Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att det gäller covid när du vet att man kan få influensa många gånger under livet, även allvarligt?
För det första ser jag på influensavaccin på samma sätt som på covidvaccin, dvs jag avstår från vaccination om det inte finns en väldig bra anledning att vaccinera mig just då. Sedan kan jag tänka mig att ta en årlig dos när jag blir äldre.
Sedan ska man inte jämföra covid19 med influensa, men man kan möjligen jämföra den med en viss influensatyp. Har man haft en viss typ, brukar man ha bra skydd för allvarlig sjukdom. Det är också anledningen varför influensan ibland slår väldigt hård mot de yngre åldersgrupper, då har vi haft en epidemi för några tiotals år sedan, och alla eller i alla fall de flesta som levde då har ett bra skydd, medan alla som föddes senare saknar skydd.
Drar vi jämförelsen med covid, ska man kanske ta hänsyn till andra corona-varianter som sars och mers, eller kanske helt nya varianter.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Antingen har han dålig koll, eller så ljuger han rakt av. Det är inte så högt nu så det har av logiska skäl inte varit ännu högre när han var med i agenda.

Nästan dagsfärska siffror (Last updated on Tuesday 7 September 2021 at 5:00pm)
finns nämligen här: [länk]:

1st dose: 88,8%
2nd dose: 80,1%
Tror han har bra koll och har sagt det tidigare han säger bland dom VUXNA och titta på stapel till höger så står det från 16 år och då är du inte vuxen så det stämmer.
 
J Jonobe skrev:
Ingen aning om vad du försöker säga, men TBC är inte i närheten av lika smittsamt som covid.
Läs på!
 
J Jonobe skrev:
Ingen aning om vad du försöker säga, men TBC är inte i närheten av lika smittsamt som covid.
Mot slutet av 1800 talet dog det 10000/år i TBC i sverige
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Det är inte fullt så enkelt. Det går inte att i en handvändning göra om en avdelning där folk med benbrott vårdas till en infektionsavdelning.
Men kanske ett halvår, eller tre månader skulle räcka. Och hade det gjorts då, hade det varit färdigt nu. Dessutom finns det säkert en del oaktsamhetsolyckor som behandlas på liknande sätt.

Svaren på den heta potatisen lyser fortsatt med sin frånvaro.

Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Lite onödigt att ha covid-19 om man inte får antikroppar. ;)
P pmd skrev:
De är rädda för att det finns många lättledda och godtrogna människor som tror på amsagor.
Du har alltså inte en susning om vad du pratar om. Eller hur?

Staffans
 
harry73
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men kanske ett halvår, eller tre månader skulle räcka. Och hade det gjorts då, hade det varit färdigt nu. Dessutom finns det säkert en del oaktsamhetsolyckor som behandlas på liknande sätt.

Svaren på den heta potatisen lyser fortsatt med sin frånvaro.

Staffans
Hos oss kunde de bygga om ambulansgaraget till covidsäker akutmottagning på några veckor?, därefter flyttade de covidpatienter till ortopedakuten (som då fick andra lokaler) så ja det går utan större problem
 
J
V växelventil skrev:
Mot slutet av 1800 talet dog det 10000/år i TBC i sverige
Okej. Och 2020 rapporterades 335 fall i Sverige, de flesta med utlandskoppling. https://www.folkhalsomyndigheten.se...k/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/tuberkulos/

Så uppenbarligen är inte TBC en samhällssmitta längre. Kanske för att det ofta inte är så smittsamt med dagens sjukvårds- och levnadsstandard i Sverige? Vi har ju inte vaccinerat bort TBC.

O Otto Kulladal skrev:
Läs på!
Läs på själv.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Okej. Och 2020 rapporterades 335 fall i Sverige, de flesta med utlandskoppling. [länk]

Så uppenbarligen är inte TBC en samhällssmitta längre. Kanske för att det ofta inte är så smittsamt med dagens sjukvårds- och levnadsstandard i Sverige? Vi har ju inte vaccinerat bort TBC.



Läs på själv.
Jo så är det och på den tiden som tur var så byggdes det massor av sanatorium och dom flesta av oss är vaccinerade mot tbc men inte alla och som du säger många kommer från andra länder som inte är vaccinerde.Har för mig att man slutade vaccinera mot tbc i mitten på 1970 talet.Fast det fanns dom som var sjuka i tbc ända in på 1970 talet.
 
Redigerat:
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
För det första ser jag på influensavaccin på samma sätt som på covidvaccin, dvs jag avstår från vaccination om det inte finns en väldig bra anledning att vaccinera mig just då. Sedan kan jag tänka mig att ta en årlig dos när jag blir äldre.
Sedan ska man inte jämföra covid19 med influensa, men man kan möjligen jämföra den med en viss influensatyp. Har man haft en viss typ, brukar man ha bra skydd för allvarlig sjukdom. Det är också anledningen varför influensan ibland slår väldigt hård mot de yngre åldersgrupper, då har vi haft en epidemi för några tiotals år sedan, och alla eller i alla fall de flesta som levde då har ett bra skydd, medan alla som föddes senare saknar skydd.
Drar vi jämförelsen med covid, ska man kanske ta hänsyn till andra corona-varianter som sars och mers, eller kanske helt nya varianter.
Det finns tre typer av influensavirus, A, B och C som sen har många varianter. Influensavaccinet innehåller numera oftast skydd mot två A-varianter och två B-varianter. Det räcker alltså inte att bara vaccinera mot en A-variant och en B-variant.

Bara för att man har haft en variant av influensa så innebär det inte nödvändigtvis bra skydd mot allvarlig sjukdom med någon annan influensavariant, ens av samma typ, men du verkar ändå dra slutsatsen att ha varit sjuk med en variant av covid så har man ett bra skydd mot andra varianter.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
O Otto Kulladal skrev:
Läs på!
Du menar som detta:
En person med aktiv obehandlad tuberkulos kan smitta 5–15 andra personer om året.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tbc#Smitta_och_riskgrupper
Det är väl inget mot att en med covid kan smitta minst så många på en enda dag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men kanske ett halvår, eller tre månader skulle räcka. Och hade det gjorts då, hade det varit färdigt nu. Dessutom finns det säkert en del oaktsamhetsolyckor som behandlas på liknande sätt.

Svaren på den heta potatisen lyser fortsatt med sin frånvaro.

Staffans
Menar du att vården ska sluta ta hand om gamla människor som bryter benet när de faller eller trafikolycksfall?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du har alltså inte en susning om vad du pratar om. Eller hur?

Staffans
Och det är nog bara du som har en susning om vad du pratar om när du snackar om att det är farligare med vaccinering än att få covid infektion.

Det måste kännas ensamt när ingen annan ser det du ser. Eller?

Du har inte reflekterat över vad det kan bero på?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
men du verkar ändå dra slutsatsen att ha varit sjuk med en variant av covid så har man ett bra skydd mot andra varianter.
Nej, den slutsatsen drar jag inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.