D Dublin skrev:
Det vore ju intressant att veta om det finns en relation mellan vvs- och el-firman. Om de är anlitade av samma husleverantör kanske de gör många jobb tillsammans och när det då är så nära leverans kan man tycka att det borde ligga i deras goodwill att lösa detta på ett smidigt sätt. Men i sämsta fall är det inte så och då håller jag med vad de flesta skriver att vvs-firman gjort ett jobb hos er som de rimligtvis ska ha betalt för.
Vad jag förstått så är det inte första bygget de är tillsammans på. Är troligtvis ett flertal. Men vad de har för relation vet jag ej.
 
R Rickardbravo skrev:
Det som jag har svårt att ta till mig är att det verkar så solklart för många här att man skulle ha kontaktat elfirman istället för vvs.
Det är ingen som säger att det skulle vara solklart, utan att vvs-firman har rätt att ta betalt för sitt jobb. Att du inte kunde veta det innan betyder ju inte att de ska stå för kostnaden. Hör med husföretaget, de kanske känner till hur sådant brukar hanteras.
 
Poängen i dom flestas kommentarer här är att ni verkar ha handlat upp en sk delad entreprenad.
Vid en delad entreprenad står du som byggherre med svarte Petter om något behöver felsökas och du ber "fel" entreprenör att göra felsökningen.

Om du visste hur ofta man hamnar i den sitsen som huvudentreprenör.... Och det är lika irriterande varje gång.

Men från motpartens sida blir det ju glasklart att man skall få betalt för utfört arbete om man blir kallad till ett jobb för att reda ut vad som är fel och det sedan konstateras att en annan entreprenör (som man då inte har ansvar för) har felat. Och man själv har gjort rätt.
Jag måste ändå säga att även jag hade fakturerat en sådan felsökning.

Mvh Patrik
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Förstår inte varför du bråkar med vvs firman då de inte gjort något fel. De hittade ju även på felet vid deras felsökning. Borde väl vara mer rimligt att be elfirman, de som hade kopplat fel, betala vvs-felsökningen?
 
S Strontus skrev:
Det är ingen som säger att det skulle vara solklart, utan att vvs-firman har rätt att ta betalt för sitt jobb. Att du inte kunde veta det innan betyder ju inte att de ska stå för kostnaden. Hör med husföretaget, de kanske känner till hur sådant brukar hanteras.
Jomen det skulle jag nog vilja säga att det är en del här i tråden som tycker att det var fel att ringa VVS-firman när vattenburna golvvärmen inte fungera.
Säkerligen pulat en del med sådan själva skulle man kunna tro eller som en del här i tråden även jobbar i branschen.

Men för en annan. dvs gemeneman är det inte logiskt att man ringer elfirman när det handlar om vattenburna golvvärmen.

Skulle troligtvis ha gjort som en del sa. Skulle inte reklamerat det hela utan tagit in någon sakkunnig som kikat på det och sen reklamerat till rätt företag.

Är i kontakt med husföretaget och får se hur det slutar.

Får man fråga hur ni andra hade gjort i detta läge ?
dvs samma scenario fast inte reklamerat till något företag än?
Nytt hus. Upptäcker väldigt snart att golvvärmen inte fungerar i alla rum. samt att det är inom 6 månader från slutbesiktning.
 
Jag kan hålla med om att VVS skall ha betalt, även om det var en dyr felsökning. Men samtidigt ser jag det som självklart att elfirman som orsakat felet skall betala.

Jag ser det också rätt självklart att TS har ringt till VVS då det är ett vattenburet system som krånglar.

Har TS pratat med elfirman? Ring dom och fråga vart du skall skicka fakturan så att den blir betald.
 
R
Zixten Zixten skrev:
Jag kan hålla med om att VVS skall ha betalt, även om det var en dyr felsökning. Men samtidigt ser jag det som självklart att elfirman som orsakat felet skall betala.

Jag ser det också rätt självklart att TS har ringt till VVS då det är ett vattenburet system som krånglar.

Har TS pratat med elfirman? Ring dom och fråga vart du skall skicka fakturan så att den blir betald.
Förstår inte varför du tycker att det är självklart att EL-firman ska betala. De måste ju förstås åtgärda felen de gjort kostnadsfritt, men jag kan inte se att det självklara i att de skulle vara tvungna att betala för att en annan firma varit där och felsökt.

Jag inser att det är frustrerande för TS, men det är som andra sagt tidigare en risk man tar med detta upplägg. Förhoppningsvis blev det en besparing totalt sett som är större än denna (i sammanhanget) lilla kostnaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R Rickardbravo skrev:
Jomen det skulle jag nog vilja säga att det är en del här i tråden som tycker att det var fel att ringa VVS-firman när vattenburna golvvärmen inte fungera.
Säkerligen pulat en del med sådan själva skulle man kunna tro eller som en del här i tråden även jobbar i branschen.

Men för en annan. dvs gemeneman är det inte logiskt att man ringer elfirman när det handlar om vattenburna golvvärmen.

Skulle troligtvis ha gjort som en del sa. Skulle inte reklamerat det hela utan tagit in någon sakkunnig som kikat på det och sen reklamerat till rätt företag.

Är i kontakt med husföretaget och får se hur det slutar.

Får man fråga hur ni andra hade gjort i detta läge ?
dvs samma scenario fast inte reklamerat till något företag än?
Nytt hus. Upptäcker väldigt snart att golvvärmen inte fungerar i alla rum. samt att det är inom 6 månader från slutbesiktning.
Med facit i hand var det fel. Men det är ingen som har sagt att det var orimligt att göra så. Har man inte kompetens att felsöka själv blir det lätt så. Men det är knappast VVS firmans fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Elfirman har klantat sig, och får se till att TS går utan ekonomisk skada för deras misstag. Känns magstarkt att elfirman kräver att TS skulle veta att det var ett elfel på ett vattenburet system.

I alla trådar där man klagar på höga påslag på material / höga timpriser mm. försvaras detta alltid med argumentet att hantverkaren står för garantier och att dom därför måste ha ut dessa (hutlösa!?) priser, vad är det för en garanti om kunden då skall behöva bekosta felsökning på fel som Elfirman orsakat, även om nu då TS kontaktat "fel" firma, hur skulle TS veta att det var ett elfel som orsakade felet i det vattenburna systemet???

(Funderade lite mer nu, möjligen att TS skulle ha anmält felet till Husbolaget, just för att dom hjälpt TS och vad jag förstår valt vilka firmor som utfört jobbet, Och att husföretaget sedan skulle ha valt vem som skall felsöka... )
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr så kostar det att sakna kunskaper och erfarenheter, det är ju det man köper (utöver ansvaret) när man kontrakterar på totalentreprenad eller tar in en projektledare som hanterar samordning etc.
En extrakostnad på 5000 kr vid ett 300 m2 nybygge + garage är bara en liten del av budgetposten "oförutsett".
Se detta som lärpengar och gå vidare!
 
  • Gilla
tompajo och 2 till
  • Laddar…
R Rickardbravo skrev:
Får man fråga hur ni andra hade gjort i detta läge ?
dvs samma scenario fast inte reklamerat till något företag än?
Nytt hus. Upptäcker väldigt snart att golvvärmen inte fungerar i alla rum. samt att det är inom 6 månader från slutbesiktning.
Jag hade reklamerat till VVS-firman. Sen hade jag bitit i det sura äpplet och betalat dem då jag uppenbarligen hade fel. Sen hade jag gjort ett halvhjärtat försök att få elfirman att ta i varje fall någon del av kostnaden, men släppt det om de är omöjliga. Det är för lite pengar att bråka om, framförallt när en del ansvar är mitt vid en delad entreprenad och huset ändå kostat miljoner.

En fråga som inte ställts är vilka besiktningar som du genomfört? Anlitade du en extern besiktningsman för några delar av entreprenaden? Genomfördes någon samordnad provning? Exempelvis för VVS/uppvärmning?
 
  • Gilla
barbapapa_16 och 3 till
  • Laddar…
Men vem har ansvaret för en fullt fungerande golvvärme med alla ingående delar?
 
Som vanligt när man köper hantverkstjänster så är det ingen som är ansvarig.
Förutom kunden då som ansvarar för att fakturan betalas...
 
  • Gilla
Robert två och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Sen va det där med att skriva avtal med entreprenörerna.
Kan vara bra att själv ta hjälp av någon som kan den biten.
Jag säger alltid till byggherren att dela upp dom olika bitarna. Tillexempel ta in en entreprenör för vvs, sen får den entreprenören ta in ue för dom berörda bitarna, och att dom ska använda sig entreprenörer som finns på plats om det är möjligt. På det sättet har man en entreprenör att vända sig till vid eventuella problem med vvs.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som vanligt när man köper hantverkstjänster så är det ingen som är ansvarig.
Förutom kunden då som ansvarar för att fakturan betalas...
Så är det. Det finns ingen annan än beställaren i slutändan som ska betala.

Det skulle ändå vara intressant att veta hur beställningen av just golvvärmen såg ut. Fick VVS-firman en beställning på allt som rörde just vatten och elektrikern en som rörde elen? Eller var det VVS-firman som liksom i förbifarten sa till elektrikern om att "du, nu är det dags att koppla styrdonen, kan du fixa det före 9-rasten, det är bara 4 tåtar som ska kopplas in?"

Jag måste hålla med TS om att som lekman kan det vara enormt svårt att veta vem man ska ringa när det är många ingående komponenter i en slutlig lösning. Samtidigt förstår jag VVS-firman för att de vill ha betalt när de gör en felsökning och felet inte är deras. Dock bör elektrikern och rörpularn komma överens om att hålla kunden skadefri i detta läge.

Som många andra varit inne på borde anläggningen i sin helhet ha driftstestats före överlämning. Hade det gjorts på alla ingående delar hade inte den här situationen uppstått. Så vem har ansvaret för en komplett fungerande golvvärme. Jag tror inte att det är elektrikern.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.