D deselby skrev:
ÄLSKAR den där bilden. Var alla människor snygga och bar snygga kläder förut, det hade jag glömt bort!
Klart man klär upp sig när man ska se på tv. Hur skulle det annars se ut? Tänk om folk satt i underkläder eller träningsoverall för att se Hyland. Usch...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller hur långsam en gammal TV med rör istället för transistorer var på att starta.

Minns när du var sen till det spännande avsnittet i TV-serien du följde. Det sändes bara en gång och ingen video fanns att tillgå.

Du slog på TV:n som knastrade till när rören började värmas upp, väntade otåligt på att den skulle komma igång samtidigt som programmet redan börjat. Efter en en evighet (en minut?) kom ljudet och 15-20 sekunder senare även bilden.
En minut?? :) Det kunde ta fem minuter. Barnprogrammen var i stort sett över innan det blev bild på min barndoms gamla svart-vita TV. :)

Och det är ungefär rätt. Ett rör tar i runda slängar tre-fem minuter innan det är helt uppvärmt.

Sedan så luktade det ju gott (inte) med allt det brända dammet, och det glödde så fint när man tittade in genom ventilationsgallren. Och så har vi ju 15W lampan på de lite modernare Luxor-apparaterna som lyste upp väggen bakom TVn. Det är väl Phillips som för traditionen vidare med sin "AmbiLight" (tror jag det heter).
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag köpte min första TFT-skärm 2005 eller liknande. En skärm med SPVA panel. Det var väl först där någonstans som TFT kunde mäta sig med CRT.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En minut?? :) Det kunde ta fem minuter. Barnprogrammen var i stort sett över innan det blev bild på min barndoms gamla svart-vita TV. :)

Och det är ungefär rätt. Ett rör tar i runda slängar tre-fem minuter innan det är helt uppvärmt.

Sedan så luktade det ju gott (inte) med allt det brända dammet, och det glödde så fint när man tittade in genom ventilationsgallren. Och så har vi ju 15W lampan på de lite modernare Luxor-apparaterna som lyste upp väggen bakom TVn. Det är väl Phillips som för traditionen vidare med sin "AmbiLight" (tror jag det heter).
Och nuförtiden räcker det ett vänta två minuter på att processorn ska starta och tre minuter för att synka upp TV-kortet innan man kan titta på på TV, framsteg!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Och nuförtiden räcker det ett vänta två minuter på att processorn ska starta och tre minuter för att synka upp TV-kortet innan man kan titta på på TV, framsteg!!!!
Min projektor tar typ 15 sekunder på sig att handskaka HDMI. Sjukt irriterande
 
K Kjell K. skrev:
Någon nämnde mockasiner? Det var väl en kortlivad trend i slutet på sjuttio eller början på åttiotalet, i samma veva som det förekom pärlor inflytade i frisyre, Bo Derek-style. Mockasinerna skulle nog ha pärlor också tror jag.

Men det glömdes nog bort redan under åttiotalet, var knappast något som fanns någon längre tid.
Jag hade mockasiner för inomhusbruk när jag var liten på 60-talet. Numer går man ju i strumplästen inomhus.
 
Maria T Maria T skrev:
Sockiplast....fy faen.
Sulorna brukade vara gjorda av tunt skinn/läder.
 
engs engs skrev:
Det har jag svårt att tro, när jag inte använder Waze utan kör på min vanliga bil-GPS av anledningar (vissa kunder/platser får ej läggas in på molntjänster av sekretesskäl så har fortfarande en vanlig GPS jag använder, de är OK med att jag lagrar det lokalt på min GPS dock).
Uppdaterar jag inte den på ett år eller så så nog fan är man ute på en åker och åker rätt som det är. Då pratar vi 1-1½år alltså, inte 45...
Motors vägatlas finns fortfarande, men visst KAK var nog något bättre. En brist med båda är att de bara visar vägarnas formella status men inte om det är belagt eller grus.
 
engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En sådan hade man. Man skruvade av locket på skaftet så fans det massor med överlevnadsprylar där :D
Locket var en kompass, överlevnadsprylarna var väl bl.a. tändstickor och en vajersåg.
Hade även en kukri i samma ålder, sån där böjd kniv som gurkhas har. Med två mindre extraknivar på slidan.

Bara lämpliga prylar för en 10-åring… :rofl:
 
Knivar, pilbågar, luftgevär, etc hade man väl från tidig skolålder? Nu för tiden får man väl inte köpa det om man är under 18 och insatsstyrkan kommer om grannen råkar se dig med något vapen i handen hemma på tomten.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Locket var en kompass, överlevnadsprylarna var väl bl.a. tändstickor och en vajersåg.
Hade även en kukri i samma ålder, sån där böjd kniv som gurkhas har. Med två mindre extraknivar på slidan.

Bara lämpliga prylar för en 10-åring… :rofl:
Mins jag var mycket impad av tändstickorna som gick tända med fingrarna (inte säkerhetständstickor)
 
P
L lat skrev:
Däremot så förekommer knappast tum-gäng på nya apparater.
En kvarvarande relik är kamerastativ (och saker som hör till den sfären).
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Ett viktigt meddelande till alla er i Småland:
[bild]
Tetbild? Det måste vara en bild från Vietnam. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Knivar, pilbågar, luftgevär, etc hade man väl från tidig skolålder? Nu för tiden får man väl inte köpa det om man är under 18 och insatsstyrkan kommer om grannen råkar se dig med något vapen i handen hemma på tomten.
Min åttaåring skjuter med detta luftgevär på landet :p

Ett svart luftgevär med kikarsikte och bipodstöd, liggande på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna med luftpatroner
Svart luftgevär med tillhörande gyllene luftpatroner på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en laddad revolverliknandet luftgevär med synlig trumma och luftpatroner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Och nuförtiden räcker det ett vänta två minuter på att processorn ska starta och tre minuter för att synka upp TV-kortet innan man kan titta på på TV, framsteg!!!!
Man behöver å andra sidan inte passa sändningstider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.