ha en tesla, den ända som har bra räckvidd. Men min plånboken har inte samma räckvidd så det får bli vw id4
Behöver en större bil. Barn och fru... Och barnvagn...
3. Att jag har blivit anti mot elbilar för att de är så pass upphaussade. Politikerna har surrat in sig totalt. .
4. Livslängd på batteri.
5. Dragkrok? Takräcke?
,6. Kupé värmare? Ac?

Många frågor...
Men om 4år när det är dags att byta bil igen så ska jag kolla upp elbil igen. Vem vet hur elbilarma har utvecklats.

Hybrid känns som allround däck. Dåliga året om. Alldeles för dyr och alldeles för kort räckvidd. Ca 2-3 mil... Riktiga mil...
Kan ju säga att med min ID4 jag har så tar man sig ca 30 mil med viss marginal från 100% SoC med motorvägsfart (vissa sträckor 120km/h), fullastad med hund, 2 vuxna, två barn samt en stor klumpig packline takbox.

Du behöver snabbladda ca 15minuter på ditresan och hemresan.

Kör du tom bil så kan det kanske gå att ta hela sträckan utan snabbladdning, men det är lite taskigt mot batterierna att köra så hårt med SoC, bättre att köra normal SoC på 80% eller kanske 90% och snabbladda 10min och sträcka lite på benen.

Det ju inte farligt att ladda 100% och dra ur nästan allt, men det hör till "batterivett", ungefär som att man inte ska rusa en kall fossilmotor, det går men inte det bästa man kan göra. Kör man upp batteriet till 100% SoC så bör man börja förbruka laddningen inom någon dag eller tidigare.

Förutsatt att du kan destinationsladda när du är framme.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De innebär alltså ännu kortare räckvid
Snacka om räckviddsångest
Det beror väl på ens dagliga behov. Min fru kör sällan mer än några mil med sin bil, varför skulle hon behöva ha batteriet fulladdat hela tiden?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande #4, dels så laddar man ju inte batterierna fulla (även om de mår bättre av att hålla en ännu lite lägre högsta laddning). Dels så saknar många bilar möjlighet att begränsa laddningen så man måste övervaka den okulärt om man vill undvika att ladda till 100%. Lösningen är istället att man till vardags småladdar på affärer och liknande hela tiden då man har under 60% (eller vad man nu sätter för gräns).
Finns det verkligen rena elbilar där man inte kan styra hör högt laddningen skall gå?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur långt kör du dagligen?
Nu har du inte läst mitt inlägg tidigare.
Det är inte min dagliga körning som är intressant. I mitt fall
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror väl på ens dagliga behov. Min fru kör sällan mer än några mil med sin bil, varför skulle hon behöva ha batteriet fulladdat hela tiden?
Det är så hon kör. Men kör alla så?
Alla kör vi olika. Det finns undersökningar som säger en siffra. Men det är inte alla utan bara en del.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är så hon kör. Men kör alla så?
Alla kör vi olika. Det finns undersökningar som säger en siffra. Men det är inte alla utan bara en del.
Du laddar efter dina behov. De kanske kortar batteriets livslängd med 10% (taget ur luften, men inte orimligt) och då är det ditt val. Det är upp till nästa köpare att ta den risken, precis som man idag tar risken med en motor som kanske skär.
 
Intressant hur snabbt man accepterar försämringar. Vi börjar med mobilen tidigare 2veckor standard, och det blev några dagar.
Nu med dagens smartphone så är det okej att ta med sig laddaren för att klara sig en dag...

Sen har vi elbilar. Där är det okej att man måste ladda bilen lite då. Och då. Då måste man hitta en snabb laddare någonstans. Sen behöva vänta runt 40min.
Det är en bil som bara de som bor i villa eller radhus. Eller de som bor där det finns p-platser. Det är långt ifrån alla som har den fördelen. LaddStolpar lär dröja.
Ska man resa någonstans måste man planera när det är dags att ladda.
En bil som efter 10år lär ha tappat bra mycket mer än en vanlig bil i värde eftersom då börjar batteriet ta slut. Ett batteri slits vid snabbladdning det som många verkar tycka är ok. Jag ska dessutom bara ladda bilen till 60% för att spara på batteriet. Vilket resulterar i att den räckvidd dom redan idag inte är jättebra blir ännu kortare....
Men eftersom snittet säger att det fungerar.

Det måste vara en religion att äga elbil.
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du laddar efter dina behov. De kanske kortar batteriets livslängd med 10% (taget ur luften, men inte orimligt) och då är det ditt val. Det är upp till nästa köpare att ta den risken, precis som man idag tar risken med en motor som kanske skär.
Jo men din jämförelse med en bil haltar eftersom det är inte jätte vanligt att en bensinmotor brakar ihop.
Men ett batteri däremot har tappat en stor del sv sin effekt och kanske måste bytas ut till en kostnad på 100000. Att batteriet tappar effekt och tar slut det är fakta. En bensin motor vet man inte om eller när en motor behöver större renovering. Stor chans aldrig.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant hur snabbt man accepterar försämringar. Vi börjar med mobilen tidigare 2veckor standard, och det blev några dagar.
Nu med dagens smartphone så är det okej att ta med sig laddaren för att klara sig en dag...

Sen har vi elbilar. Där är det okej att man måste ladda bilen lite då. Och då. Då måste man hitta en snabb laddare någonstans. Sen behöva vänta runt 40min.
Det är en bil som bara de som bor i villa eller radhus. Eller de som bor där det finns p-platser. Det är långt ifrån alla som har den fördelen. LaddStolpar lär dröja.
Ska man resa någonstans måste man planera när det är dags att ladda.
En bil som efter 10år lär ha tappat bra mycket mer än en vanlig bil i värde eftersom då börjar batteriet ta slut. Ett batteri slits vid snabbladdning det som många verkar tycka är ok. Jag ska dessutom bara ladda bilen till 60% för att spara på batteriet. Vilket resulterar i att den räckvidd dom redan idag inte är jättebra blir ännu kortare....
Men eftersom snittet säger att det fungerar.

Det måste vara en religion att äga elbil.
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Mobilen gick förut att ringa med och batteriet höll en vecka. Nu har du en dator i fickan som klarar allt och batteriet räcker hela dagen. Inte illa!

Om du inte kan ladda där du normalt parkerar över natten blir elbil antagligen rätt struligt att äga. Kan du det slipper du besöken till macken.

Är 95% av dina resor av en längd som gör att du inte behöver ladda innan du är framme eller hemma igen så kommer du sällan behöva snabbladda.

Jag tror inte att det egentligen blir sämre att ha elbil men det kommer ibland vara annorlunda. Fördelarna med elbilen överväger omaket att lära nytt beteende för nånga.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
T toolman77 skrev:
Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Mobilen gick förut att ringa med och batteriet höll en vecka. Nu har du en dator i fickan som klarar allt och batteriet räcker hela dagen. Inte illa!

Om du inte kan ladda där du normalt parkerar över natten blir elbil antagligen rätt struligt att äga. Kan du det slipper du besöken till macken.

Är 95% av dina resor av en längd som gör att du inte behöver ladda innan du är framme eller hemma igen så kommer du sällan behöva snabbladda.

Jag tror inte att det egentligen blir sämre att ha elbil men det kommer ibland vara annorlunda. Fördelarna med elbilen överväger omaket att lära nytt beteende för nånga.
Jo, det är illa. Du glömmer att vi i princip är vid vägs ände gällande liten processteknik till processorerna i mobiltelefoner, idag är det runt 7nm och vi kanske kan klara ett steg till. Så trots detta så är batteritiden max två dygn även med de största batterierna på 4000-4500 mAh. Inte mycket till utveckling annat än att telefonen kan göra mer. Om det varit riktiga framsteg över hela linjen hade telefonen klarat att göra lika mycket som idag, med samma batteritid som en Nokia 3110.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.