M _Mannen skrev:
Lugn nu... Jag har driftsatt många golvvärmesystem. Det vi gör är att koppla GV mot VP samt justera in golvvärmeslingorna. Oftast är slingorna igång långt innan elektrikern gör sitt. Jag skulle gissa att elektrikern har blandat ihop ställdonen med slingorna eller glömt koppla in några ställdon.
Elektrikern har inte fått styrningen av golvvärmen att funka.
Men det låter som att vvs har gjort sin del av golvvärmesystemet korrekt.
jag förstår att det kan låta superlogiskt för dig som jobbar i branschen.
Men när man bygger ett nytt hus och flyttar in. Sen upptäcker att den vattenburna golvvärmen inte fungerar i alla rum. Då är den logiska lösningen att man reklamerar till VVS-firman.
 
R Rickardbravo skrev:
jag förstår att det kan låta superlogiskt för dig som jobbar i branschen.
Men när man bygger ett nytt hus och flyttar in. Sen upptäcker att den vattenburna golvvärmen inte fungerar i alla rum. Då är den logiska lösningen att man reklamerar till VVS-firman.
Mmm. Men om dom inte gjort nått fel? Ska dom inte få betalt då?
 
M _Mannen skrev:
Mmm. Men om dom inte gjort nått fel? Ska dom inte få betalt då?
Ringer man och reklamerar till en vvs-firma. Så kan man ju faktiskt kräva att de ska göra en snabb felsökning på telefon. " Hur är det med termostaterna?" " kan du kolla vad som händer om du gör såhär" och då kunna se över läget om det är de själva som ska åka eller om de redan på telefon kan säga. Detta är ett elfel, ring elfirman.

5000 kr för 4 timmar ? Otroligt orimlig dessutom. Ingen sa något i stil med " nu när vi kommer ut så kommer det att kosta x kronor om felet inte är vårat" Utan mer i stil med . "Vi kommer ut och kikar på det. tack hej"

Tycker det är extremt oseriöst och den mailkontakt jag har haft med ägaren av firman är väldigt otrevlig. Skulle inte rek. denna firma om det ens var den sista vvs-firman i sverige.
 
R
M _Mannen skrev:
Mmm. Men om dom inte gjort nått fel? Ska dom inte få betalt då?
Jag höll med dig tills jag fick veta att VVS-firman ansvarat för driftsättningen. Har man fått betalt för det så får man nog komma tillbaka utan kostnad om det inte fungerar.
 
R RoAd skrev:
Jag höll med dig tills jag fick veta att VVS-firman ansvarat för driftsättningen. Har man fått betalt för det så får man nog komma tillbaka utan kostnad om det inte fungerar.
Vvs har driftsatt helt korrekt, sen har elekrikern inte fått ordning på styrningen av golvvärmen.
 
M _Mannen skrev:
Vvs har driftsatt helt korrekt, sen har elekrikern inte fått ordning på styrningen av golvvärmen.
Och allt ska hamna i knät på oss ? Är det så ni också jobbar ?
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Skånepöjk
Måste tyvärr hålla med dom andra i tråden. VVS firman har gjort vad man kan förvänta sig av dem. De jobbar ju inte gratis eller hur?
Snacka med elfirman istället. Du går verkligen in i försvarsställning och verkar ha svårt att ta till dig andras åsikter.
 
R Rickardbravo skrev:
Och allt ska hamna i knät på oss ? Är det så ni också jobbar ?
Tack för den passningen...
Jag har ingen aning hur dom jobbar, Så det är svårt att jämföra då.
 
R Rickardbravo skrev:
Och allt ska hamna i knät på oss ? Är det så ni också jobbar ?
Vems knä skulle det annars hamn i? Du ber dem komma och felsöka och de gör just det. Är det inte rimligt att de får betalt för det då? Med den körsträckan så blir det ju en del tid även på korta insatser. Jag håller med om att de inte är billiga. Men faktum är att de utfört det jobb du bad dem om. Felet berodde inte på något fel de gjort, så det handlar inte om reklamation heller.
 
R
M _Mannen skrev:
Vvs har driftsatt helt korrekt, sen har elekrikern inte fått ordning på styrningen av golvvärmen.
Ok, så driftsättning av ett golvvärmesystem inkluderar inte ett komplett system med termostater och liknande? Jag antog att man gjorde det när allt jobb var färdigt.

Är man tydlig mot kunden att det är så? Jag hade personligen antagit att hela systemet inklusive styrningen var kontrollerad efter det om inget annat sagts.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Måste tyvärr hålla med dom andra i tråden. VVS firman har gjort vad man kan förvänta sig av dem. De jobbar ju inte gratis eller hur?
Snacka med elfirman istället. Du går verkligen in i försvarsställning och verkar ha svårt att ta till dig andras åsikter.
Som jag skrev innan så skulle det ha kunnat löst på telefon istället för att ha åkt 20 mil.

Det som jag har svårt att ta till mig är att det verkar så solklart för många här att man skulle ha kontaktat elfirman istället för vvs. När det handlar om vattenburen golvvärme. Hade det vart elgolvvärme har jag förstått resonemanget. Men när man pratar vatten och avlopp i ett hus så går mina tankar direkt till rörmockare/vvs.
 
D Daniel 109 skrev:
Vems knä skulle det annars hamn i? Du ber dem komma och felsöka och de gör just det. Är det inte rimligt att de får betalt för det då? Med den körsträckan så blir det ju en del tid även på korta insatser. Jag håller med om att de inte är billiga. Men faktum är att de utfört det jobb du bad dem om. Felet berodde inte på något fel de gjort, så det handlar inte om reklamation heller.
Jag bad dem inte komma. Jag reklamerade golvvärmen.
 
Det vore ju intressant att veta om det finns en relation mellan vvs- och el-firman. Om de är anlitade av samma husleverantör kanske de gör många jobb tillsammans och när det då är så nära leverans kan man tycka att det borde ligga i deras goodwill att lösa detta på ett smidigt sätt. Men i sämsta fall är det inte så och då håller jag med vad de flesta skriver att vvs-firman gjort ett jobb hos er som de rimligtvis ska ha betalt för.
 
R
R Rickardbravo skrev:
Som jag skrev innan så skulle det ha kunnat löst på telefon istället för att ha åkt 20 mil.

Det som jag har svårt att ta till mig är att det verkar så solklart för många här att man skulle ha kontaktat elfirman istället för vvs. När det handlar om vattenburen golvvärme. Hade det vart elgolvvärme har jag förstått resonemanget. Men när man pratar vatten och avlopp i ett hus så går mina tankar direkt till rörmockare/vvs.
Fast det du måste förstå är att det inte spelar någon roll om det var mest logiskt att ringa VVS-firman. Om det inte är deras fel så har de förstås all rätt att ta betalt.

Den enda "gråzonen" här som jag kan se är vad som ingick i driftsättningen.
 
  • Gilla
barbapapa_16 och 2 till
  • Laddar…
R Rickardbravo skrev:
Jag bad dem inte komma. Jag reklamerade golvvärmen.
Det betyder att du har beställt jobbet och bör betala. Att bara be VVS att skicka räkning till EL kommer inte funka. Däremot kan du förhoppningsvis prata med EL och få denne att förstå att du inte gärna vill betala 5000 spänn för att EL klantat till det.
Funkar det så ringer EL upp VVS och tar fakturan.
Det är min erfarenhet från yrkeslivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.