En grej man glömt bort är att förr räknande tillverkningsprocessen för processor på mikrometer. Tex den första 1971 var på 10 mikrometer och hade drygt 2k transistorer Nu är man nere på 7 nanometer och 20 miljarder transistorer. Och pushar mot 5 och 2
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej man glömt bort är att förr räknande
Nä, det är inget man glömt bort. Gemene man har aldrig vetat om det det.

Däremot så förekommer knappast tum-gäng på nya apparater.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nä, det är inget man glömt bort. Gemene man har aldrig vetat om det det.

Däremot så förekommer knappast tum-gäng på nya apparater.
Om gemene man vill lära sig lite så kan jag tipsa om denna film.

 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej man glömt bort är att förr räknande tillverkningsprocessen för processor på mikrometer. Tex den första 1971 var på 10 mikrometer och hade drygt 2k transistorer Nu är man nere på 7 nanometer och 20 miljarder transistorer. Och pushar mot 5 och 2
och nu har någon lyckats bygga en 70-talscpu hemma i garaget. Typ. https://www.techspot.com/news/90826-college-student-made-own-processor-home-garage.html
 
Exostor Exostor skrev:
och nu har någon lyckats bygga en 70-talscpu hemma i garaget. Typ. [länk]
Nästan iaf :D 100 transistorer vs 2000 :D
Sjukt coolt hur som helst!

Det är bara en tidsfråga tills vi kan printa kiselatomer i atom-3d-printer :p
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Ett viktigt meddelande till alla er i Småland:
Utdrag ur en tidningsartikel om ingen testbild i TV 2 dagtid på grund av sändararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fru hade precis dukat fram fika så jag var tvungen att byta kanal. Tur vi har TV1.
Kvinna serverar kaffe till man vid bord med en TV som visar texten "Växelvis skur och uppehåll Småland".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Düsseldorff och 11 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej man glömt bort är att förr räknande tillverkningsprocessen för processor på mikrometer. Tex den första 1971 var på 10 mikrometer och hade drygt 2k transistorer Nu är man nere på 7 nanometer och 20 miljarder transistorer. Och pushar mot 5 och 2
Fast nu för tiden så har det ingen koppling till något fysiskt mått på kretsen, utan är bara en marknadsföringsterm.
 
S Strontus skrev:
Fast nu för tiden så har det ingen koppling till något fysiskt mått på kretsen, utan är bara en marknadsföringsterm.
Det har med tillverkningsprocessen att göra.

 
Jonas Persson
S Strontus skrev:
Fast nu för tiden så har det ingen koppling till något fysiskt mått på kretsen, utan är bara en marknadsföringsterm.
Man refererar till upplösningen på den litografiska processen. Nyligen började marknadsföringen referera till ångström.
 
Keiller Keiller skrev:
Tur vi har TV1.
…och prenumererar på lokaltidningen…
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ett viktigt meddelande till alla er i Småland:
[bild]

Min fru hade precis dukat fram fika så jag var tvungen att byta kanal. Tur vi har TV1.
[bild]
ÄLSKAR den där bilden. Var alla människor snygga och bar snygga kläder förut, det hade jag glömt bort!
 
  • Gilla
PappasHammare och 3 till
  • Laddar…
Och på temat tv förr i tiden: en plan yta att ställa prydnadssaker på :D

Gammal stilren TV med prydnadssaker och väggbonad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Vad är det på TV ikväll ? En duk och en prydnandsfigur.
 
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Eller hur långsam en gammal TV med rör istället för transistorer var på att starta.

Minns när du var sen till det spännande avsnittet i TV-serien du följde. Det sändes bara en gång och ingen video fanns att tillgå.

Du slog på TV:n som knastrade till när rören började värmas upp, väntade otåligt på att den skulle komma igång samtidigt som programmet redan börjat. Efter en en evighet (en minut?) kom ljudet och 15-20 sekunder senare även bilden.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
D deselby skrev:
ÄLSKAR den där bilden. Var alla människor snygga och bar snygga kläder förut, det hade jag glömt bort!
För att inte tala om hur smala alla var. Det är tydligt att ett halvkilo lösgodis och donuts i megaformat har ökat medelvikten jämfört med 60-70-talet.:D
 
  • Gilla
leby och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.