Mikael_L
O onaka skrev:
Detta är från huvudet så kan skilja lite ...
Priser ex.moms ca:
FQ1.5: 5,50kr/m
Apparatdosa: 40kr/st
Kopplingsdosa (utanpåliggande): 25kr/st
Doslock: 15kr/st
Led-kabel: 10kr/m
Eklk (någon variant): 25kr/m
Regelfästen: 12kr/st
Kabelklammer: 150kr/100st
Klo-kit: 12kr/st
Strömställare dubbeltrapp schneider: 150kr/st
Rörmuff: 11kr/st
Priserna är dock inte helt ovettiga. De tjänar fortfarande en hyfsad slant på materialet, men det är inte något galet absurt påslag, som man kan se exempel på ibland.
Jag skulle nog inte bråka om detta. Men däremot att det fakturerats för mer materiel än använt.
(Detta kan ju ev bero på att just den/de killarna som varit på jobbet håller på med en del svartjobb på kvällar och helger och har satt i system att göra såhär...)

Undrar vad det är för material de installerat. En bild på t.ex. den utanpåliggande kopplingsdosan avslöjar en del. Om det är från de vanliga grossarna, eller malmbergs eller Hornbach ...
Jag funderar delvis för att det stod EKLK-kabel, den gamla sorten finns ju inte kvar på någon av de vanliga grossisterna.
Men det kan ju lika gärna bero på att den som fakturerar gör det manuellt och fortsätter använda det gamla namnet även om det nu råkar vara EQLQ eller EXLQ använt.
 
  • Gilla
danbra och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Priserna är dock inte helt ovettiga. De tjänar fortfarande en hyfsad slant på materialet, men det är inte något galet absurt påslag, som man kan se exempel på ibland.
Jag skulle nog inte bråka om detta. Men däremot att det fakturerats för mer materiel än använt.
(Detta kan ju ev bero på att just den/de killarna som varit på jobbet håller på med en del svartjobb på kvällar och helger och har satt i system att göra såhär...)

Undrar vad det är för material de installerat. En bild på t.ex. den utanpåliggande kopplingsdosan avslöjar en del. Om det är från de vanliga grossarna, eller malmbergs eller Hornbach ...
Jag funderar delvis för att det stod EKLK-kabel, den gamla sorten finns ju inte kvar på någon av de vanliga grossisterna.
Men det kan ju lika gärna bero på att den som fakturerar gör det manuellt och fortsätter använda det gamla namnet även om det nu råkar vara EQLQ eller EXLQ använt.
Står enbart 3G1.5 i fakturan. Klk var något jag (felaktigt) trodde det hette. Så vet ej vad för typ av kabel detta är riktigt.
 
  • Gilla
Pia4321
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag blir rätt förbluffad ibland över vad de är beredda på att dela för förpackningar.
Det håller jag förvisso med om. Det jag vände mig mot var att det skulle vara någon grundregel att allt gick att köpa styckevis, för det finns också rätt mycket prylar som inte går att köpa styckevis.
 
  • Gilla
Kicki_B och 1 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Allt det är är ju standardgrejor. Om det nu skulle vara så att han verkligen måste köpa hela förpackningar så använder han det som är över på nästa jobb. Det är ju inte som att man har 3 dl blandad tvåkomponentsfärg över. Eller vad som är troligare, han köper givetvis allt i hela förpackningar, tar så många han behöver av det han har liggande, kollar sedan förpackningsstorleken och debiterar efter den.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Det håller jag förvisso med om. Det jag vände mig mot var att det skulle vara någon grundregel att allt gick att köpa styckevis, för det finns också rätt mycket prylar som inte går att köpa styckevis.
Men som sagt, förvånansvärt mycket också som de delar på.

Beställde lite pryttlar igår, bl.a ändstycken till fasskena. Blev inte klok på hur många jag skulle få, men 1 frp gick på 13:60 + moms, så inte trodde jag att jag skulle få en enda. Hade också för mig att dessa endast såldes i hel påse.

Men se vad jag kunde hämta ut idag.
Ändstycke till fasskena med etikett på träyta och förpackningspåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Min elektriker brukar debitera för det han gör av med och likadant med rörmokaren, rörmokaren klistrade på röd och blå tejp på varm och kallvatten, han lämnade kvar tejprullarna sedan, så antar han debiterade två rullar.
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.
Om jag lägger en order på 1st apparatdosa hos Ahlsell så får jag 1st även om dom kommer 5 å 5. Enda som man inte kan köpa styckvis på orden ovan är klammer och fq. Men du kan utan problem köpa 1m ekkj 16mm2 även där om den bara finns på 500m bobiner
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Alla grossister i Sverige erbjuder dessutom alla att man kan köpa 1st utav vad man vill oavsett antal per förpackning.

Så ja, du bli kort sagt våldtagen
Det gör de inte alls det.

Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Allt som du fått på faktura är ju sådant som används varje dag i en elektrikers yrke så att betala för mer än installerat är orimligt.

Dock kan jag gå med på att man uppskattar åtgång av vissa material, typ FK.
Men att det gått åt 200 M och man uppskattar det till 690 M är inte riktigt rätt.
Men apparatdosor och sådant är ju inte så svårt att räkna exakt vad som gått åt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Vilken bra affärsidé, gör man så på varje kund så blir det ett riktigt fint överskott. :dizzy:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
E EyEr0n skrev:
Det gör de inte alls det.

Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?
Och samma med en ask wago eller andra toppklämmor och många olika fästelement, plugg, skruv, expanders osv kan man bara köpa hel förpackning.
Porslinssäkring kan jag bara köpa i frp om 5, men däremot passkontakt kan jag köpa styckevis, osv osv
Men däremot balkklammer, skruvkrok för att hänga upp lampa, vissa speciella expanders osv kan jag köpa styckevis.
 
Mikael_L
E EyEr0n skrev:
Men att det gått åt 200 M och man uppskattar det till 690 M är inte riktigt rätt.
Och 700 meter räcker till en hel villa på 150 m2, ...typ ...
 
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet så fakturerar de enbart använt material, resten hamnar i bilen till nästa jobb. Har dragit om all el i vår kåk och fästmaterial/klammrar mm fakturerades inte alls då de ansåg att "det lilla finns det höjd för i timmpriset och marginalen på övrigt material"
Hade jag fått en sådan faktura hade jag gått väldigt hårt åt firman, det är rent bedrägeri.
 
  • Gilla
TommyFIN och 14 till
  • Laddar…
Dessutom verkar det ha lagts vinst på grossistens listpris. Elektrikern betalar själv en bråkdel av listpriset (eller hur?) Och har sedan mage att lägga på ytterligare. Undra på att folk hellre gör jobbet själv med såna rötägg i branschen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det gör de inte alls det.

Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?

Jag svarade på din fråga ovan. Nu hittar jag inte eklk i 10m ringar utan minsta är 25m. Bauhaus har 10m ringar men där tror jag knappast han köpte grejorna

Så även där vart det konstigt när elektrikern tänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.