N najks skrev:
HMM

detta har jag inte tänkt på..

så vad gäller, skall man tvinga fram att de drar ny matning av el som inte belastar vår fastighet då?
Jag skulle hålla det som utjämning mot att ni fortfarande har mindre tomt mot strandremsan, att de fixar egen matning på de egna blivande fastigheterna. De kommer i alla fall behöva skaffa egna elabonnemang och hemab kommer behöva sätta in egna ”officiella” elmätare till deras blivande fastigheter ändå då det inte kommer vara tillåtet med nuvarande upplägg ändå
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Jag skulle hålla det som utjämning mot att ni fortfarande har mindre tomt mot strandremsan, att de fixar egen matning på de egna blivande fastigheterna. De kommer i alla fall behöva skaffa egna elabonnemang och hemab kommer behöva sätta in egna ”officiella” elmätare till deras blivande fastigheter ändå då det inte kommer vara tillåtet med nuvarande upplägg ändå
Det är en god tanke...

även nu med vår "nya" dragning av gräns så kommer vi ha ca 500-600 m2 mindre oavsett

att de då får lösa egen dragning av el känns inte helt orimligt!
 
  • Gilla
timmelstad och 1 till
  • Laddar…
B
Om man tittar på markvärdet så har tomter i första led närmast stranden mycket högre marknadsvärde än tomter bakom i andra led.
Det kan vara dubbla priset för förstaled mot andra led som får halva priset hos marknadens intressenter...
Jag tycker att ni bör sträva efter att ha lika stora tomt ytor alla tre.
övriga skillnad bör regleras med pengar
Den gemensamma bryggan var ligger den?
Och båthuset?
Hur är det med avlopp har ni tre var sitt eller gemensamt avloppsbrunn trekammarbrunn med infiltration?
Pump, hydrofor, rening mm för vatten är den på er tomt och matas med el från er fastighet?
 
Redigerat:
B nord123 skrev:
Om man tittar på markvärdet så har tomter i första led närmast stranden mycket högre marknadsvärde än tomter bakom i andra led.
Det kan vara dubbla priset för förstaled mot andra led som får halva priset hos marknadens intressenter...
Jag tycker att ni bör sträva efter att ha lika stora tomt ytor alla tre.
övriga skillnad bör regleras med pengar
Den gemensamma bryggan var ligger den?
Och båthuset?
Hur är det med avlopp har ni tre var sitt eller gemensamt avloppsbrunn trekammarbrunn med infiltration?
Pump, hydrofor, rening mm för vatten är den på er tomt och matas med el från er fastighet?
Båthuset vill vi inte kännas vid, det huset får de andra ta över helt

Bryggan ligger i en vik ca 2min promenad bort, dvs påverkar inte direkt

Har ingen rening för vatten, källvatten.. har fungerat bra i alla år

Förbränningstoalett, så inget avlopp på så sätt

Pumpen för vattnet står dock vid vårt hus, och ja den drivs med el från "vår kostnad"
 
Jag är nyfiken på hur mycket kostnaden för förrättningen är uppe i till dags datum?
Ni verkar inte vara nära ett avslut?
 
L Ludde67 skrev:
Jag är nyfiken på hur mycket kostnaden för förrättningen är uppe i till dags datum?
Ni verkar inte vara nära ett avslut?
har faktiskt ingen aning.. jag tror att det skett en förstabetalning på några tusen / familj

famlar lite i blindo gällande omkostnaderna kan jag erkänna
 
N najks skrev:
har faktiskt ingen aning.. jag tror att det skett en förstabetalning på några tusen / familj

famlar lite i blindo gällande omkostnaderna kan jag erkänna
Håll koll på kostnaderna. Att anlita en lantmätare är en juridisk tjänst och kostar minst 1500 kr per timme.
 
L Ludde67 skrev:
Håll koll på kostnaderna. Att anlita en lantmätare är en juridisk tjänst och kostar minst 1500 kr per timme.
den juridiska hjälpen är ca 2250 ink moms /timme, så där har jag koll iaf

betalade fjolårets kostnader ur egen ficka (ca 7000kr)
 
Uppdatering..

Efter en stunds funderande så skickade vi in ett alternativt förslag på gränsdragning till lantmäteriet

Vi har en god kontakt med handläggaren där, och hans respons var i princip "vi ser inga problem med den nya dragningen, till och med kan det vara en förbättring i och med att det blir färre brytpunkter"

Vi flyttade gränsen några meter endast, samt rätade ut en vinkel,
totalen innebär att vi får lite mer mark (dock fortfarande mindre än de andra)

Tidigare var fördelningen ca 2800m2 för oss (3870 vardera på de övriga)

Nu är det istället ca 3300m2 för oss (3500-3600m2 vardera på de övriga)

Vi ser ingen mening med att dra det längre, utan är rätt nöjda med denna kompromiss,
vi vet dock inte hur de övriga inblandade parterna kommer ta det hela - så vi får se

Frågan är nu.. hur är det med servitut för vatten / el?

Vi har ju vatten draget in till vårt hus + el, sedan går det österut till en granne + västerut till den andra (väderstrecken kan diffa.. men ni förstår poängen, ledningarna går i princip över hela vår tomts bredd)

Är detta något som kommer påverka mycket värderingsmässigt, eller kan det skapa framtida problem?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
marken där ledningar och kablar går blir nästan helt oanvändbar för allt annat än gräsmatta, byggnader, planteringar, träd m.m som sätts där ryker troligen om grannarna vill underhålla sina ledningar.
 
L LantbrukarN skrev:
marken där ledningar och kablar går blir nästan helt oanvändbar för allt annat än gräsmatta, byggnader, planteringar, träd m.m som sätts där ryker troligen om grannarna vill underhålla sina ledningar.
ja så mycket förstår jag.. i dagsläget är det "ingen mark" vi använder..

dvs åt ena hållet (mostern) går ledningen över en liten sluttning precis snett ovanför vårt hus - mot hennes

detta är ingen mark vi kommer göra något av, ingen plantering, ingen byggnad, inget sådant

åt andra hållet (mot morbrodern) går ledningen ganska snett ned över "dalgången", så inte heller där kommer vi känna något större behov av att bygga något eller plantera något över själva ledningen

finns det några andra aspekter som kan påverka det hela negativt för oss, med servitutet?

PS. för att förklara det enkelt.. ledningarna har funnits där så länge att vi har anpassat oss och sett till att inte placera något "över" mark där de går.. det är inte heller något som vi kommer vilja göra framgent heller.
 
Hemmakatten
Jag skrev tidigare att värdet på fastigheterna inte enbart räknas i kvm. Utan även byggnadernas värde räknas in. Och hur marken ser ut, dvs, berg, dalar, sankmark, strandlinjen, och grundläggande saker som vatten- och elförsörjning etc.

De andra två fastigheterna har inte el ich vatten. Eftersom det är förbjudet enligt lag att ge grannfastigheter el så måste var och en av de nya fastigheterna teckna ett eget abonnemang. Elverket måste dra nya ledningar från nån transformator utanför er fastighet till de två olika fastigheterna. Du kan bli åtalad, åka på böter om du fortsätter att ge dem el från dig.

Det kommer att kosta de fastigheterna en bra slant att dra in el. Så kanske du ska sitta still i båten tills de tre fastigheterna officiellt är bildade.

Vattnet kan du göra som du vill med. Men lämpligt att skriva ett servitut (official dyrast eller avtals) som kostar en del och som de andra fastigheterna bör betala.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag skrev tidigare att värdet på fastigheterna inte enbart räknas i kvm. Utan även byggnadernas värde räknas in. Och hur marken ser ut, dvs, berg, dalar, sankmark, strandlinjen, och grundläggande saker som vatten- och elförsörjning etc.

De andra två fastigheterna har inte el ich vatten. Eftersom det är förbjudet enligt lag att ge grannfastigheter el så måste var och en av de nya fastigheterna teckna ett eget abonnemang. Elverket måste dra nya ledningar från nån transformator utanför er fastighet till de två olika fastigheterna. Du kan bli åtalad, åka på böter om du fortsätter att ge dem el från dig.

Det kommer att kosta de fastigheterna en bra slant att dra in el. Så kanske du ska sitta still i båten tills de tre fastigheterna officiellt är bildade.

Vattnet kan du göra som du vill med. Men lämpligt att skriva ett servitut (official dyrast eller avtals) som kostar en del och som de andra fastigheterna bör betala.
vi alla är i dagsläget inte inne på att räkna fastighetsbestånd/värden,
utan det är marken det hela handlar om i dagsläget.. ingen av de andra har heller fört fastigheternas ev värden på tal, utan det är just markytan det handlar om nu

enligt lantmäteriet är det till och med en kraftigt dyr process att göra en värdering utifrån deras håll, eftersom det då skulle medföra en större kostnad för alla tre inblandade tror jag inte att det är aktuellt just nu
 
B
N najks skrev:
vi alla är i dagsläget inte inne på att räkna fastighetsbestånd/värden,
utan det är marken det hela handlar om i dagsläget.. ingen av de andra har heller fört fastigheternas ev värden på tal, utan det är just markytan det handlar om nu

enligt lantmäteriet är det till och med en kraftigt dyr process att göra en värdering utifrån deras håll, eftersom det då skulle medföra en större kostnad för alla tre inblandade tror jag inte att det är aktuellt just nu
En fastighet består av mark/ jord mm.
Jag antar att du menar byggnadsvärdering inte är aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.