En tanke, om det skulle vara ett hjul som har löst lager i hjulmotor eller något annat på ett av drivhjulen, borde den inte missa på samma sida hela tiden? Nu hamnar den ibland på höger och ibland på vänster...
 
Jag har en Gardena Sileno+ R160Li (2016) som beter sig som din fast den missar laddstationen helt.

Den hittar till laddstationen via guidekabeln men när den kört fram till laddstationen så verkar den bara chansa på riktning (och såklart missa).

Jag har provat test positionen och fotat signalvärden i bilden nedan.

När jag ställer den i laddstationen och går i "Test -> Laddstation" noterade jag att den säger "F-signal: Ej signal". Samtidigt verkar den plocka upp F-signalen i test positionen ovan. Det går bara att gå in i test av laddstationen när klipparen står i laddstationen.

Jag har förstått det som att F-signalen används för att hitta laddstationen inom 6-7 meter (F="Far"?) medan N-signalen används när klipparen är precis vid laddstation och ska "hitta in i den" (N="Near"?). Skulle ni kunna testa era klippare för att se vad de säger om F-signalen när de står i laddstationen?

I synnerhet om ni har HQ 315 eller Sileno 130/160.
 
  • Display på en Gardena Sileno+ R160Li robotgräsklippare som visar signalvärden för guidekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gardena Sileno+ robotgräsklipparens display visar status för laddstationens signaler med ett fel på F-signalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@etompau vet du vilka signalvärden det borde vara?
 
Svärmors 315 lider lite av "Laddstation blockerad", ska börja smärgla rent blecken.
Laddstationen står inte helt plant utan svagt i uppförsbacke.
 
Problemet löst.
Till sist lämnade jag in klipparen.
Det visade sig att sensorkortet var trasigt.
Så, ett nytt kretskort och 1500 fattigare är vi igång igen. Samma kort kan köpas på nätet för ett par hundra, inga konstigheter att byta själv…man måste bara veta att det är trasigt

mvh
 
M MrPOK skrev:
Problemet löst.
Till sist lämnade jag in klipparen.
Det visade sig att sensorkortet var trasigt.
Så, ett nytt kretskort och 1500 fattigare är vi igång igen. Samma kort kan köpas på nätet för ett par hundra, inga konstigheter att byta själv…man måste bara veta att det är trasigt

mvh
man behöver alltså köpa ett nytt kretskort till laddstationen?
 
Kommer inte ihåg om det satt i klipparen eller laddstationen, men benämningen var sensorkort. Borde gå att hitta hyggligt lätt.
 
Kanske”kretskort slingsensor” borde vara produkten? Hittar annars bara en reservdel som heter ”kretskort laddatation” som är bra mycket dyrare. Bifogar bild
 
  • Två elektroniska kretskort, ett märkt "slingsensor" och det andra "laddstation", med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrPOK skrev:
Hej,

Har problem med att klipparen inte går in i laddstationen korrekt. Den försöker några gånger men till sist ger den upp och felkoden blir "Laddstation blockerad". Har ställt den i testläge på plattan och får följande värden.
[bild]

Har läst en del kring att byta platta och kretskort i laddaren och undrar:

Kommer en ny laddplatta och kretskort att få gräsklipparen att hitta in i laddaren igen?

Mvh
hur får du den i testläge?
 
M MrPOK skrev:
Såhär kommer man åt ”hidden menus”
[länk]
oh tack.
 
Jag har samma problem med en 1,5 år gammal Automower 305. Skall lämna in den i eftermiddag då jag inte lyckats lösa problemet.

Lägger in en film för att visa beteende. Först missar den grovt, sedan är den nära. Började bete sig så här i förra veckan. Aldrig varit något problem tidigare och inga omständigheter har förändrats.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag har samma problem med en 1,5 år gammal Automower 305. Skall lämna in den i eftermiddag då jag inte lyckats lösa problemet.

Lägger in en film för att visa beteende. Först missar den grovt, sedan är den nära. Började bete sig så här i förra veckan. Aldrig varit något problem tidigare och inga omständigheter har förändrats.
Står laddplattan i våg? Nosen på klipparen tycks komma in för högt in mot den fjädrande plattan.
 
E etompau skrev:
Står laddplattan i våg? Nosen på klipparen tycks komma in för högt in mot den fjädrande plattan.
Ja, så gott som. Och laddplattan har stått på exakt samma ställe i snart två säsonger utan problem.

Den har betett dig så här i två veckor nu, tidigare var det inga problem alls.

Nu är maskin och laddplatta inlämnad. Återkopplar med resultat. Men spontan gissning är åska som tagit kretskort i laddplattan.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ja, så gott som. Och laddplattan har stått på exakt samma ställe i snart två säsonger utan problem.

Den har betett dig så här i två veckor nu, tidigare var det inga problem alls.

Nu är maskin och laddplatta inlämnad. Återkopplar med resultat. Men spontan gissning är åska som tagit kretskort i laddplattan.
Återkoppling är alltid välkommet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.