S
E EtherMan skrev:
Fackmannamässigt betyder inte ”enligt monteringsanvisning”. Det betyder att det ska göras av fackmän, dvs behöriga.
haha jag vet fan inte vad som är värst, dina opålästa kommentarer eller att någon trycker på
Gillaknappen på dem.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Problemet är väl att om det blir en läcka så var det ju uppenbarligen inte fackmannamässigt utfört - Oavsett vem som har gjort jobbet.
Är det en firma som har gjort jobbet så är det ju smidigt för försäkringsbolaget då dom kan lämpa över ansvaret dit. Ett försäkringsbolags huvuduppgift är alltid att undvika att betala ut pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Det EtherMan möjligen har rätt är att försäkringsbolaget alltid har trumfkortet att det inte är fackmannamässigt utfört om läcka uppstår. Å andra sidan har jag inga på papper på vem som gjort våra badrum, och det är det nog inte många som har om de själva inte anlitat något företag.
Och anlitar man ett företag för elinstallation där det faktiskt finns krav på att personen är del av egenkontrollprogrammet för att få koppla det hela så får man den omfattande dokumentationen... Nä man får ingen dokumentation, utom kanske en faktura utan tydlig beskrivning hur anläggningen har ändrats.
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Modigt att ge sig på själv! Men jag funderar på pengarna, vad jag kan se har ingen nämnt det men hur i hela friden menar han att han sparar 200-300 tkr på att göra jobbet själv? Materialval och standard i detta badrum pekar snarare på en totalkostnad på 150-200 tkr. Inte 380!
 
  • Gilla
Bllomqvist och 1 till
  • Laddar…
P
J Jäven skrev:
Modigt att ge sig på själv! Men jag funderar på pengarna, vad jag kan se har ingen nämnt det men hur i hela friden menar han att han sparar 200-300 tkr på att göra jobbet själv? Materialval och standard i detta badrum pekar snarare på en totalkostnad på 150-200 tkr. Inte 380!
Nej du har rätt. 3-400 tusen var nog i överkant men en 3e del kan nog stämma hyffsat bra, dvs 220-240 tusen i totalkostnad. Det ligger många timmar nedlagt på rivning, flytt av väggar och bygga bjälklag. Dock svårt att veta hur många timmar en byggfirma skulle fakturerat för det. Har själv inte fört någon loggbok.
 
Redigerat:
J Jäven skrev:
Materialval och standard i detta badrum pekar snarare på en totalkostnad på 150-200 tkr. Inte 380!
Det var en del snickerier för det blev ombyggt och flyttat också. Drar nog iväg lite extra?
 
Intressant hur många som hoppar på en halmgubbe istället för vad jag faktiskt skrev. Inte en enda som hittills bemött det jag faktiskt skrev.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Intressant hur många som hoppar på en halmgubbe istället för vad jag faktiskt skrev. Inte en enda som hittills bemött det jag faktiskt skrev.
Ok. Jag kan göra ett försök:

E EtherMan skrev:
Fackmannamässigt betyder inte ”enligt monteringsanvisning”. Det betyder att det ska göras av fackmän, dvs behöriga.
Nej. Fackmannamässigt betyder att man gör enligt gällande branschregler och anvisningar. Det behöver inte utföras av någon speciell fackman.
 
  • Gilla
Conqvist och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag kan göra ett försök:



Nej. Fackmannamässigt betyder att man gör enligt gällande branschregler och anvisningar. Det behöver inte utföras av någon speciell fackman.
Gällande branschregler är att många saker kräver godkänd certifiering. Har aldrig hävdat att allting faller inom den ramen, bara att där finns moment som gör det och tog flyttande av golvbrunn som exempel.
 
Återigen fel. För det första så finns det inget certifieringsorgan för VVS-arbetare, så det är omöjligt att ha ett sånt krav. De enda jobb inom byggsektorn som kräver en specifik yrkeskategori är el- och kylarbeten. Sen finns det vissa specifika krav t ex för heta arbeten eller arbeten med gas under tryck.
Istället för att fortsätta att hävda samma sak kan du väl visa de lagar/regler/föreskrifter som kräver certifiering för att flytta en golvbrunn.
 
  • Gilla
Conqvist och 7 till
  • Laddar…
"Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS-installationerna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut. VVS-installationer utförda enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation är att betrakta som fackmässiga. Detta gäller för alla installationer: nybyggnad, ombyggnad och reparation."

Så står det på Säker Vattens hemsida. Var hittar du att det krävs godkänd certifiering?

Såhär står det om golvbrunn, tex:

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/8

Ser inget om att man måste vara certiferad för att det skall bli fackmannamässigt utfört.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Med tanke på hur många hantverkare som inte ens kostar på sig en skärmall för tätskiktet vid golvbrunnen, så gör jag hellre sånt själv. Så blir det enligt monteringsanvisningarna. ;)
El däremot FÅR jag inte göra, så det lejer jag ut.
jag såg hur de gjorde hos nig på ovan våningen są jag håller med, däremot kakel och klinkern lade de brutallt noga
 
useless useless skrev:
Återigen fel. För det första så finns det inget certifieringsorgan för VVS-arbetare, så det är omöjligt att ha ett sånt krav. De enda jobb inom byggsektorn som kräver en specifik yrkeskategori är el- och kylarbeten.
Istället för att fortsätta att hävda samma sak kan du väl visa de lagar/regler/föreskrifter som kräver certifiering för att flytta en golvbrunn.
Så VVSSYN existerar inte då menar du? Och kan bara hänvisa till Länsförsäkringar som var mycket tydliga. BYTA golvbrunnen gick bra. Men får inte flytta den, förstora den eller koppla på någonting fast på den.
 
  • Haha
  • Gilla
triumph650 och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"Försäkringsbolagen ställer krav på att VVS-installationerna är utförda enligt de branschregler som gällde vid installationstillfället för att försäkringen ska gälla fullt ut. VVS-installationer utförda enligt branschreglerna Säker Vatteninstallation är att betrakta som fackmässiga. Detta gäller för alla installationer: nybyggnad, ombyggnad och reparation."

Så står det på Säker Vattens hemsida. Var hittar du att det krävs godkänd certifiering?

Såhär står det om golvbrunn, tex:

[länk]

Ser inget om att man måste vara certiferad för att det skall bli fackmannamässigt utfört.
Se där, en till som inte kan läsa och argumenterar mot en halmgubbe istället. Har dessutom redan besvarat just den halmgubben precis i början av tråden.
 
  • Haha
t_ehrngren
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Så VVSSYN existerar inte då menar du? Och kan bara hänvisa till Länsförsäkringar som var mycket tydliga. BYTA golvbrunnen gick bra. Men får inte flytta den, förstora den eller koppla på någonting fast på den.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker påvisa.
Menar du på fullt allvar att man inte skulle så flytta på en golvbrunn i sitt eget hus utan ett certifikat?

Angående försäkringsfrågan så finns en färsk artikel att läsa på det ämnet här:
https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i

Summeringen är att 7 av 8 försäkringsbolag numera godkänner badrum gjorda av gör-det-självare. Det viktiga är att jobbet är fackmannamässigt utfört, vilket betyder att det ska ha gjorts enligt tillverkarens anvisningar för alla använda material och gällande byggregler.
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.