Hej,

Funderar på att utöka hushållets utbud av TV-kanaler.

Har i princip bestämt mig för marksänd digital TV.

Då det finns boxar med inbyggda hårddiskar som tycks fungera väldigt bra funderar jag givetvis på en sådan. Allt för att slippa för många apparater (sambon som talar).

Men det finns även digital TV kort till datorn. Detta kan ju vara ett alternativ. Då öppnar sig möjligheten att surfa ifrån TV-skärmen, se nerladdat, spela in... osv

Någon som har erfarenheter?

Jörgen
 
Vi har skaffat en dator (en sån där liten smart som inte tar någon plats) och använder programmet My HTPC för att se på TV, spela in, kika på bilder, lyssna på musik etc. Det fungerar ypperligt och är egentligen bara en dator med ett bra tv-kort. (Ju bättre kort, desto bättre kvalitet såklart.)

Det största problemet kanske är att datorer surrar, men nu för tiden finns många trevliga fläktar och datorer som är gjorda för att vara så tysta som möjligt.

Det är inga problem att ställa den i standby-läge så att den går igång vid inspelning och stänger av sig själv när inspelningen är slut. Man kan börja titta på programmet efter t ex 15 min även om du spelar in en timme, hoppa över reklampauserna och lätt komma ikapp det man missat.

Och eftersom det är en hårddisk så är antalet inspelningsbara minuter endast begränsat av hur stor hårddisk du har.

Rekommenderas alltså. ;D

Hälsningar,

Anna
 
Tack för tipset. Jag har kollat in My HTPC. Verkar lysande.

Det är inte så att ni har parabol eller marksänd digital TV inkopplat till er lilla dator? Hade varit kul att höra om.

Jörgen
 
Jag använder broadbandbox, kolla på www.broadbandbox.se En dator för "allt i ett". TV tittande, mp3, bildspel för alla digitalbilder, dvd-brännare, internet, inspelning..... Finns nu även med digitaltv-kort. Priset sänktes med 46% till 13900:- i förra veckan. Enkelt och smidigt gränssnitt. Även godkännd av RSV som "Hem-PC" och då kan man ju också köpa till en stor monitor eller projector.......

Fast helt ärligt blir det lite jobbigt att starta igång "datorn" när man vill kolla något snabbt på tv, men det är en kul grej. Bekvämt att ligga i soffan och surfa.

 
Nej, vi har inte marksänd digital tv eller parabol kopplat till datorn idag, men det beror mest på att det typ av kort (Hauppauge! WinTV DVB-c
PCI, digital kabeltv, radio och text-tv) som vi har tänkt att använda har precis kommit ut på marknaden, kostar ca 2500-2800 kr och kommer snart att sjunka i pris.

Det finns billigare också, t ex Hauppauge! WinTV NOVA-T (SE) PCI, Digital markbundet, radio och text för runt 1000 kr, men de håller inte samma kvalitet.

I och med att vi har tänkt att flytta och bygga så är det inte aktuellt att köpa ett kort som vi sedan förmodligen inte kommer ha nytta av.  

Ett annat alternativ är att använda sig av t ex Boxer och koppla till datorn.

Att surfa på internet är heller inga problem och jag upplever det inte så problematiskt att starta datorn varje gång man t ex vill kolla en tablå på dagenstv.com eller tvprogram.nu

Eftersom datorn står i standby-läge så går den direkt in i windows (eller valt operativsystem) utan att man behöver ödsla tid på "start-up-sträckan".  ::)

Anledningen till att vi köpte egen dator med olika delar och monterade var att vi provade de dvd-spelare med hårddiskar som då fanns på marknaden men ingen av dem höll måttet tyvärr. En av dem kunde inte ens visa jpg-bilder och då kostade den 13500 kr.

Sammanlagt har vi lagt ut ca 4500-5000 kr totalt på datorn. Kan man bara skruva lite själv så kan man komma ner rejält i pris. Precis som att bygga hus alltså, där kan vi å andra sidan INGENTING.  :p

Hälsningar,

Anna
 
K
För oss 4% av befolkningen som använder Mac datorer finns EyeTV, som finns för digitala marknätet.
http://www.macoteket.se/items.cgi?t...amp;stamp=1078325664&extended_info=433485
I USA finns Tivo (tror att Phillips ligger bakom det) som är en fristående smart box som spelar in det man brukar titta på om man skulle missa det. Samt den kan spela in olika kategorier, t.ex. motorsport, actionfilm etc. Hoppas den kommer till Sverige..
http://www.tivo.com/0.0.asp
Själv väntar jag på en DVD med stor hårddisk och lite smarta funktioner typ Tivo.
 
Hej igen,

Vilken kunskap här finns. Verkligen imponerad!!!

Jag har också tittat i t ex DVDFORUM... Blev klokare, men samtidigt så fördjupar de sig ibland.

Ni verkar ha rätt kunskap om det jag söker. Jag vågar påstå att det är fler än jag som vill ha följande:

1. Surfa på TV
2. Se Marksänd Digital TV (eller parabol)
3. Spela in (ersätta VHS)
4. Titta på JPEG, MPEG, SVCD etc
5. Lyssna på MP3 etc

Detta är precis vad jag önskar.

Finns det någon som kan berätta vad jag ska köpa exakt?

Frågan kvarstår ju om digital TV korten: Finns det rätt kortläsare (CA?) till det marksända digital TV-nätet. Boxer byter ju system nu... (Vill inte att vi får över de djupa samtal som pågår på andra forum, utan bara konkret...)

Jörgen (som fick upp hoppet nu tack vare er)

P.S. Macintosh är inget du ska be om ursäkt för. Du har bara det mycket enklare än alla andra. Glöm inte att det fortfarande är 99,6 nöjda användare... Och Jobs vid rodret... (är gammal Mac-tekniker)
 
Allt det där vill väl alla ha....:) Utom kanske att surfa på TV. Med nuvarande upplösning på en vanlig TV blir normala websidor totalt ohanterliga och man måste scrolla till höger och vänster och uppåt och neråt. Om man inte kör ut det i en högupplöst projektor eller kanske plasma förstås...
Problemet är bara att det kanske inte finns en och samma box för allt detta. Vilket å andra sidan kanske inte är ett problem utan en fördel - pajar din megabox blir det total lights-out på underhållningsfronten. Dessutom skulle den blivit oskäligt dyr och snabbt gammal varefter nya finesser kommer till. Och det gör det ofta.
Det finns dessutom ett skäl till för att separera digitalbox och inspelning - mer om det nedan.

Sannolikt tittar vi på två boxar. Digitaltvmottagare finns det gott om, både för satelliter och för marksänd digitaltv.
Naturligtvis vill man ha möjlighet till flerkanaligt ljud vilket begränsar utbudet en hel del. De flesta Forcemottagarna, Sagem ITD632 och ITD64, Nokia 212(lite osäker) samt Thomson DTI2000 har stöd för 5.1-sändningar.
Satellit har jag ingen större kläm på men varför inte ha möjlighet att köra både satellit och marksänt i samma låda? Nettosat.se säljer KAON KTSC570CO som har den möjligheten.

Pioneer DVR-5100H är en hårddiskinspelare med DVD-brännare. Jag tror att både Philips och Panasonic har motsvarande burkar. Här kan man ju välja om man vill ha inspelat material temporärt lagrat på HD, eller om man vill bränna ut det på DVD för långtidsförvaring. Naturligtvis kan den visa jpegbilderna från semestern och spela upp mp3-filerna och visa de gamla vcd- och svcd-filmerna man köpte i Thailand..

Varför är det då extra bra att ha digitalboxen och inspelaren separerad? Jo, det beror på lagringsmetoden. Har man inspelaren ombord på digitalboxen kan tillverkaren frestas att lagra materialet innan dekodningen, sannolikt för att spara utrymme, Problemet är bara att om providern skickar ut nya mjuka nycklar för avkodningen, så går det inte att se materialet på hårddisken! Därför är det bättre att ta ut materialet garanterat avkodat och spela in det externt. Huruvida Force t.ex. gör på det här viset vet jag inte, men jag vet att det fungerar så på t.ex Topfield.
 
Det finns andra alternativ än att använda datorn om video och flera fabrikat tillverkar "video" apparater som har DVD spelare och hårddisk istället för vanligt videoband. Visserligen utan parabolmottagare men istället mer likt en vanlig video. Kolla in Philips HDR1000 eller Kiss nya DP-558 (www.kiss-technology.com). Kiss maskinen verkar kanon med en massa användbara finesser och den är dessutom uppgraderingsbar. Ska köpa en så snart den släpps i Sverige, troligen om någon vecka om man kollar leverantörer på www.pricerunner.se

Har också funderat på att bygga en speciell multimedia PC så jag köpte TV-kort och testade olika program före jul men hittade inget som är tillräckligt lättanvänt för att den ska vara "familjevänligt". Dessutom låter även de tystaste PC burkar en del och det är svårt att dom helt ljudlösa.





 
Jag håller med om att det finns andra alternativ, självklart - även om trådens fråga handlade om just alternativet att ha datorn som mottagare etc.

Jag måste säga att Philips HDR1000 slog vi bort direkt, onödigt krånlig (ja vi provade) och den kunde inte ens visa jpg-bilder vilket jag ser som en självklarhet.

Däremot verkar KISS-maskinen riktigt bra. Vi har funderat på den, men vid det laget hade den inte ännu kommit till Sverige. Såg att den skulle finnas på INET-data, vet inte om den går att köpa där ännu eller ej. www.inetdata.se

:)
 
Tillägg: Kiss DP-558 finns nu att köpa på Inetdata för 6471 kr inkl. moms.  :)

Det finns säkert andra leverantörer som har den också, men vilka det är det vet jag inte. Kolla pricerunner som föreslogs ovan.
 
Vi har en Force med hårddisk och det fungerar så otroligt bra! Bekvämt med mottagaren och lagringen i samma box för det är maximalt enkelt att spela in och upp. Allt man spelar in finns i en lista och i klartext. Från det att man sätter sig i soffa till att man tittar på något inspelat tar väl ungefär tio sekunder.

Snabbt, lätthanterligt, bekvämt.

Tänkte komplettera med en dvdbrännare med tiden, men jag börjar tvivla. Varför spara något när man knappt ens hinner se det som finns.
 
Den Force som vi har kan inte anslutas till nätverk, men det känns att man börjar ringa in vad man vill ha och att den perfekta prylen snart kommer!

Med inbyggd DVD-brännare hade vår Force varit perfekt för våra behov.

Disken är på 80GB och det räcker till mer program än man orkar med, för ligger man back 80GB osedda program så har man andra problem än man kan lösa med en större disk. Vad man behöver då är ett sändningsuppehåll! ;D

Disken blev faktiskt full en gång vilket resulterade i att en inspelning inte blev slutförd och det var ju irriterande >:( , men det var mitt eget fel för disken var full med skräp, typ Skeppsholmen och annat junk som redan var både sett och glömt.

200GB och DVD-brännare så är saken biff!
Och nätverksuttag. Och Firewire. USB2 kanske. Xboxkompatibel? Frånluftsvärmepump för energiåtervinning. ::)
 
Har självt funderat på liknanda lösningar. Om jag fick tillstånd från "She Who Must Be Obeyed" ;) blev det säkert MythTV.org som kom till skott först, med HaupPauge kort till marksänd digitaltv.

Det går nog bra att bygga tyst PC, men tyvärr inte i dom snygga Hifi-liknande microATX system typ Shuttle. Det krävs mer volumn för att få bra luftflöde och lite störra fläktar som inte behövar jobba 120%. Ledande på tyst-dator-fronten är väl tyska NoiseControl, hittas i Sverige genom whynoi.se (och nej, jag är inte anställd där, utan potentiel kund)

Bent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.