Nu har den gamla pannan sagt upp sig och jag orkar inte lappa ihop den med mer silvertejp! Vi planerar för värmepump men det verkar inte bli av förrän framåt årsskiftet i värsta fall så jag funderar på en billig lösning för att få lite värme i kåken så länge. Huvudmålet är att värmesystemet inte ska frysa under vintern och lite varmt i huset är såklart ett plus i kanten.

Jag fick förslaget av en kollega att installera en varmvattenberedare som "elpanna" och tycker det verkar billigt, enkelt och bra nog så jag har hittat en hyggligt billig på 50 liter, 1500W som jag tror kan göra jobbet?
Jag är utbildad industrielektriker så lite grund har jag men det skulle inte göra ont med lite feedback på den tänkta lösningen.

Det handlar om ett gammalt överfallssystem med mestadels grova rör. Skulle det mörda pumpen att gå med, säg, 15mm anslutningsslang till och från vvb när tilllopp och retur har en ytterdiameter på cirka 27mm? Och har jag tänkt rätt med kopplingen i stort?
Handritad skiss av kopplingsschema för varmvattenberedare som provisorisk värmelösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är som sagt högst provisoriskt men man vill ju göra så rätt som möjligt

/ Robin
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Svårt stt värma huset med 1500 W
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Du har missar hur stort huset är, ca 3 kW som en beredare är på normalt , ger inte mycket för att värma ett hus, när tempen sjunker på utsidan. Den El-patronenen kommer aldrig att stanna.
 
Jag känner en som använde en varmvattenberedare till golvvärmen i sitt kök. Så visst går det. Men hur stort är huset? Om det bara skall vara en temporär lösning. Varför inte bara ställa dit ett par värmefläktar? 1500 W räcker inte så långt om det inte är ett mycket litet och välisolerat hus.
 
Goda tankar, jag har haft samma funderingar.
Uppvärmd yta är drygt 130 kvm på två plan. Men som sagt är det stora målet att hålla systemet över fryspunkten eftersom stigaren går genom en kallvind och returen i golvet. Eventuellt ska vi installera en begagnad luft/luftvärmepump också så blir det för mycket för en liten vvb så kan jag alltid stänga radiatorerna. Huvudsaken är att rören inte fryser sönder. :)
 
Köp en riktig elpanna istället om du ska värma vattnet i värmesystemet. Det finns flera stycken på blocket för under 3000:-

Ska du bara förhindra frysning så borde det räcka att värma med elelement och en cirkulationspump som går konstant till värmesystemet.
Eller så tappar du ur vatten så det är torrt i rören på kallvinden.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp en riktig elpanna istället om du ska värma vattnet i värmesystemet. Det finns flera stycken på blocket för under 3000:-
Det vore såklart det bästa men nu behöver jag ha en kompakt, väggmonterad lösning. Ingenting som står på golvet eftersom vi ska renovera pannrummet när pannan åker ut och innan värmepumpen gör entré.
Finns det inte risk att returledningen fryser då, jag tror att den går i trossbotten men har ingen aning om på vilken nivå i isoleringen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Skippa blandningsventilen. Den tillför inget.
 
R Rhil skrev:
Det vore såklart det bästa men nu behöver jag ha en kompakt, väggmonterad lösning. Ingenting som står på golvet eftersom vi ska renovera pannrummet när pannan åker ut och innan värmepumpen gör entré.
En nibe EVC-13, elomin, etc är ju mindre än en varmvattenberedare.

En Nibe EloMin EVC-13 elektrisk kompakt värmecentral mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompaktare lösning kan du inte få.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rillan och 1 till
  • Laddar…
När jag snålkörde mitt halvdant isolerade sekelskifteshus i södra Sverige med elpatron på ca 120m2 i 1.5 plan så drog den runt 40-50Kwh per dygn på vintern. Dvs ca 2Kw i tim.
Då hade jag ca 8-10c i huset hela tiden. Kanske drog ngt mer när det var -15.
Så har du hyffsat isolerat så bör det fungera, det bör Iaf hålla sig över frysgrader. Du kan ju alltid ställa en frostvakt undr diskhon också.
 
  • Gilla
Rillan
  • Laddar…
Skulle du kunna göra ett försiktigt försök att använda vettiga enheter.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle du kunna göra ett försiktigt försök att använda vettiga enheter.
Jag räknade med den kommentaren från dig :)
 
Jag kan förklara om du inte förstår.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
Varför inte bara köpa några element från jula typ för 300kr styck o ställa ut i några olika rum? Typ dessa:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-013886/

Installation rör med mera kostar en hel del, även om det är tillfälligt.


Annars är väl stalltipset att köpa en acktank begagnad på blocket istället, en med elpatron med termostat. Brukar finnas för 500 till en tusenlapp ungefär. Då får du effekt så det räcker.

Grannarnas hus värmdes under en period med 3kW när ena elpatronen gick sönder. Det var rätt kyligt, inte trevligt att bo där. 1500W är bra lite. Klart 1500W räcker säkert för att hålla plusgrader inomhus om det inte blir kallt ute...

Och begagnad llvp är väl dumt? Det krävs ju certifierad kyltekniker för att plocka ner och installera. Blir säkert rätt dyrt, inte långt ifrån nypris på en LLVP. Dessutom brukar de ha rätt kort livslängd från början, så en begagnad blir säkert inte långlivad.
 
Hyr en mobil elpanna från t ex Cramo.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.