Tobbe.A
Hej!

På vår tomt har vi en pergola som vi nästan aldrig använder, p.g.a platsbrist tänker jag nu bygga om den till vedförråd.

Tanken är att jag ska kapa de bakre stolparna och sedan skapa lite taklutning, slänga upp plåttak eller motsvarande och sedan klä in väggarna.

Pergolan är 2,3x1,5 m, den är byggd av 70x70 och vanlig trall 120x28. Vad tror ni, behöver jag förstärka den så den kan klara taket och ev snövikt? Bor utanför Göteborg.

Tack på förhand!
//Tobbe
 
  • Trädgårdspaviljong av trä med takbågar, utan väggar, inkluderar hopfällbara stolar och grön växande växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Väggarna är ganska lagom täta för ett vedförråd;) väggen på baksidan alldeles perfekt tät.
Tak är det viktigaste och förutom det ska luften kunna blåsa igenom för att torka veden.
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Se till att taket gåt ut min 30 - 40 cm runt om, detta förhindrar vatteninslag till ca 80 %. Bra med armeringsnät, blåser igenom. När du travar kanske ny ved ska det vara min 5 cm mellan travarna så det kan blåsa igenom. Göres med att på jämna mellanrum skjuts en bit in mot föregående trava som stöd, då behålls mellanrummet på ett bra sätt. Det med att förstärka taket, en stolpe på mitten så blir det bra. I övrigt bra med fall på taket. Underslag/golv , några begagnade lastpallar som lägges på tex. betongplattor. fungerar och luftar underifrån.
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
Tack för era tips!

Jag tänkte ha ganska luftiga väggar, antingen liggande ribbor eller stående panel med ganska stora glipor emellan, ev också öppet en bit längst ner och längst upp för att luften ska kunna blåsa igenom.

Armeringsnäten kändes lite väl luftiga och jag tänkte att det skulle göra så det kommer in mycket löv och annat bös, men det är kanske bara okunskap från mig sida?
 
B
Ordna lite lutning på taket, och överhäng. Tror det håller utan ytterligare stolp. Det är rätt grovt, Göteborg ligger långt söderut (liten snölast) ch det är ju bara en liten spännvidd.

I värsta fall får du skotta lite snö vart 10år?

Jag hade satt på en enkel dörr, och gles panel runtom. Luftigt, men så man slipper se veden. Då behöver man heller inte stapla så noga om man inte vill, det ser inte stökigt ut i alla fall...men det är väl mer smaksak.

Och grannen är väl ok med detta? En pergola är väl inte bygglovspliktig, men vedbod blir ju det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tobbe.A
B BSOD skrev:
Och grannen är väl ok med detta? En pergola är väl inte bygglovspliktig, men vedbod blir ju det.
Grannen slängde upp det förråd som syns bakom utan att säga ett ord. Det är närmre än 4,5 meter till tomtgränsen, så börjar han bråka får han nog riva sitt förråd ;)
 
Skapa fall genom att bygga på befintligt tak, tex med läkt, lägg plåttak. Klart!
 
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Skapa fall genom att bygga på befintligt tak, tex med läkt, lägg plåttak. Klart!
Ja, det blir ju enklare än att kapa något. Jag har lite virke liggande. Funderar på slänga upp en 45x70 längst fram och en 28x45 på mitten, Alternativt ställa en 45x70 på högkant längst fram och ha en liggande 45x70 på mitten.
 
S
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
120x28
Håller säkert, men ur ett beräkningsperspektiv är det svårt att säga då det inte finns några materialegenskaper för trall på samma sätt som det finns för konstruktionsvirke, limträ etc.

Dina pelare på 70x70 kommer i alla fall inte knäckas (räknade på C14 konstruktionsvirke).
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Grannen slängde upp det förråd som syns bakom utan att säga ett ord. Det är närmre än 4,5 meter till tomtgränsen, så börjar han bråka får han nog riva sitt förråd ;)
Så du tänker låta din vedbod gå som friggebod?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Åsa Lund
Plåt är inget vidare snyggt. Testa faltak kanske om du har virke liggande?
 
Tobbe.A
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tänker låta din vedbod gå som friggebod?
Jag antar att det klassas som friggebod?
 
Tobbe.A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Plåt är inget vidare snyggt. Testa faltak kanske om du har virke liggande?
Håller helt med dig, hade jag haft tillräckligt med virke hade jag kört på det. Jag får se om jag ändå måste köpa mer, då kanske det blir ett faltak. (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag antar att det klassas som friggebod?
Man får ju bara ha en friggebod så det gäller ju att du inte vill ha en annan vid ett annat tillfälle. Sen bör man ju ha grannemedgivandet skriftligt så att det inte blir problem i framtiden när grannen har blivit utbytt.
 
Tobbe.A
BirgitS BirgitS skrev:
Man får ju bara ha en friggebod så det gäller ju att du inte vill ha en annan vid ett annat tillfälle. Sen bör man ju ha grannemedgivandet skriftligt så att det inte blir problem i framtiden när grannen har blivit utbytt.
Stämmer det där verkligen? Så länge jag inte överstiger total yta på 15kvm så får jag la ha fler?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.