Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fantastiskt. Tror du verkligen på det, själv?

Naturligtvis gör de vad de kan och med i princip vilka medel som helst. Så länge de tror sig inte bli upptäckta.
Telia? Någon?
Ja, som jag sa så är de hårt reglerade (säger du emot det?). För att få sälja ett läkemedel så måste de genomgå flera vetenskapliga studier som visar att de är ofarliga (eller i.a.f. mycket mindre farliga än vad de ska hjälpa mot).

De kan inte "använda vilka medel som helst", även om de skulle vilja. Om du tror något annat så är det tyvärr (för dig) rena konspirationsteorier.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis som det skall vara. Yttrandefrihet, kallas det. Om du har problem med att bilda dig en egen uppfattning, när du får motsägelsefull information är det nog klokt att du blir vid din läst.
Ja yttrandefriheten är ett vanligt argument i konspirationskretsar. Att alla har samma rätt att säga saker innebär dock inte att allas åsikt är lika mycket värd.

Exempelvis är vetenskapliga studier i vaccinfrågan förstås mer värda än vad en enskild person säger utan belägg i en video på internet.

Jag har inte djupgående kunskap i den vetenskap som rör vaccin så jag har valt att lita på de som har det. Du saknar både den vetenskapliga kunskapen (enligt egen utsago) och tydligen också förmågan att sålla källor. Stenen du precis kastade i glashuset är enorm :)
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Ja, som jag sa så är de hårt reglerade (säger du emot det?). För att få sälja ett läkemedel så måste de genomgå flera vetenskapliga studier som visar att de är ofarliga (eller i.a.f. mycket mindre farliga än vad de ska hjälpa mot).

De kan inte "använda vilka medel som helst", även om de skulle vilja. Om du tror något annat så är det tyvärr (för dig) rena konspirationsteorier.



Ja yttrandefriheten är ett vanligt argument i konspirationskretsar. Att alla har samma rätt att säga saker innebär dock inte att allas åsikt är lika mycket värd.

Exempelvis är vetenskapliga studier i vaccinfrågan förstås mer värda än vad en enskild person säger utan belägg i en video på internet.

Jag har inte djupgående kunskap i den vetenskap som rör vaccin så jag har valt att lita på de som har det. Du saknar både den vetenskapliga kunskapen (enligt egen utsago) och tydligen också förmågan att sålla källor. Stenen du precis kastade i glashuset är enorm :)
Trots dessa rigorösa regler drar Amerikanarna tillbaka tio redan godkända läkemedel, i månaden (om jag inte missminner mig).

Där det förekommer vinstintressen, förekommer det fusk. Från minsta facklubbs årsmöte, där de deltagande bjuder sig själva på en öl, på medlemmarnas bekostnad, till mataffärer med summor vi inte ens kan uttala.
Men just när det gäller vaccinet kläs hela världen i rosa sammet och alla kramas (på distans).

Min förmåga att sålla källor bygger du på din egen. Smart:D

Staffans
 
  • Haha
Tommynorskens och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Fast var kom vårdbelastningen in?
Jag skrev ju att det var samhällsnytta om många vaccinerar sig, men att det inte gör så mycket om en del inte vill.
Vi får nog acceptera att pandemin ger en vårdbelastning ett bra tag framöver, men i nuläget ser det inte ut att komma i närheten av förra året.
 
Nja, "rosa sammet" tycker jag mig inte kunna se men däremot att flertalet och vetenskapen säger att vaccinering är en bättre metod än att inte göra det, vilket grundar sig på kunskap om virus och vaccination via forskningen.
Och då är 93% skydd bättre än inget utifrån smittspridning och sjukdomspåverkan.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
Och då är 93% skydd bättre än inget utifrån smittspridning och sjukdomspåverkan
93% är mycket bra, men så bra är den ju inte, i alla fall inte efter några månader
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Trots dessa rigorösa regler drar Amerikanarna tillbaka tio redan godkända läkemedel, i månaden (om jag inte missminner mig).
Fast det är väl ett typexempel på att läkemedelsbolagen inte bestämmer allt eller har köpt FDA.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
93% är mycket bra, men så bra är den ju inte, i alla fall inte efter några månader
Det får vi se och mot vilka mutationer som kan dyka upp.
Däremot så har även ett sjukande procental en effekt på hur sjuk man kan bli och smittspridning, så ser man det ur ett större perspektiv kan ändå det förbättra möjligheten till flockimmunitet.
Man får göra det som idag visar på bästa effekt, sedan om vi har 85% eller 65% om x antal månader och skydd mot mutationer får vi se.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
Man får göra det som idag visar på bästa effekt, sedan om vi har 85% eller 65% om x antal månader och skydd mot mutationer får vi se.
Nej, vill man i princip tvinga folk att ta vaccinet, ska man ha mer på fötterna
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, sådan som utgår från vetenskapliga studier och t.ex. har kommit fram till de välkända biverkningarna.
Jag misstänkte väl att möjligheten att kritisera vaccineringen begränsades till saklig information om biverkningar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Va?
Vilka patent?
Vilka covidskydd?
Vilka är "de"?
Jag skulle kunna svara på dina frågor men du tror väl inte att jag kan belägga det?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Trots dessa rigorösa regler drar Amerikanarna tillbaka tio redan godkända läkemedel, i månaden (om jag inte missminner mig).
Det är talande att så många av dina argument handlar om amerikanska myndigheter. Jag är inte förvånad eftersom de flesta konspirationerna föds och drivs där.

Hur som helst säger det där påståendet ingenting om du inte samtidigt redovisar vilka läkemedel det handlar om och av vilken anledning de dras tillbaka. Kan det exempelvis vara så att äldre läkemedel dras tillbaka för att det finns nyare effektivare alternativ?

Så vill du driva tesen att läkemedelsbolag lyckas lura (muta?) myndigheterna och få igenom farliga läkemedel trots den hårda regleringen så får du dela den källa som fått dig att tro det med mig.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där det förekommer vinstintressen, förekommer det fusk. Från minsta facklubbs årsmöte, där de deltagande bjuder sig själva på en öl, på medlemmarnas bekostnad, till mataffärer med summor vi inte ens kan uttala.
Ja, och antagligen på grund av bland annat det så har man lagt en hård reglering på läkemedel. Du har fortfarande inte visat på att den inte skulle fungera.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men just när det gäller vaccinet kläs hela världen i rosa sammet och alla kramas (på distans).
Nej, det där är någon slags halmgubbe. Jag ser ingen i tråden som förnekar att det finns nackdelar med vaccinering. Bara att de är små jämfört med risken att få corona och de följder som kan uppstå då.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min förmåga att sålla källor bygger du på din egen. Smart:D
Nej, jag konstaterade att jag inte är sakkunnig i frågan och därför valt att inte bilda mig en egen uppfattning utan litar på de som faktiskt är sakkunniga.

Du är inte heller sakkunnig (det har du själv sagt) men har tvärtemot mig bestämt dig för att du nog "kan ändå". Det finns forskning kring det fenomenet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Jag skulle kunna svara på dina frågor men du tror väl inte att jag kan belägga det?
Om du inte kan belägga det så kan du m.a.o. inte svara på frågorna. Att bara hitta på något är förvisso ett svar rent grammatiskt men det är väl inte den nivån du vill hålla?

Jag noterar att det inte är första gången du dragit till med något som du sedan erkänt är en ren gissning. Det är ju bra att du erkänner att du gissade, men det för inte direkt debatten framåt :thumbdown:
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så är det. Vi kommer alla, förr eller senare att få antikroppar. Vissa den naturliga vägen och andra genom vaccin.
Som i nästan allt med denna sjukdom, finns det många olika uppfattningar. Även om vilka som driver muterandet.

Staffans
Inte de som avlider i sjukdomen. Vilken risk man har för det är förutom ålder, riskgrupp också genetisk. Det sista vet man oftast inget om.

Jag gillar ju dig Staffan så gå och ta sprutan nu! ;)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det där är inga källor utan bara massa länkar... Det var någon.... Som skrev så när jag kom med länkar från olika websidor. Men då handlade det om arbete och vaccin...
Det är lätt när man själv sätter reglerna.
Sen är inte jag som du utan jag kan absolut ta en artikel för att någon vill bevisa sin teori.
Dock gäller det som alltid vara källkritisk....
Visst inte riktigt samma sak men ändå....
Det var ett jäkla obegripligt raljerande från dig ändå. Till och med Staffan själv medgav ju att han missat.

Det inlägget var svar på var påståendet att en nyhetshändelse inte skulle ha rapporterats i SVT eller annan större media. Jag påvisade då att så visst skedde med källhänvisningar, dvs konkreta länkar till där det skett. Ingen annan i tråden har på något sätt undgått att uppfatta detta korrekt, så här får du nog helt enkelt inse att du helt och hållet missuppfattat vad det hela handlat om.
 
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Inte de som avlider i sjukdomen. Vilken risk man har för det är förutom ålder, riskgrupp också genetisk. Det sista vet man oftast inget om.

Jag gillar ju dig Staffan så gå och ta sprutan nu! ;)
Jag gillar dig, också. För att du har stake nog att stå emot de enkelriktade. Jag gillar alltså män (och kvinnor) med djäkjar anamma. Men din fäbless för vaccinet, förstår jag inte.
Nåväl. Om några år, får vi kanske reda på vem som hade rätt.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.